paarden fysiotherapeut erbij, effectief?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hielkebro

paarden fysiotherapeut erbij, effectief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 14:54

Hallo,

Ik rijd al 4 jaar op een fries. Zolang ik er op rij kent ze nog steeds de rechter galop niet.
Ook heb ik het idee dat ze ergens vast zit.
Ik heb al van alles geprobeerd qua training en les gehad van verschillende personen. Ook heb ik er wel eens een andere ruiter op gelaten om eens te voelen/ proberen zonder effect.
Afgelopen jaar is het een paar keer (op een hand te tellen) gelukt om haar aan de longe en ohz. in de rechtergalop te krijgen. We zijn ook veel bezig met figuren rijden en maken veel buitenritten (krachttraining)

Merrie is 10 jaar.

Heeft een fysio effect ? of kan ik er beter een osteopaat erbij halen ?

Popstra

Re: paarden fysiotherapeut erbij, effectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:01

Ik zou eerst een arts laten checken of alles o.k is voor een fysio of osteo er aan gaat zitten

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:08

Ik heb mijn paard door de dierenarts vorig jaar na laten kijken en het gebit in orde laten maken maar mijn paard bleef staken. Galop was ook heel moeilijk en ze was scheef. De fysio heeft haar behandeld en de resultaten waren bizar! Heb een heel ander paard qua gedrag maar ook qua beweging en houdin. Ze bleek van schoft tot kruis extreem vast te zitten. Heb de fysio nu 2 keer erbij gehad en ze is zo onwijs verbeterd.

Ook mijn pony had weinig kracht in haar gangen. ook na de behandeling meteen verschil gemerkt en dit jaar op de keuring geweldige punten voor zowel de gangen als springen terwijl we elke jaar ( 4 keer ) slechte punten haden voor de draf en galop.

Ik ben onwijs blij met wat de fysio heeft gedaan bij mijn dieren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:10

Als ze het aan de longe wel doet.

Zou ik, als je al het medische uitgesloten hebt, dus geen pijn, zou in die richting ben je al. Kijken naar balans.

Waar veel friezen last van hebben, oa de mijne ook, is dat ze graag een hark in slikken en plat door de bocht gaan.
Veel buiging is in die "krengen" niet te vinden.

Ook ik liep tegen dat probleem op.
Naast scheefheid, ook de galop.

Zadelmaker erbij.
Nope.
Dierenarts erbij voor een check. Nope.
Osteopaat erbij... wel wat gevonden, maar tóch was ik het er niet helemaal mee eens.
Een paardenfysio erbij gehaald.
Nou die haalde behoorlijk wat er nog omweg (Gerrit... toffe man, loopt zelf zo mank als maar kan, maar myke knapte er zienderogen van op.)
Tóch was dat het nog niet.
Tandarts was er dat jaar al bij geweest, en was eigenlijk (na een jaar zelfs) nog overbodig. Tandarts vond het letterlijk grappig om zo geld te verdienen, maar nog niet nodig geweest.
Dus ook die was er al bij.

Toenmalige instructeurs, dus niet één, maar meerdere, konden het ook niet vinden.
Ik zat recht. Maar zij gooide mij om.

Verhuist van stal.
Andere instructeurs gezocht.
Verhaal uitgelegd, observeren.
En daar kwam de aap uit de mouw.

"Jij fietst nog met zijwieltjes??" euhh nee??
"Zo rijdt je wel een beetje paard...!! Je paard heeft het balans van een flinke dronkaard en jij lost het nog niet op."
Er is werkelijk niemand geweest die mij dit vertelt heeft.

Bleek dus een balansprobleempje te zijn.

Niks scheef.....
Beest kon niet op dr poten lopen en ik wist het toen nog niet op te lossen.
Niet geheel mijn fout ( ik had instructies... niet één, maar meerdere. En geen EEN had mij het verteld.) De instructeurs waren al bij stap vier of vijf, terwijl je toch bij één moet beginnen???

Van de bakrand af. Begrenzen links, bengrenzen rechts, teugel op de hals, been er bij. En al slingerend gingen we door de baan.
Elke 2 rondes wisselen.

En nu... nog geen maand verder.
Rechtergalop springt ze aan.

Dus....

Ik zeg niet DAT het t is.
Maar het KAN!

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:28

Goede ervaringen met fysiotherapeut. Nu heb ik dan ook een fysio die mij door door verwijst naar DierenArts indien nodig, vaak met een specifieke gedachte waar het probleem zou kunnen zitten.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:44

De mijne heeft dit ook rechts en fysio heeft hier niet bij geholpen.
Alles nagekeken wel eerst door een DA, dan de fysio er bij en die heeft hem wel los gemaakt maar de galop is hierdoor niet beter geworden. Dat zal dus in mijn geval andere oorzaken gehad hebben

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:02

In aansluiting op het verhaal van Maralyn: ik rijd Andalusiërs. Een aan de Fries verwant ras, alleen zijn ze echt rijpaard gefokt ipv tuigpaard (...dat de laatste tijd in rijrichting wordt ontwikkeld...).

...gesteld: een Fries is een soort moeilijk te rijden Andalusier.
Voor Andalusiers geldt het advies: begin pas aan galop, als het dier in stap en draf een goede schouderbinnenwaarts kan laten zien.
Hoe is jouw dier daarin...?
Heeft een van de hotemetoten het hier over gehad...?

En waar ik ook aan moest wennen (na een poos een "portret" van Jazz x Engels volbloed te hebben gereden, dat dier hield erg van rengalop) :
stap of draaf, en als je de galophulpen geeft "'denk je omhoog'" - en niet naar voren.

Maar het kan geen kwaad om een keer het oordeel van een dierfysio die veel van bewegen afweet te vragen, of een osteopaat.
Ik heb ooit bij mijn schimmeltje een osteopaat gehad die mij keurig vertelde welke spieren links meer en rechts minder ontwikkeld waren - aan de hand van zo'n soort verhaal kun je bijvoorbeeld gericht krachttraining doen, of gerichte losmaak/ lenigheids/ buigingsoefeningen doen.

Veulen84

Re: paarden fysiotherapeut erbij, effectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:08

Janneke heeft gelijk. Barokke waaronder (ik) ook friezen zijn gewoon heel anders om te rijden. De meeste instructeurs hebben er gewoon geen kaas van gegeten. Hoe vaak ik niet mensen tegen kom waarvan ik denk "goh, had iemand je dat niet even moeten vertellen"... So naar voor die mensen omdat ze soms jaren rommelen met iets wat je anders kan oplossen.

Hoe zijn d'r zijgangen?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:13

Veulen84 schreef:
Janneke heeft gelijk. Barokke waaronder (ik) ook friezen zijn gewoon heel anders om te rijden. De meeste instructeurs hebben er gewoon geen kaas van gegeten. Hoe vaak ik niet mensen tegen kom waarvan ik denk "goh, had iemand je dat niet even moeten vertellen"... So naar voor die mensen omdat ze soms jaren rommelen met iets wat je anders kan oplossen.

Hoe zijn d'r zijgangen?

Nou dit dus.
Honderden euro's uitgegeven aan les....
En kom er nu dus achter... dat het dáár aan lag....

Als ik t eerder had geweten... :(:)