Alternatieven Hartog Grasmix

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Alternatieven Hartog Grasmix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 16:42

Ik voer al ruim 5 jaar naar volle tevredenheid Hartog Grasmix aan mijn (inmiddels) 37 jarige pony met ziekte van Cushing (PPID).

Helaas heeft Hartog iets aangepast en kreeg ik half november mijn nieuwe voorraad met nieuwe verpakking. Mijn pony krijgt het nu minder goed weg. Het zit enorm stijf in elkaar geperst (ik heb er dus ook nog meer werk van) en de samenstelling lijkt groffer dan het was. Eerder had ik altijd mooi fijn, zacht en kort spul.
Ze eet nu dus minder goed en laat best wat liggen.
Tevens scheurt de verpakking nu heel snel open, wat echt waardeloos is. Ik bestel op maandbasis altijd 8 pakken maar houd die liever gewoon dicht.

Zijn er alternatieven waar ik makkelijk aan kan komen? Dat wil zeggen, iets wat bezorgd kan worden en wat betaalbaar is (ik betaal nu 11,50 de zak).

Hannanas

Re: Alternatieven Hartog Grasmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:48

Is het erg als je het nat moet voeren?
Zo niet, dan zou ik seniores priores proberen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:16

Is grasbrok (weken eventueel) of pulp geen optie? zou persoonlijk pulp verkiezen boven subli sp

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:22

Ik ben zeer tevreden over de wiesen fasern van marstall. De mijne is 42 haat het als haar voer nat is en gaat bevangen van compact gras. Nu zou ze cg ook niet meer weg krijgen. De wf is heel mooi fijn

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 21:48

Het gaat me specifiek om een vervanger voor hooi. Nu dus grasmix.
Ze krijgt al Speedibeet gemengd met 18+ en dat gaat prima.

Nat laat ze staan, rommelt er wel wat in maar daarna geen interesse meer helaas.
Bedankt voor het meedenken!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 21:54

lailapri schreef:
Ik ben zeer tevreden over de wiesen fasern van marstall. De mijne is 42 haat het als haar voer nat is en gaat bevangen van compact gras. Nu zou ze cg ook niet meer weg krijgen. De wf is heel mooi fijn

Heb jij Grasmix wel eens gezien? Zo vanaf de foto lijkt het hetzelfde qua structuur.
Hoeveel geef je hiervan?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:15

Ja grasmix ken ik ook dat is wel grover van lengte als de wf maar zachter van structuur als de cg.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 11:19

Ik heb inmiddels contact gehad met Hartog.

Ze geven aan dat er in de samenstelling niks veranderd is, maar omdat gras een natuurproduct is, het van structuur kan wisselen. Dat klinkt logisch. Ze willen me heel netjes tegemoetkomen en een waardebon voor 1 zak gratis opsturen.

Hoop dat mijn volgende voorraad minder grof/hard geperst is.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:20

Jemawi schreef:
Ik voer al ruim 5 jaar naar volle tevredenheid Hartog Grasmix aan mijn (inmiddels) 37 jarige pony met ziekte van Cushing (PPID).

Helaas heeft Hartog iets aangepast en kreeg ik half november mijn nieuwe voorraad met nieuwe verpakking. Mijn pony krijgt het nu minder goed weg. Het zit enorm stijf in elkaar geperst (ik heb er dus ook nog meer werk van) en de samenstelling lijkt groffer dan het was. Eerder had ik altijd mooi fijn, zacht en kort spul.
Ze eet nu dus minder goed en laat best wat liggen.
Tevens scheurt de verpakking nu heel snel open, wat echt waardeloos is. Ik bestel op maandbasis altijd 8 pakken maar houd die liever gewoon dicht.

Zijn er alternatieven waar ik makkelijk aan kan komen? Dat wil zeggen, iets wat bezorgd kan worden en wat betaalbaar is (ik betaal nu 11,50 de zak).

Toevallig heb ik dezelfde problemen met mijn oudje. Sinds de nieuwe verpakking eet hij het minder goed. Ook had ik inderdaad de indruk dat het meer richting Lucerne begint te gaan qua structuur. Nu heb ik een klacht bij Hartog neergelegd en volgens hun is er niets aan de samenstelling veranderd. Het is alleen strakker geperst.
Tegelijk gepost. Ik heb ook het aanbod voor een waardebon gekregen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:24

Ik voer het ook en het strakker geperst is viel me ook op. Ik vind het zelf niet harder en nog altijd een stuk zachter aanvoelen dan de lucerne.

Stalgenoot voert Fibra misschien daar eens naar kijken? Voelt ook fijn aan, geen idee wat de prijs doet..

NoLimit_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:26

Ik heb ook gemerkt dat de pakken veel harder samengeperst zijn en het is echt een rotklus om het nu los te krijgen zodat het in zijn voerbakjes kan.

Wij hebben toen de Daily plus van Pavo genomen, weet niet in hoeverre de samenstelling hiervan overeenkomt maar het was iig niet meer zo fijngeperst.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:11

Ik voer niet de grasmix maar de compact gras aan mijn oudje.
Die bestel ik per hele pallet (56 balen van 20 kg) tegelijk en heb nu ook een iets grovere partij dan de voorgaande 2 partijen.
Dat zit m idd in het maaistadium van het gras.

Pony heeft er wel even aan moeten wennen, maar nu vreet hij weer net zo goed als bij de vorige partijen ondanks dat zn gebit toch aardig op is en dit toch net ietsje grover is als de voorgaande partijen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:17

Het is stijver geperst de laatste tijd, dat is gewoon zo :-)...
Ze vreten het wel, maar ik vind het ook lastiger voeren.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:19

Ik zou er seniores priores bijvoeren voor het gedeelte wat ze nu minder binnenkrijgt. Dan zou ik die grasmix ernaast blijven voeren voor het kauwen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:26

in de grasmix zat toch ook een brokje nee?

Van D&H heb je Fibery, Everyday chaff en Jusst grass, allemaal gehakseld ruwvoer (gras/hooi/luzerne), maar is vrees ik wel duurder dan Hartog. Mijn paard eet het wel veel liever dan de zakken van hartog en ik moet zeggen dat ik de luzerne zoals hij de laatste keer eruit zag, niet meer aan mijn paard zou geven. (harde klomp, die moeilijk uiteenvalt enals het toch gebeurt veel harde stengels met veel gruis).
Misschien toch wiesencobs/grasbrok lichtjes weken en mengen met bietenpulp...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:34

Wat wil je erin hebben? Wij geven in de winter altijd wiesencob en bietenpulp. Hebben oudjes, maar kauwen hun hooi nog goed. Ze staan alleen 24/7 buiten ( met open stallen ) en ik wil ze wat extra geven.

Maar Equifyt, Agrobs etc hebben ook wat mixen. En bijv de optiform van Mijten of de Mix van Havens.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:33

Is hier iemand die de Mix van Havens voert?
Mooi voer, maar vrees dat ze het niet eten omdat er helemaal geen melasse in zit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 01:34

Hier aten ze het wel, maar ze eten al jaren geen melasse, dus zijn dat gewend. Ik heb zelf voer verkocht en soms moeten paarden inderdaad wennen aan minder gezoet voer, maar mix heeft bijv wel lijnzaad erin en werd hier goed gegeten. De Brix bijv ook en die ruikt weer erg lekker vond ik zelf.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:54

Mijten heeft ook nog een gehakseld product in het assortiment = opti form ( https://www.mijten.be/nl-be/voer/paarde ... r/ruwvoer/ ).
En daily plus van Pavo is ook gehakseld hooi , maar wel met wat granen erdoorheen, dacht ik.
Verder natuurlijk van meerdere merken lucerne, maar vaak is dat juist nog wat harder en stengeliger als de grasmix.
Esparcette is misschien ook nog een optie ? Geen idee hoe hard en grof gesneden dat is alleen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 17:34

Kendra schreef:
Is hier iemand die de Mix van Havens voert?
Mooi voer, maar vrees dat ze het niet eten omdat er helemaal geen melasse in zit.

Mijn paard kan soms kieskeurig zijn met eten. Deze eet de Mix van Havens gewoon goed. Ook zonder er iets door heen. (ik meng het zelf met Havens slober mash droog, dan word het beetje muslie achtig mengseltje)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 18:50

RianneH schreef:
Ik voer het ook en het strakker geperst is viel me ook op. Ik vind het zelf niet harder en nog altijd een stuk zachter aanvoelen dan de lucerne.

Stalgenoot voert Fibra misschien daar eens naar kijken? Voelt ook fijn aan, geen idee wat de prijs doet..

Ik ken Fibra, dankjewel. Mijn andere pony's krijgen het. Maar zit veel te veel structuur in (kauwen) en dat is nou juist wat minder gaat.

Marije_jiplover schreef:
Die bestel ik per hele pallet (56 balen van 20 kg) tegelijk en heb nu ook een iets grovere partij dan de voorgaande 2 partijen.

Compact gras heb ik het begin geprobeerd, maar wat een drama om dat uitelkaar te krijgen zeg! Dat is nog veel stijver geperst naar mijn idee. Geen last van nu?
Anders wil ik daar ook nog weleens naar kijken.

Mijn pony krijgt zeker nog aanvulling in de vorm van Speedibeet en 18+. Het gaat me echt om de ruwvoer vervanger ipv hooi. Ze krijgt al jaren lang lekker een bak vol om 's nachts van te knabbelen.
Heel opvallend gaat het nu met zak zes opeens heel goed. Bakken nu steeds leeg in plaats van ik de helft weg kan gooien. Begin nu te twijfelen of ergens last van heeft gehad (gebit).

Pony heeft er wel even aan moeten wennen, maar nu vreet hij weer net zo goed als bij de vorige partijen ondanks dat zn gebit toch aardig op is en dit toch net ietsje grover is als de voorgaande partijen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:56

Dat grasmix is gewoon gedroogd gras toch?
Je zou eens kunnen informeren of een grasdrogerij in de buurt dit ook eventueel verkoopt.
Kan zijn dat het via hen misschien wel beter is

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:02

Ik zou kijken naar wiesenfasern van marstall,dat is geschikt voor paarden die slecht kauwen en kort en zacht genoeg..Als je iets een beetje kan weken kan je wiesencobs doen,is ook een ruwvoervervanger en als je dit met wat water weekt kan je het binnen een paar minuten al wel geven..Ik heb voor mijn oude paard ook alles geprobeerd,maar dit zijn toch wel de dingen die ze het beste eet..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:05

Jemawi schreef:
Marije_jiplover schreef:

Compact gras heb ik het begin geprobeerd, maar wat een drama om dat uitelkaar te krijgen zeg! Dat is nog veel stijver geperst naar mijn idee. Geen last van nu?
Anders wil ik daar ook nog weleens naar kijken.

Ik voer het per hele baal tegelijk, dus pony haalt het zelf uit elkaar.
Ik gooi de hele baal in de Hartog voerbox zonder het plastic en zonder de bandjes waarmee het is samengebonden en hij eet naar behoefte.
Zo heeft hij onbeperkt beschikking over ruwvoer, naast z'n 2x per dag SP/bietenpulp mengsel.

plukje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:09

Ik voer sinds kort de Dengie Meadow Grass, zit geen lucerne / melasse en granen in.
Paard vind het heerlijk en doet het er erg goed op. Het is in los gras en in brokvorm te krijgen.