Haflinger aan het bibberen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthe_x

Haflinger aan het bibberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 19:09

Als het hier niet goed staat hoor ik het graag.

Hallo bokkers :) ,

Mijn haflinger merrie van 20 jaar oud is gister verhuisd naar een nieuwe stal, van 23/7 op stal staan naar 24/7 buiten met schuilstal. Nu haalde mijn verzorgers haar vandaag eruit en was ze enorm onrustig en aan het bibberen. Nu mijn vraag of dit eventueel stress kan zijn van haar nieuwe omgeving of omdat ze het gewoon weg koud heeft? Ze stond op stal zonder deken en zij heeft een wintervacht. Alleen is dit natuurlijk een hele verandering dus mijn vraag is of het verstandig is om bijvoorbeeld een gevoerde regendeken op te doen? Omdat ik heb gelezen dat dat juist de haren plat drukt en dus niet nodig is.

Ik hoor graag wat jullie erover denken! :)
Laatst bijgewerkt door Myrthe_x op 03-12-17 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Haflinger aan het bibberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:10

Kan idd ook heel goed de nieuwe omgeving zijn in combinatie met stress.
Misschien ook wat last van vuurwerkknallen etc?

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 19:13

Cayenne schreef:
Kan idd ook heel goed de nieuwe omgeving zijn in combinatie met stress.
Misschien ook wat last van vuurwerkknallen etc?

Zij geeft hier niet zo veel om... heeft meerdere keren schriktraining gehad van de politie en die knallen doen haar niet zo veel. Er staan wel wat dominantere paarden in de groep, heb ook het idee dat zij deze ontwijkt en bang voor is. Ik ben ook bang dat ze daarom te weinig eet. Er zijn wel meerdere voerplekken, maar er zijn meerdere dominante paarden aanwezig...

Maar goed, het is natuurlijk ook wel allemaal heel erg nieuw... was zo zielig om te zien. :(

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:14

Ik zou zeker een (fleece)gevoerde regendeken om doen. Het kan inderdaad stress zijn, maar meestal is het kou als ze bibberen en zijn ze van het koud hebben juist onrustig.

Een regendeken drukt inderdaad de haren wat platter, maar tegelijkertijd zorgt het er ook voor dat de wind de luchtlaag die er wel is minder ververst en daardoor een betere isolatiewaarde heeft. Een fleecelaag of een 50g voering vervangt al ruimschoots het platter liggen van de haren is mijn ervaring.

Ook het nat worden van de vacht zorgt voor een slechtere isolatie doordat de vacht ook platgedrukt wordt en open gaat staan, nog los van de afkoeling door het verdampen en de gemakkelijkere warmteoverdracht doordat water meer geleidt dan lucht. Wat allemaal weer zorgt voor een slechtere isolatie.

Een (niet of fleecegevoerd) regendeken aan is dus al snel warmer. De enige uitzondering is als het droog is, zonder wind en zeer koud (ruimschoots onder nul). Dan kan het zijn het dier het eigenlijk warmer zou hebben zonder deken. Maar dan is het kijken of je paard liever geen deken aan heeft of een deken met een wat dikkere voering.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:19

Poeh, ik vind het nogal een overgang van grotendeels stal naar 24/7 buiten. Het zal mij niets verbazen dat ze het echt koud heeft, omdat ze onvoldoende wintervacht heeft. Ze stond op stal dan wel zonder deken, maar op stal staat ze altijd uit de wind en regen, dat is niet te vergelijken met buiten. Daarnaast is ze natuurlijk al wat ouder en moet nu ook werken voor haar eten, waar ze het eerder rustig kon opeten in haar eigen stalletje. Dat zorgt voor stress. Ik vind de overgang in deze tijd van het jaar van stal naar weide niet echt bevorderlijk voor een ouder paard. Zou haar dan ook zeker ondersteunen met een deken (geen regendeken, want die legt de haren plat en zorgt dat ze het nog kouder krijgt) en haar apart gaan bijvoeren, totdat ze gewend is aan haar plekje en kuddegenoten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:24

Ik denk ook kou. Vind ik ook niet vreemd, ze is totaal niet ingesteld op de buitentemperatuur en ik denk dat het erg laat in het seizoen is om nu te wennen. Kan ze wel wintervacht hebben maar die is aangemaakt nav de staltemperatuur. Goed waterdicht deken erop, haar temperatuur en gedrag goed in de gaten houden want ik denk dat ze met dit natte koude weer best een klap krijgt nu. Op tijd ingrijpen voor ze ziek word of enorm afvalt. 24/7 buiten is hartstikke fijn maar alleen bij goed management!

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 19:29

suffie schreef:
Poeh, ik vind het nogal een overgang van grotendeels stal naar 24/7 buiten. Het zal mij niets verbazen dat ze het echt koud heeft, omdat ze onvoldoende wintervacht heeft. Ze stond op stal dan wel zonder deken, maar op stal staat ze altijd uit de wind en regen, dat is niet te vergelijken met buiten. Daarnaast is ze natuurlijk al wat ouder en moet nu ook werken voor haar eten, waar ze het eerder rustig kon opeten in haar eigen stalletje. Dat zorgt voor stress. Ik vind de overgang in deze tijd van het jaar van stal naar weide niet echt bevorderlijk voor een ouder paard. Zou haar dan ook zeker ondersteunen met een deken (geen regendeken, want die legt de haren plat en zorgt dat ze het nog kouder krijgt) en haar apart gaan bijvoeren, totdat ze gewend is aan haar plekje en kuddegenoten.

Ik ben het met je eens dat het behoorlijk een verandering is voor het tijd van het jaar, maar op haar oude stal was het gewoon weg geen doen meer. Ze kon daar maar max een uur naar buiten en aangezien er lichte artrose is vastgesteld bij haar is voldoende beweging echt heel belangrijk. Ze kwam super stijf uit stal en was daar niet gelukkig meer. Vandaar dat ik de keuze heb gemaakt toen er eindelijk plek was in de randstand in een 24/7 buitenplekje dat ik haar gelijk heb verhuisd. Niet ideaal natuurlijk, dat ben ik met je eens. Maar bedankt voor de tips! Ik voer haar nu summer pavo fit bij en wat muesli, aangezien ze ook wat aan de zware kant is. Zij heeft nu een gevoerde uitdoor deken op 50 grams, dit hebben zij mij geadviseerd bij de winkel.

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 19:31

0000 schreef:
Ik denk ook kou. Vind ik ook niet vreemd, ze is totaal niet ingesteld op de buitentemperatuur en ik denk dat het erg laat in het seizoen is om nu te wennen. Kan ze wel wintervacht hebben maar die is aangemaakt nav de staltemperatuur. Goed waterdicht deken erop, haar temperatuur en gedrag goed in de gaten houden want ik denk dat ze met dit natte koude weer best een klap krijgt nu. Op tijd ingrijpen voor ze ziek word of enorm afvalt. 24/7 buiten is hartstikke fijn maar alleen bij goed management!

Bedankt voor je tips! Ik ga het goed in de gaten houden. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:32

Dit is volgens mij ook echt van de kou. Om die overstap nu te maken van 23/7 binnen naar 24/7 buiten zonder goede waterdichte deken is gewoon te laat. Zeker met deze waterkoude dagen.
Plus dat ze ook niet meer heel jong is natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:33

Die heeft het koud!
Vaak zijn ze dan onrustig om zichzelf warm te maken.
Die van mij (quarter) heeft het met regen+kou ook koud en krijgt dan een regendeken op.
Zodra het niet meer veel regent gaat de deken af.
Die hele hype over haren die plat liggen snap ik niet. Zodra de deken af is kan ze haar vacht weer omhoog zetten. En als hij op is heeft ze het warm genoeg door de deken.
Ik zou je haf dus lekker een deken op doen, (en dan op houden) het is een te grote overgang anders.

Oke nog een edit dan :D
Wat goed dat je verhuisd bent van stal +:)+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:40

Ik begrijp waarom je iets anders wilde, maar qua timing is dit toch op z'n zachtst gezegd niet zo handig. Fijn dat er een schuilstal is, maar krijgt ze wel de kans om daar gebruik van te maken? Ik zou in dit geval zeker een deken opleggen. Goed opletten of ze daar voldoende aan heeft en desnoods een extra deken eronder leggen. En dan maar hopen dat alles heel blijft. Daarnaast moet ze natuurlijk wel kunnen eten. Het beste zorg je er altijd voor dat er meer voerplekken zijn dan paarden. Als je denkt dat ze te weinig kan eten zou ik daar zeker op aandringen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:42

Eerlijk gezegd: Het is niet eerlijk om van 23/7 ineens in deze tijd van het jaar naar 24/7 buiten te gaan zonder deken.

Die heeft het logisch koud en is er niet aan gewend.

En nee, ze gaan niet vanzelf in een schuilstal staan als ze het koud hebben, dat doen ze niet allemaal en dus staat ie buiten te koukleumen. En pas op als ie het koud heeft, zeker met dit weertype dan staat een koliek op de loer, van de kou.

Ik zou er lekker een deken op gaan doen, dat is wel zo fijn!

En vergeet niet, ze is 20 he en dus moet je het wat meer gaan helpen en ervoor gaan zorgen dat ie happy is, dat gaat niet meer allemaal zo makkelijk en vanzelf.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 03-12-17 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:03

Ik heb 8 jaar geleden mijn haf van altijd op stal (manegepony in de randstad) midden in de winter naar 24/7 buiten verhuisd.
Maar juist omdat hij nooit gewend was om buiten te staan wel een deken op gelegd.
De overgang is bij die van mij prima verlopen, zorg iig voor voldoende ruwvoer en met deken op voorkom je met dit natte weer dat ze te koud worden.
Als ze altijd op stal staan is de vacht minder dicht en minder vet en daarmee dus minder waterafstotend dan wanneer ze gewend zijn om buiten te staan.
Als ik zie hoe de vacht van mijn haf er nu uitziet, tov 8 jaar geleden, is dat een wereld van verschil!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:13

Aantal dingen om in gedachten te houden.

Je paard is nu net van binnen naar buiten gegaan, terwijl het gisteren juist buiten best relatief koud was, beetje raar seizoen om hem nu ineens naar buiten te gooien (zal wel om goede redden zijn daar niet van) voor het paard verre van ideal. Een paard dat constant al buiten staat heeft een daarop aangepaste jas aangetrokken, die van jou heeft een jas gemaakt passend voor de stal waarin hij woonde. Dat in combi met nu naar buiten, waar het 1. kouder is en 2. wind waait en 3. nat kan zijn is vaak toch een verandering waar ze aan moeten wennen.
Zou echt een goede deken voor hem aanschaffen en verder is de manier van stoken in een paard, ruwvoer, hele dag ruwvoer knabbelen, dat is de interene kachel.
Schuilstal maakt niet ieder paard gebruik van.

20 jaar oud, is voor het ene paard nog jong en jolig en voor het andere betekend dat dat ze oudje aan het worden zijn.
Verhuizing gaat paard niet altijd in de koude kleren zitten, soms lijken ze niet heel aangedaan, maar zijn ze best wel gestrest.
Indien je paard vaak netjes gepoetst wordt, hou er rekening mee, dat dit de functionaliteit van zijn wintervacht verminderd, als je hem wast met iets van shampoo nog meer, je haalt dan deels de vetlaag weg die de vacht waterafstotend moet maken.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:16

Goed dat zeer deken heeft.. zonder logisch dat ze het koud had.. gelukkig is ze niet spierbevangen geraakt van de kou.. zo heb ik een keer een pony uit het land geplukt van een pensionklant ook zonder deken opeens buiten s nachts.

Met deken kan het wel zonder deken moet je niet doen deze winter. Als ze volgend najaar nog buiten staat kan je het proberen.. maar hier staat alles met waterdichte deken s buiten of op stal s'nachts ivm langdurige regen hier in Nederland

Myrthe_x

Re: Haflinger aan het bibberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 21:20

Bedankt voor jullie reacties! Ze staat nu lekker met dekentje, ben net wezen kijken en ze stond gelukkig lekker tevreden te eten. Ik hou het in de gaten of ze het eventueel nog koud heeft, dan doe ik er nog een deken onder.

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 21:23

goeroe schreef:
Ik begrijp waarom je iets anders wilde, maar qua timing is dit toch op z'n zachtst gezegd niet zo handig. Fijn dat er een schuilstal is, maar krijgt ze wel de kans om daar gebruik van te maken? Ik zou in dit geval zeker een deken opleggen. Goed opletten of ze daar voldoende aan heeft en desnoods een extra deken eronder leggen. En dan maar hopen dat alles heel blijft. Daarnaast moet ze natuurlijk wel kunnen eten. Het beste zorg je er altijd voor dat er meer voerplekken zijn dan paarden. Als je denkt dat ze te weinig kan eten zou ik daar zeker op aandringen.

Ja ik ga even ernaar vragen. Ze stond net wel te eten gelukkig. De schuilstal is vrij groot en ze stond er vanmiddag in dus ze maakt daar wel gebruik van.