Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13825
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:10

Ik zag laatst een interessant item op tv dat ging over het gebruik van faghen in plaats van antibiotica bij bacteriën. Die resistent waren geworden voor antibiotica. Hier werd ook een merk met huid crèmes voor de mens geprezen omdat deze zou werken door het gebruik van Faghen. Mensen met exceem, acne en nog meer knapte er zienderogen van op terwijl ze ook al alle soorten steroïden en antibiotica crèmes hadden gebruikt maar die niet hielpen.
Ik vroeg me toen af of dit wellicht ook goed was voor de ontstekingen op paarden benen door mok e.d
Ik ga zodra mijn paard weer last krijgt dan deze crème ook zeker proberen. Gebruikte er Dog excema voor, ook een steroïde crème die wel hielp maar ben echt benieuwd naar de exceem crème van Gladskin zonder steroide en AB Wellicht er meer mensen ervaring mee hebben!?

https://www.gladskin.com/nl/technology
Laatst bijgewerkt door Popstra op 03-03-19 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:17

Crèmes en dergelijken zijn leuk maar je moet wel weten wat de mok of vasculitis veroorzaakt. Als je bijvoorbeeld vasculitis neemt..dat is een ontsteking aan de haarvaten. Die krijg je niet weg met een crème. Misschien dat de huid rustiger wordt maar als je de boosdoener niet onderhuids aanpakt kan je smeren tot je een ons weegt.

Popstra
Berichten: 13825
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:20

Bij mijn merrie waren de ontstekingen aan haar witte benen ook heel erg. Ging langzaam maar steeds verder omhoog. Benen werden ook mega dik maar het begon altijd met mok.
Nu heeft ze al anderhalf jaar geen last meer (klopt af)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:43

Fagen werken op bacteriële infecties, vasculitis is een immuungemedieerde ziekte. Het zou misschien wel kortstondig kunnen helpen als er sprake is van een bijkomende infectie van de wond.

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:15

Ik vraag me alleen wel een ding af.. mijn merrie heeft 10 dagen 4pillen prednisolon moeten slikken ivm een keelontsteking vastgesteld op de bronchoscopie. Maar prednisolon onderdeuk het imuumsysteem. Is het jiet zo dat prednisolon het dan juist erger maakt aangezien vasculitis een imuumziekte is? Of denk ik heel gek?

Ik krijg nu een foto van stalgenootje en het been is dikker maar huid iets rustiger...


Afbeelding

Ohja en kwam deze link tegen
https://www.ej.nl/over-epplejeck/blog/1 ... rkuma.html

Lijkt mij sterk maargoed wellicht iemand wel goede ervaringen mee?

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:23

Kurukuma is een fantastisch product maar heeft een zeer slechte opname. Ik weet de aantallen niet precies uit mijn hoofd maar ver onder de 5% was het geloof ik. Gecombineerd met zwarte peper wordt het verdubbeld maar dan nog blijft het ver onder de 10%. Er is 1 merk dat een wateroplosbare kurcumine maakt en daar heb ik goede verhalen over gehoord van mijn collega’s. De rest is eigenlijk weggegooid geld als je get goed bekijkt omdat het ongebruikt weer naar buiten gaat

EvelienKiss

Berichten: 942
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:42

Prednisolon maakt het niet erger. Het onderdrukt de reactie. Het biedt meestal geen duurzame oplossing, maar het been wordt er wel rustiger van. Mijn paard reageerde goed op de prednisolon, maar de immuunreactie komt weer terug zodra de onderdrukking door Prednisolon stopt.

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:38

Aha dank voor de uitleg pluisje88 en EvelienKiss! Ik snap het. Ik ben blij als het morgen is en ik iemand heb gesproken want bandages en beschermers trek ze er af en lagen lekker verspreid in haar uitloopje. Benen daardoor nat geworden maar na 40 min stappen aan de hand wel een dunner beentje...
Afbeelding

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:31

Dat is al een mooi verschil. Veel prettiger voor je paard. Hou vol!

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:55

NinaCharlie schreef:
Dat is al een mooi verschil. Veel prettiger voor je paard. Hou vol!


Dankje ik was zo opgelucht dat het iig dunner werd met beweging... mogen de plekjes dan door de regen wel nat worden? Want inbinden gaat er dus na 20/35 min nogal heftig aan toe en liggen er beschermers overal :')

Orrie_VBW

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Ganzen-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:18

PanamaD schreef:
O wauw wat zag dat er vies en pijnlijk uit!!

Ja en te bedenken dat dit 1 van de vele plekken was. Het was ook ontzettend frustrerend dat bijna niets leek te helpen dat de va hem al opgegeven had

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:48

Even een kleine update;

In de ochtend
Afbeelding

Middag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Avond (na 30 min stapmolen en zelf heeft ze lekker der ei eruit gerend)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou vraag ik me dus af... de wonden zijn dicht. Er zitten harde korsten op. Wat moet ik daar mee nu? Ik wacht even met de kliniek bellen aangezien ik eerst moet horen wanneer iemand mij kan rijden dan kan ik wat makkelijker een afspraak plannen :Y)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:54

Ik zou even niks met die korsten doen, vermoedelijk zitten ze ook heel vast en zal verwijderen pijnlijk zijn.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:42

Tessebes schreef:
Ik zou even niks met die korsten doen, vermoedelijk zitten ze ook heel vast en zal verwijderen pijnlijk zijn.

Hier ga ik in mee

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:57

Ik zou ze ook even laten. Wanneer je meer weet over wat er gaande is met je paard kun je, wanneer je de diagnose hebt, eventueel de korsten weken door flink sudo te smeren maar dat zou ik overleggen met de kliniek.

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:11

Dank voor jullie reacties! Ik ga idd niet zomaar kortsen trekken met gevolg weer irritaties en wonden.. vond ze alleen zo hard en dacht miss ‘moet’ ik er iets aan doen maar als jullie zeggen dat ik ze zo beter kan laten ga ik dat absoluut ook zo doen!

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 09:19

Ik heb toen op da advies iedere dag korsten geschrobt en dat werd gewoon gevaarlijk... Zou het idd laten zitten.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:14

Als de korsten zo dik en hard worden dat de huid gaat scheuren kan je ze dik in de sudocreme zetten en een uur of 8 later zijn ze zo week dat je ze heel zachtjes met een zachte doek kan verwijderen. Maar anders inderdaad er af blijven

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:32

Oef ja korsten krabben doe ik liever niet... het is eindelijk ‘rustig’ en been blijft nu na de stapmolen (3uur later) redelijk dun. Zo ziet het er ongeveer uit nu qua korstjes..

Ziet er allemaal ook enorm smerig uit ivm viezigheid van buitenaf maarja wassen is geen optie denk ik?


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:13

Pfoe, dat ziet er niet fijn uit. Mag je er überhaupt nog aanzitten? Dek je het af overdag?

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:13

Nee zeker niet wassen maar wel inpakken dan wordt het ook niet vies

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:22

Eerste drie dagen mocht ik er wel aan komen maar stond ze met een giga opgetrokken been (dus mogen was meer tollereren uit goedheid). Gister en vandaag mag ik er echt wel flink aan zitten en kan ik makkelijk de beschermers aan en af doen. Ze geeft geen reactie en been blijft uit zichzelf al dunner zonder beweging.

Ja ik dek het zeker af en is tot zonsondergang afgedekt.. vies wordt het wss door stapmolen en in stal. Ze is op zijn zachts gezegd nogal een varken en als ik haar achter laat met 0 drollen is het in de ochtend een grote ontplofte drollenbom...

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:28

Haha oké nou het belangrijkste is dat er 0,0 uv straling meer bij kan komen. Alleen daarmee zie je vaak al een (flinke) verbetering

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:00

Horseware schreef:
Haha oké nou het belangrijkste is dat er 0,0 uv straling meer bij kan komen. Alleen daarmee zie je vaak al een (flinke) verbetering


Weet jij mij misschien uit te leggen waarom die korsten ontstaan? Normaal gesproken is dat natuurlijk omdat wontjes genezen. Is dit ook het geval hiermee? Eerst was het natuurlijk een en al open rode huid. Is mijn denkwijze dan correct of is het met vasculitis net ff wat anders?
Hoe kan je dat zien dat er verbetering komt? Doordat het been dunner wordt of? (Sorry ben nogal nieiwsgierig..)

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 00:02

SabinaRoset schreef:
Horseware schreef:
Haha oké nou het belangrijkste is dat er 0,0 uv straling meer bij kan komen. Alleen daarmee zie je vaak al een (flinke) verbetering


Weet jij mij misschien uit te leggen waarom die korsten ontstaan? Normaal gesproken is dat natuurlijk omdat wontjes genezen. Is dit ook het geval hiermee? Eerst was het natuurlijk een en al open rode huid. Is mijn denkwijze dan correct of is het met vasculitis net ff wat anders?
Hoe kan je dat zien dat er verbetering komt? Doordat het been dunner wordt of? (Sorry ben nogal nieiwsgierig..)


De dikke korsten ontstaan doordat het lymfevocht dat door de huid naar buiten sijpelt opdroogt. Dit zijn ongezonde korsten die niet duiden op genezing. Bij behandeling komen er op een gegeven moment dunne, gezonde korstjes op de huid die wel duiden op genezing.

Verbetering kan je zien aan verschillende omstandigheden zoals het dunner worden van het been, vermindering van gevoeligheid, vermindering van roodheid, vermindering van het aantal plekken enz. Het probleem is dat vasculitis zich ook kan verplaatsen naar een andere plek op hetzelfde been of zelfs naar een ander been. Dit kan binnen een dag gaan. Zo lijkt het eerst te verbeteren, maar het kan net zo hard weer de kop opsteken. Het is werkelijk een rotziekte.