Mijn pony heeft mijt, wat nu allemaal doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Mijn pony heeft mijt, wat nu allemaal doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 00:00

Hoi

Vanmiddag is de da er achter gekomen dat mijn pony mijt heeft. Heeft hem een injectie gegeven en over 10 dagen nog eentje.
Nu vraag ik me af, ik moet natuurlijk alles schoon maken, borstels, dekjes, dekens, peesjes, alles. Maar wanneer kan je die nou het beste schoon maken? Na die 2e injectie, nu meteen na die eerste, over een paar dagen? Aangezien de mijd nu niet meteen weg is verwacht ik dat het geen zin heeft nu zijn deken te wassen en over 2 dagen weer op te leggen als de mijt nog niet volop bestreden is. Daarom ben ik benieuwd, wanneer kan je nou het beste alles wassen.
Ook vroeg ik me af, bij mensen als ze luizen hebben moet je alles schoon maken of in de ijskou leggen. Is het mogelijk dat ik dat bv ook doe met mijn dekens ipv te laten wassen? Gaat de mijd dan dood of niet?
Ook ben ik benieuwd wanneer ik hem het beste kan scheren en hoe, hij heeft flinke sokken, moeten deze er ook af? En wanneer kan ik hem het beste wassen? Na het scheren of voor het scheren of allebei.

Een hoop vragen maar hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen:)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 05:47

Alles wat je moet wassen moet je gelijk na de eerste keer behandelen wassen. Anders komen de eitjes die daarin zitten weer uit en dan kan je blijven behandelen. Ook je stal moet je helemaal leeghalen en ontsmetten, want ook daar blijven mijten in zitten. Dat moet je inderdaad gelijk na die 10 dagen weer herhalen, mijt is een heel hardnekkig iets, erg sterk in het overleven zonder paard, het vervelende is dat je er anders niet afkomt.

http://www.equineservices.nl/Mok,_mijt_ ... _oplossing , hier staat aardig wat informatie over o.a. mijt.

Sterkte ermee hoor, het is best een lastig probleem.

8nnemiek

Re: Mijn pony heeft mijt, wat nu allemaal doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 06:28

Het is heel lastig om mijten helemaal weg te krijgen. Ze zitten ook in het gras, in de stal, de borstels, maar er blijven meestal ook wat eitjes leven in het paard.
Het immuunsysteem van het paard moet goed op orde zijn, want ze bestrijden de mijt ook deels van binnenuit, dus zorg ook voor goed voer (wat voor koudbloeden betekent veel hooi, geen kuil/voordroog, geen/weinig krachtvoer, geen suikers, maar wel vitaminebrok en een mineralensteen) en behandel niet te vaak met gif.
Sokken scheren is niet nodig. Wel kun je ze eens wassen met teatree shampoo, daar kunnen mijten niet goed tegen en zullen minder snel tot op de huid kruipen vanaf de grond. Maar omdat de mijten gangen graven in de huid en dus niet in de sokken blijven zitten helpt het niet om te scheren.