Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 09:37

Ik werk met onderlappen en bandages. Zit vol in de behandeling dus ik kan niets missen, sorry. Mocht je dat kunnen lenen of even langs de plaatselijke ruiterzaak kunnen rijden kun je dat proberen. Heb niks gevonden wat beter werkt dan dat. De rest schuift, drukt of zakt na enige tijd. En omdat je met verschillende lagen werkt is het heeel erg uv werend.

Edit
Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 09:46

Dat het zo pijnlijk is is ook echt sneu. .. Mijn merrie vond het echt verschrikkelijk en zat zo in een tweestrijd omdat ze niet wilde dat ik er aan zat maar mij ook niet wilde trappen ondanks dat dat haar pijn reactie was. Super sneu....

Ik heb later ook cortavance gebruikt dat ging beter dan de hydrocortiderm voor het laatste stuk. En inpakken.

Heb je een pb gedaan. Heb verschillende beschermers te koop

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 09:53

NinaCharlie; dank voor je snelle reactie! Bandages heb ik hier ook wel liggen, onderlappen kan ik zo regelen. Maar dan vraag ik me af of het niet te heet wordt eronder waardoor ze gaan zweten en het dus wel nat(tig) wordt allemaal...
Rambo beschermers zijn geloof ik 95% UV werend maar zakken wel af (wel nog hoog genoeg om de plekken te bedekken maar de wrijving lijkt mij nou niet zo fijn.

Tancreda4; Ja het is zo sneu om te zien.. hier trekt ze haar been zoooo hoog op dat ik het nog nooit een paard zo heb zien doen maar ze doet zo haar best om niet te trappen. Word er verdrietig van... hoop dat de zalf snel zijn werk gaat doen en dat ik die spray kan overnemen...

Is iemand bekend met groene leem inwendig voeren voor afvoer van afvalstoffen en reiniging van het lichaam?? Ik kreeg dat als tip maar niet bekend mee en lees dat het wel goed spul is maar ook zo zijn ‘oppassen’ dingetjes heeft..

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 09:57

Mijn paard staat nu sinds oktober onder die bandages en gaat goed. Wenselijk? Nee.. in de training oid gebruik ik ze niet omdat ik ze dan veel te warm vind maar het is nu even niet anders..

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:03

NinaCharlie schreef:
Mijn paard staat nu sinds oktober onder die bandages en gaat goed. Wenselijk? Nee.. in de training oid gebruik ik ze niet omdat ik ze dan veel te warm vind maar het is nu even niet anders..


Ik snao je wel hoor, je moet wat maar was gewoon benieuwd!

Komt mijn andere vraag... been is vandaag ook echt opgelopen tot aan de sprong. Moet ik iets van vochtafdrijvers vragen bij de DA of zo laten en de zalf even zijn werk laten doen?

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 10:29

Inwendig heb ik alleen traumeel gebruikt nadat ze in de sloot heeft gelegen. Groene leem op de vasculitis heb ik echter wel ervaring mee, negatieve ervaring. Toen ontplofte het helemaal....

Mijn paard heeft een tijd op prednisolon gestaan maar ook op vochtafdrijvers in het begin. Maar vooral omdat ze toen echt tegen einschuss aan zat en het boven haar sprong ook ging oplopen.

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:37

SabinaRoset schreef:
Komt mijn andere vraag... been is vandaag ook echt opgelopen tot aan de sprong. Moet ik iets van vochtafdrijvers vragen bij de DA of zo laten en de zalf even zijn werk laten doen?


Wat vervelend dat je paard hiermee zit! :( Hopen dat je snel de juiste middelen hebt gevonden om het te laten genezen/te behandelen!

Mag ik vragen hoeveel beweging je paard nu nog krijgt? Mijn paard had ook vaak ‘s ochtends na een nacht op stal wat opgezette benen (alleen aan de benen met vasculitis) met vocht maar na wat beweging werden de vasculitis beentjes wel weer dunner. Zelf gelukkig geen vochtafdrijvers nodig gehad, maar vochtafdrijvers moeten geen kwaad kunnen gok ik.

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:44

Tancreda4; Ik had groene leem uitwendig gebruikt en daardoor is het ook dus ontploft inwendig is vooral om alles op de schonen na bijv medicijngebruik (ze heeft prednisolon gehad en daarvoor metacam en nog wat andere spuiten)..

EvaaxGucci; Ik ben er vandaag zelf helaas niet ivm werk dus ze zal vandaag 2x 1,5-2 uur de paddock in gaan waar ze zelf een beetje rondscharrelt maar net enorm veel loopt. Als ik er zelf ben ga ik vaak wel meermaals per dag 20 min stappen aan de hand. De vorige keer werd het dus idd wel dunner maar schrok wel van de foto’s van vanochtend hoeveel dikker het was...

Gisteren
Afbeelding
Vanochtend
Afbeelding

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 11:26

De rambo beschermers zijn niet voldoende uv werend voor nu. Bandages en onderlappen werken prima. Misschien wat warm soms, maar het is noodzakelijk.

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 11:33

Horseware schreef:
De rambo beschermers zijn niet voldoende uv werend voor nu. Bandages en onderlappen werken prima. Misschien wat warm soms, maar het is noodzakelijk.


Dank voor de bevestiging! Hoe doe ik dat als ik 2-3x moet smeren met de zalf? Gewoon afdoen en opnieuw erop? Of onderlappen ook echt vervangen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 12:06

Ik had voor op stal een zilverbeschermer van EquimedAG, in combinatie daarmee mag je niks smeren. Ik zou even 2 dagen aankijken of het rustiger wordt met afdekken en zonder smeren. Wel regelmatig beweging geven en verschonen als het zo nat is.

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 12:24

Tessebes schreef:
Ik had voor op stal een zilverbeschermer van EquimedAG, in combinatie daarmee mag je niks smeren. Ik zou even 2 dagen aankijken of het rustiger wordt met afdekken en zonder smeren. Wel regelmatig beweging geven en verschonen als het zo nat is.


Oké dus stoppen met Hydrocortiderm en afdekken. Beweging geven als in alleen stappen of zou een rondje in de grote losgooipaddock ook mogen? (Dat ze dan een hogere hartslag krijgt en miss sneller vocht afvloeit)

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:23

SabinaRoset schreef:
Horseware schreef:
De rambo beschermers zijn niet voldoende uv werend voor nu. Bandages en onderlappen werken prima. Misschien wat warm soms, maar het is noodzakelijk.


Dank voor de bevestiging! Hoe doe ik dat als ik 2-3x moet smeren met de zalf? Gewoon afdoen en opnieuw erop? Of onderlappen ook echt vervangen?


Geen zalf smeren. Hoogstens cortavance spray

Orrie_VBW

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Ganzen-city

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:05


PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:17

O wauw wat zag dat er vies en pijnlijk uit!!

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:32

Ohh wat vreselijk zeg! Wat een flut aandoening grrr...

Hier uiteindelijk werk afgebeld en naar mijn merrie toe. Schrok van wat ik zag... been giga dik en echt veel plekken. De een zegt stoppen met zalf de ander zegt dat het eerst erger wordt en dan beter en dus doorgaan. Ik voel me echt zo naar...
Beschermers schuren en ze wilt er niet mee lopen gaat gewoon in haar uitloopje plassen omdat ze niet de stal in wilt lopen. Beschermers zaten onder het wondvocht ook :n :n

Bij aankomst:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Net voordat ik weg ging:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geprobeert mee te lopen maar wilt ze écht niet. Dus gehouden op een klein stukje en toen terug gelopen. DA zegt prednisolon/metacam en antibiotica erin maar vind ik meteen zoveel troep.. ik weet het niet...

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:55

Benen inpakken, morgen Wapenveld bellen. Biopt laten afnemen, uitslag afwachten.. als het vasculitis is (durf er een hoop geld op in te zetten) dan behandelen dmv de Knottenbelt methode en alleen indien nodig prednison.

Niet aan prednison beginnen zonder de ontsteking te remmen dmv die knottenbelt methode.

Mark van Manen kan ook van afstand helpen en contact opnemen met je eigen DA mocht je paard niet te vervoeren zijn.

Voor foto’s / ervaringen van mijn paard mag je me altijd PB’en. :*

Edit:
Ohja. Vochtafdrijvers kan maar is niet lang effectief zolang de ontstekingen nog actief zijn. Soort water naar de zee dragen effect..

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:12

NinaCharlie schreef:
Benen inpakken, morgen Wapenveld bellen. Biopt laten afnemen, uitslag afwachten.. als het vasculitis is (durf er een hoop geld op in te zetten) dan behandelen dmv de Knottenbelt methode en alleen indien nodig prednison.

Niet aan prednison beginnen zonder de ontsteking te remmen dmv die knottenbelt methode.

Mark van Manen kan ook van afstand helpen en contact opnemen met je eigen DA mocht je paard niet te vervoeren zijn.

Voor foto’s / ervaringen van mijn paard mag je me altijd PB’en. :*

Edit:
Ohja. Vochtafdrijvers kan maar is niet lang effectief zolang de ontstekingen nog actief zijn. Soort water naar de zee dragen effect..


Pb gestuurd!

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 01:27

NinaCharlie schreef:
Benen inpakken, morgen Wapenveld bellen. Biopt laten afnemen, uitslag afwachten.. als het vasculitis is (durf er een hoop geld op in te zetten) dan behandelen dmv de Knottenbelt methode en alleen indien nodig prednison.

Niet aan prednison beginnen zonder de ontsteking te remmen dmv die knottenbelt methode.

Mark van Manen kan ook van afstand helpen en contact opnemen met je eigen DA mocht je paard niet te vervoeren zijn.

Voor foto’s / ervaringen van mijn paard mag je me altijd PB’en. :*

Edit:
Ohja. Vochtafdrijvers kan maar is niet lang effectief zolang de ontstekingen nog actief zijn. Soort water naar de zee dragen effect..


Hier ga ik helemaal in mee. Mogelijk krijg je zelfs even pijnstillers omdat het zo pijnlijk is, maar met de juiste behandeling zakt de pijn doorgaans snel af.
Dat in dit stadium de beenbeschermers op een gegeven moment vol zitten met heel lymfevocht is vervelend maar normaal.
Ik zou niet zo snel metacam en antibiotica geven. Antibiotica helpt alleen bij een bacteriële infectie. Mogelijk krijg je in het begin prednison bij om het ergste te verhelpen maar dit is slechts een tijdelijke “oplossing”.

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:04

Horseware schreef:
NinaCharlie schreef:
Benen inpakken, morgen Wapenveld bellen. Biopt laten afnemen, uitslag afwachten.. als het vasculitis is (durf er een hoop geld op in te zetten) dan behandelen dmv de Knottenbelt methode en alleen indien nodig prednison.

Niet aan prednison beginnen zonder de ontsteking te remmen dmv die knottenbelt methode.

Mark van Manen kan ook van afstand helpen en contact opnemen met je eigen DA mocht je paard niet te vervoeren zijn.

Voor foto’s / ervaringen van mijn paard mag je me altijd PB’en. :*

Edit:
Ohja. Vochtafdrijvers kan maar is niet lang effectief zolang de ontstekingen nog actief zijn. Soort water naar de zee dragen effect..


Hier ga ik helemaal in mee. Mogelijk krijg je zelfs even pijnstillers omdat het zo pijnlijk is, maar met de juiste behandeling zakt de pijn doorgaans snel af.
Dat in dit stadium de beenbeschermers op een gegeven moment vol zitten met heel lymfevocht is vervelend maar normaal.
Ik zou niet zo snel metacam en antibiotica geven. Antibiotica helpt alleen bij een bacteriële infectie. Mogelijk krijg je in het begin prednison bij om het ergste te verhelpen maar dit is slechts een tijdelijke “oplossing”.


Ik ben er wel mee eens hoor.. ik geef het liefst zo min mogelijk troep en pak echt het probleem aan ipv de symptomen te bestrijden. Daar heb ik uiteindelijk niks aan... mag ik weten hoe de Knottenbelt methode in zijn werk gaat (mag via PB en ga uiteraard niet zomaar zelf sleutelen maar ben wel benieuwd)

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:04

TS, ik reageer na het weekend even op je pb. Druk weekend }:0

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:06

NinaCharlie schreef:
TS, ik reageer na het weekend even op je pb. Druk weekend }:0

Prima! Ik wacht af *\o/*

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:42

De Knottenbelt methode is een speciale manier van chirurgisch kaal scheren en wassen. Meestal moet de behandeling ongeveer eens per 2 weken gedaan worden en totaal gemiddeld 3 a 4 keer. Na het wassen spray je Cortavance spray.
Verder hou je de benen 100% uv werend ingepakt van zonsopkomst tot zonsondergang. Dit is de grootste uitdaging omdat de zon nu weer steeds vroeger opkomt. Tussen zonsondergang en zonsopkomst moeten de benen bloot zijn om te luchten.

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:50

Horseware schreef:
De Knottenbelt methode is een speciale manier van chirurgisch kaal scheren en wassen. Meestal moet de behandeling ongeveer eens per 2 weken gedaan worden en totaal gemiddeld 3 a 4 keer. Na het wassen spray je Cortavance spray.
Verder hou je de benen 100% uv werend ingepakt van zonsopkomst tot zonsondergang. Dit is de grootste uitdaging omdat de zon nu weer steeds vroeger opkomt. Tussen zonsondergang en zonsopkomst moeten de benen bloot zijn om te luchten.


Oh dankjewel voor de info! Ik zal maandag bellen naar Wapenveld en overleggen hoe we dit allemaal gaan aanpakken. Is voor ons 1,5 uur rijden en paard is nog niet bekend met een trailer. Wellicht dat ik een vrachtwagentje kan huren en anders overleggen op afstand hoe en wat..

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:55

Succes en hou ons op de hoogte!