Spat nog niet tot uiting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silver24
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-11-17

Spat nog niet tot uiting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 18:20

Hoi

Ik heb 2 jaar geleden een springpaard gekocht. Hij was toen 3,5 jaar. Momenteel is mijn paard 5,5 jaar. Het was mijn eerste aankoop van een eigen paard. Ik had iemand mee die verstand had van paarden, dus ik heb er een goed springpaard uitgehaald. Nu persoon heeft niet gezegd om rx foto's te laten nemen dus ik heb daar ook niet aan gedacht met dat ik er eigenlijk geen verstand van heb.
Nu later ben ik erachter gekomen van iemand die dit paard ook ging kopen (die wel foto's heeft laten nemen) dat dit paard spat heeft in zijn ene achterbeen. Nuja het is te zeggen, de spat zit er maar komt nog niet tot uiting. Ik ben met de foto's naar mijn eigen DA gegaan en die vertelde me dat de foto's echt heeel goede foto's waren van een dure DA die daarvoor speciale aperatuur heeft. Hij zei dat als er waarschijnlijk een gewone DA geweest was met gewone apperatuur dat de spat niet eens te zien zou geweest zijn op die foto's. Dus de spat is eigenlijk maar in minimale vorm aanwezig en komt nog niet tot uiting.
Het paard was dus bedoeld om mee te springen ook op hoger niveau. Ik heb aan gevraagd aan de DA of dit nog mogelijk was en de DA vertelde me dat ik er gewoon alles mee kon doen.
Mijn paard heeft er nog steeds geen last van. Ik spring momenteel tot parcours 1m en dit doet hij heel goed.

Nu dit was de uitleg die ik een jaar geleden kreeg. Nu plots dacht ik daar weer aan en wou ik toch graag jullie meningen en ervaringen weten. Is de kans groot dat deze spat tot uiting komt? Is dit dan op latere leeftijd of varieert dit?
Nog andere informatie...

Zelf heb ik dus de fout gemaakt om geen foto's te nemen maar kijk, het is nu zo en ik heb mijn les ook wel geleerd. Het zal mij niet meer overkomen. Ik ben ook niet van plan mijn paardje weg te doen maar ik zou gewoon graag weten wat de toekomst zou kunnen brengen.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:23

Ik heb hetzelfde. Ook paard met 3 jaar gekocht en nu wilde ik haar verkopen. Koper wilde röntgenfoto's en daar was klein beetje spat op te zien bij 1 been. Klinisch helemaal in orde, paard heeft er nooit een pas kreupel op gelopen en gaat dat waarschijnlijk ook nooit doen. Maar niemand wil het paard meer hebben. Iedereen zegt je moet je mond erover houden, gewoon zeggen dat ie klinisch is goedgekeurd punt. Maar zo ben ik niet, ik zeg er eerlijk bij dat er op de foto beetje spat te zien is.

Silver24
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 18:26

Dorine92 schreef:
Ik heb hetzelfde. Ook paard met 3 jaar gekocht en nu wilde ik haar verkopen. Koper wilde röntgenfoto's en daar was klein beetje spat op te zien bij 1 been. Klinisch helemaal in orde, paard heeft er nooit een pas kreupel op gelopen en gaat dat waarschijnlijk ook nooit doen. Maar niemand wil het paard meer hebben.


Hoe oud is het paard nu? En heb je het nog steeds? Spring je er ook mee?

Eerlijk gezegd, had ik geweten dat ik foto's moest nemen, beter gezegd, had ik er meer verstand van gehad, zou ik dat paard ook niet gekocht hebben want ja zekerheid geeft het toch niet. Maar ik heb hem nu en wil hem ook niet meer wegdoen. Voor de rest is het paard ook volledig in orde

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Spat nog niet tot uiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:35

Ik heb een tijd een arabier in pension gehad die spat had. Ze is er een tijdje kreupel van geweest, was toen wel al 18/19. Na een jaartje bij mij op de wei niks meer van het kreupele te zien. Ze was zo goed dat we van de DA weer groenlicht kregen om haar te gaan rijden. Dat hebben we ook gedaan, rustig opgebouwd en een lol dat ze weer had :D Was een erg leuk en bijzonder dier. Leeft nog steeds en is inmiddels 33 geloof ik, en nog steeds niet kreupel ;)

Silver24
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 18:38

chocobroodje schreef:
Ik heb een tijd een arabier in pension gehad die spat had. Ze is er een tijdje kreupel van geweest, was toen wel al 18/19. Na een jaartje bij mij op de wei niks meer van het kreupele te zien. Ze was zo goed dat we van de DA weer groenlicht kregen om haar te gaan rijden. Dat hebben we ook gedaan, rustig opgebouwd en een lol dat ze weer had :D Was een erg leuk en bijzonder dier. Leeft nog steeds en is inmiddels 33 geloof ik, en nog steeds niet kreupel ;)


Oh leuk dat het voor het paardje nog goed gekomen is. Nu ik hoop dat het bij mijn paard nooit zover komt aangezien ik heb springgericht gekocht heb. Vandaar dat ik ervaringen zoek over mensen waarbij hun paard ook spat heeft dat nog niet tot uiting is gekomen en of het dus nu wel tot uiting is gekomen of juist nog niet.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:43

Spat (artrose in de sprong, waarbij de spronggewrichtjes uiteindelijk ankyloseren = vastgroeien) is geen spat als je paard geen klachten heeft. Spat is een klinische diagnose, geen Röntgendiagnose.
Op de foto zal (mogelijk) een iets smallere gewrichtsspleet in één van de gewrichten van de sprong gezien zijn. Dat zegt niets over de toekomst. Je weet niet of dat voor dit paard eigenlijk normaal is. En het zegt al helemaal niets over de hoeveelheid en de kwaliteit van het kraakbeen in dat gewricht, want dat is op een Röntgenfoto niet zichtbaar.

Silver24
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 18:48

Ibbel schreef:
Spat (artrose in de sprong, waarbij de spronggewrichtjes uiteindelijk ankyloseren = vastgroeien) is geen spat als je paard geen klachten heeft. Spat is een klinische diagnose, geen Röntgendiagnose.
Op de foto zal (mogelijk) een iets smallere gewrichtsspleet in één van de gewrichten van de sprong gezien zijn. Dat zegt niets over de toekomst. Je weet niet of dat voor dit paard eigenlijk normaal is. En het zegt al helemaal niets over de hoeveelheid en de kwaliteit van het kraakbeen in dat gewricht, want dat is op een Röntgenfoto niet zichtbaar.


Spat is op een röntgenfoto toch wel te zien? Want als je eens op internet zoekt dan zijn die spleten aan het spronggewricht toe (wel in de erge vorm) op een röntgenfoto. Nuja ik ben geen DA maar mijn DA heeft het wel bevestigd + het meisje die ook mijn paard wou kopen zei het ook dus door 2 DA bevestigd dat er toch al iets klaar zit dat nog niet tot uiting komt. Mijn DA zei ook dat er een kans bestaat dat het nooit tot uiting kan komen maar dat er ook een kans bestaat dat het wel tot uiting zal komen

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:14

Als spat vergroeid is, is het te zien. Maar dan heeft een paard de acute en kreupele periode dus al gehad. Na vergroeien is er vrijwel altijd geen pijn meer, en alleen wat stijfheid.
'Spat die nog tot uiting moet komen' bestaat niet.
Je kunt artrose (plus dan ook klachten) hebben, die nog moet vergroeien. Of je hebt geen klachten, misschien artrose (alleen met MRI aan te tonen, of een artroscopie), maar dan heb je geen spat.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 30-11-17 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:17

Ibbel schreef:
Spat (artrose in de sprong, waarbij de spronggewrichtjes uiteindelijk ankyloseren = vastgroeien) is geen spat als je paard geen klachten heeft. Spat is een klinische diagnose, geen Röntgendiagnose.

Ik weet niet hoe je aan die informatie komt maar de kliniek denkt daar heel anders over. Mijn paard is klinisch helemaal goedgekeurd en nav een kleine onregelmatigheid op de foto is toch echt spat gediagnosticeerd.

@ts ze is nu vier

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Spat nog niet tot uiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:18

Dorine, dan heb je je een diagnose aan laten praten met een klinisch goed paard, en dat kan niet. Een diagnose stel je op basis van klachten. Dat is het uitgangspunt van een diagnose. Die stel je omdat er iets mis is. Niets mis=geen diagnose nodig.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:24

Ibbel schreef:
Dorine, dan heb je je een diagnose aan laten praten met een klinisch goed paard, en dat kan niet. Een diagnose stel je op basis van klachten. Dat is het uitgangspunt van een diagnose. Die stel je omdat er iets mis is. Niets mis=geen diagnose nodig.

Waarom zou iemand dan nog een paard röntgen laten keuren?
Sowieso beetje naïef wat je zegt. Als een paard artrose heeft maar hij loopt goed is er zeker ook niks aan de hand?

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:27

chocobroodje schreef:
Ik heb een tijd een arabier in pension gehad die spat had. Ze is er een tijdje kreupel van geweest, was toen wel al 18/19. Na een jaartje bij mij op de wei niks meer van het kreupele te zien. Ze was zo goed dat we van de DA weer groenlicht kregen om haar te gaan rijden. Dat hebben we ook gedaan, rustig opgebouwd en een lol dat ze weer had :D Was een erg leuk en bijzonder dier. Leeft nog steeds en is inmiddels 33 geloof ik, en nog steeds niet kreupel ;)



Dat is toch wel anders als er serieus met het dier hoog in de springsport ermee te gaan en dat is niet het geval bij deze arabier, waarschijnlijk gewoon recreatief rijden. Dus dat vraagt niet al teveel van de benen.

Silver24
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 19:51

Dorine92 schreef:
Ibbel schreef:
Spat (artrose in de sprong, waarbij de spronggewrichtjes uiteindelijk ankyloseren = vastgroeien) is geen spat als je paard geen klachten heeft. Spat is een klinische diagnose, geen Röntgendiagnose.

Ik weet niet hoe je aan die informatie komt maar de kliniek denkt daar heel anders over. Mijn paard is klinisch helemaal goedgekeurd en nav een kleine onregelmatigheid op de foto is toch echt spat gediagnosticeerd.

@ts ze is nu vier


ja voila bij mij net hetzelfde. Er zit een 'spat' klaar die nog niet tot uiting is gekomen.
Ik ken trouwens ook iemand die piloot wou worden maar dan moet je eerst medisch goedgekeurd zijn. Hij had ook iets in zijn nek zitten dat er al was maar nog niet tot uiting kwam. Kweet niet hoe het noemde maar het was ook zoals spat maar dan bij mensen in de nek. Ja het is nu wel bij een mens maar het principe blijft hetzelfde toch
Laatst bijgewerkt door Silver24 op 30-11-17 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Silver24
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 19:54

Dorine92 schreef:
Ibbel schreef:
Dorine, dan heb je je een diagnose aan laten praten met een klinisch goed paard, en dat kan niet. Een diagnose stel je op basis van klachten. Dat is het uitgangspunt van een diagnose. Die stel je omdat er iets mis is. Niets mis=geen diagnose nodig.

Waarom zou iemand dan nog een paard röntgen laten keuren?
Sowieso beetje naïef wat je zegt. Als een paard artrose heeft maar hij loopt goed is er zeker ook niks aan de hand?


ja idd er is een reden dat mensen voor de verkoop röntgenfoto's laten nemen. De reden is om zaken te gaan vinden die uiterlijk niet merkbaar zijn aan een paard... En elke ziekte begint toch klein. In het begin niet merkbaar maar het is er wel en dat kan dan uitgroeien naar klachten...

SunnyHorse
Berichten: 1260
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Spat nog niet tot uiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:30

Dit heb ik ook wel eens meegemaakt bij een paard:
Klinisch uitstekend, rontgologisch “niet actieve spat” noemde de DA het. Volgens DA hoefde dat zeker niet perse een probleem te zijn/ te worden. Maar garanderen dat het goed blijft konden ze uiteraard het ook niet.

Silver24
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 21:33

SunnyHorse schreef:
Dit heb ik ook wel eens meegemaakt bij een paard:
Klinisch uitstekend, rontgologisch “niet actieve spat” noemde de DA het. Volgens DA hoefde dat zeker niet perse een probleem te zijn/ te worden. Maar garanderen dat het goed blijft konden ze uiteraard het ook niet.


En heb je dat paard dan of was dat ene die je ging kopen en niet gekocht hebt?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:14

Ibbel heeft gelijk.
Spat "die nog tot uiting moet komen" bestaat niet.
Op rx zie je ofwel spat, ofwel niet.
Het is het één of het ander.
Je kunt aan de hand van een rx niet voorspellen of een paard eventueel later spat kan krijgen.
Dat is onzin.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:31

BigBen schreef:
Ibbel heeft gelijk.
Spat "die nog tot uiting moet komen" bestaat niet.
Op rx zie je ofwel spat, ofwel niet.
Het is het één of het ander.
Je kunt aan de hand van een rx niet voorspellen of een paard eventueel later spat kan krijgen.
Dat is onzin.


Mee eens! Zelf heb ik ook een paard met spat. Spat is er of is er niet. Bij mijne was het duidelijk zichtbaar. Op beide spronggewrichten bijna geen lijntjes tussen de schijven en botwoekeringen bij zowel de sprongen als de sesambeentjes. Vrij heftig dus al.
Zodra er op de foto spat te zien is (in vorm van dunne/geen lijntjes tussen de schijven of botwoekeringen), heeft het paard ook spat.. Een paard met spat komt ook nooit door een klinische keuring heen. Die van mij zal dat ook nooit meer kunnen ondanks dat ik er nu wel gewoon (recreatief) op rij. Hij zal nooit meer 100% gaan lopen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:43

Ik heb ook voor de keuze gestaan om zo’n paard te kopen, dier was 4 jaar en voor de dressuursport bedoeld. De eigenaar had een halfjaar ervoor al foto’s laten nemen, dus ben met die foto’s naar mijn eigen DA gegaan. Ondanks dat het paard toen goedgekeurd was op de foto’s merkte mijn DA toch wat op in de achterbenen en is er beslist daar nog eens foto’s van de nemen. Resultaat was toch wel iets wat duidelijk aan het evolueren was, en dat op zes maanden tijd.
Hij zij toen ook dat het goed kan zijn dat dit paard nooit kreupel zal lopen, maar als het voor de sport moet dienen zou hij persoonlijk dat risico nooit nemen.
Ik heb het paard uiteindelijk toch niet gekocht, heb maanden later gehoord dat hij in de handel terecht is gekomen. Heel sneu.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:44

Afbeelding


Afbeelding

Even om een beeld te geven. 2 van de röntgenfoto's van mijn paard! Zo zou spat er dus uit (kunnen) zien op foto.

SunnyHorse
Berichten: 1260
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Spat nog niet tot uiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:59

Ik heb de ervaring wel dat er een paard door de klinische keuring kwam en op de foto vol verbazing door de DA toch echt “niet actieve” spat te zien was.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Spat nog niet tot uiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:32

Hier dezelfde ervaring.Klinisch nog nooit zo'n goeie gehad.Was ook 2 jaar ervoor PROK gekeurd en had op de foto spat.
Flink wat geld af gedaan en toch verkocht.Was ook bedoeld voor lichte dressuur en recreatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:52

Ik heb ook een paard die een lichte bemerking had op het spronggewricht. Paard heeft nooit last gehad en heeft op M niveau gesprongen. Pas toen ik verhuisde naar een andere stal met een mega zware bak is de spat tot uiting gekomen. Aan beide achterbenen. Paard was toen wel al 16 jaar. Inmiddels is de spat vergroeid en heeft ze nog nauwelijks last. Wel wordt ze nu puur recreatief gereden. Het blijft een gok. Het kan heel lang duren voor het tot uiting komt maar het kan ook snel gaan. Overigens komt die van mij ook gewoon door de klinische keuring.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Spat nog niet tot uiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:14

als hij er nu nog goed mee loopt, zou ik niet afwachten tot er iets gebeurd zonder er iets aan te doen.
denk bv aan goede supplementen (glucosamine ed) om hem te ondersteunen en gewrichten soepel te houden.
daarnaast kun je eens met een goede DA overleggen of eventueel tildren (bv 1 keer per jaar) kan helpen om het goed te houden.

er zijn genoeg mogelijkheden om een paard in deze fase te ondersteunen en daarmee te voorkomen/uit te stellen dat het een (groter) probleem wordt.
ik zou hiervoor wel contact opnemen met een 'sport' dierenarts of kliniek, en niet gewoon de HTK DA om de hoek.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:22

Op de rontgenfoto van rechts achter zit inderdaad wat onrust ter hoogte van het spat gewricht. Zolang hij klinisch geen problemen heeft, is het dus alleen een minder mooie foto, waarbij het paard misschien in de toekomst meer kans heeft klinisch kreupel te gaan vanuit de sprong. Foto van links achter is niet de juiste richting om spatgewicht te beoordelen.