Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:32

Fijn dat de korsten minder worden. Ik ben benieuwd naar foto's!

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:33

Hallo lieve Bokkers,

Ook ik heb een mijn trouwe paard op stal staan met flinke ‘mok’. Inmiddels speelt het al een hele poos, dierenarts is al geweest, bloedonderzoek gehad, alleen nog geen biopt genomen, wat misschien wel de volgende stap gaat worden.
Mijn dierenarts heeft het nog niet benoemd, maar ik begin steeds meer te denken dat het wel vasculitis zou kunnen zijn..
Bij deze dus even mijn vraag, is hier toevallig een bokker met enige ervaring met vasculitis die ik wat vragen zou mogen stellen en een whatsappje zou mogen sturen met een filmpje van mijn paard haar benen?

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:41

EvaaxGucci schreef:
Hallo lieve Bokkers,

Ook ik heb een mijn trouwe paard op stal staan met flinke ‘mok’. Inmiddels speelt het al een hele poos, dierenarts is al geweest, bloedonderzoek gehad, alleen nog geen biopt genomen, wat misschien wel de volgende stap gaat worden.
Mijn dierenarts heeft het nog niet benoemd, maar ik begin steeds meer te denken dat het wel vasculitis zou kunnen zijn..
Bij deze dus even mijn vraag, is hier toevallig een bokker met enige ervaring met vasculitis die ik wat vragen zou mogen stellen en een whatsappje zou mogen sturen met een filmpje van mijn paard haar benen?


PB box staat altijd open! :j

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:17

Als je wat foto's hier plaatst, kunnen we allen ons licht er over laten schijnen.

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:58

NinaCharlie schreef:
PB box staat altijd open! :j


Dank! Ik heb je een PB gedaan :)

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:59

Tessebes schreef:
Als je wat foto's hier plaatst, kunnen we allen ons licht er over laten schijnen.


Heb momenteel alleen een duidelijk filmpje en daaruit screenshots maken maakt het allemaal onduidelijker denk ik, dus zal proberen ook wat foto’s te maken! Thanks!

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:12

Mag ik me hier ook melden?

Het verhaal van mijn paard past volgens mij (helaas) goed in dit topic, er wordt gedacht aan vasculitis (nog niet vastgesteld).

Afgelopen zomer, toen het best warm was, ben ik geopereerd en heeft een vriendin van mij zich tijdelijk ontfermd over mijn paardje. Ze ontdekte een klein mok plekje en had nog wel sudocreme staan. Vanaf moment 1 met sudocreme aan de slag..

De eerste dag gaf dit verbetering, 2e dag was de mok een stuk verergerd.
Dit is zo 2 weken doorgegaan, inmiddels kwam ik zelf ook weer op stal. Iedere x leek het 1 dag te verbeteren en dan was het de dag erna ineens weer erger.

Omdat de plekken snel verergerde heb ik de veearts gebeld, voor een sterker middel tegen mok. Ik ben toen gaan behandelen met hibiscrub (korsten eraf) en hydrocortyderm. Ook hierbij leek het de volgende dag wat te verbeteren en de dag erna, weer een stuk erger.

Het werd zo erg en dik, dat ik met mijn paard naar de veearst toe gereden ben om de ernst van de mok te laten zien. Ze gaven idd toe dat dit wel heel erg was en zo snel verergerde. Antibiotica en verder doorgaan met hibiscrub, hydrocortiderm en vochtafdrijvers voor de dikke benen.

De dikke benen verbeterde de mok werd in eerste instantie iets beter om vervolgens weer erger te worden. Ik heb weer gebeld met de veearts dat dit te weinig aansloeg.

Wanneer het schoon en gewassen was, leek het iets te verbeteren maar wanneer ik de hydrocortiderm op de korsten smeerde geen effect, of zelfs erger. Ik kreeg een ander zalfje (leek op combi tussen honingzalf en betadine, weet de naam zo niet meer).

De volgende dag (vrijdag einde dag), alle wonden/korsten zwart en het been weer dik (vochtafdrijvers waren inmiddels op). In paniek de veearts gebeld, toch doorgaan met dit middel. Bij het afwassen van de korsten, leek het idd mee te vallen, maar nu lagen alle wonden open en was het enorm pijnlijk voor mijn paard. Ze tilde haar been op en stond met haar been te trillen als ik het schoon wilde maken, zo zielig ! (zo braaf als ze is, gaf ze ontzettend duidelijk aan pijn te hebben, maar heeft nooit getrapt).

Ze liep nu ook onregelmatig.

Na het weekend meteen gebeld, dit kon zo niet langer! En sowieso, mok, in deze periode (hartstikke droog), die zo snel op komt, ik vertrouwde het niet en voelde dat er meer aan de hand was. Dus paard weer op de trailer en naar de kliniek. Er is een huidafkrabsel gemaakt, mijten, schimmels, allergieën, is allemaal uitgesloten.

Ze mocht niet meer op vochtafdrijvers omdat ze deze al te vaak heeft gehad. Ze werd nu behandelt met Avoluxil, en het been werd in een bandage gezet om het vocht eruit te krijgen. We zijn op dit punt gestopt met het wassen van het been, om 'de mok'uit te drogen. Iedere dag Avoluxil, snachts in de bandages en 2x op een dag stappen.

Langzaam kwam er verbetering. Rond deze periode zijn we van stal verhuist en ben ik L-Lysine gaan bijvoeren om haar weerstand omhoog te krijgen. op de nieuwe stal waren de plekken zo verbeterd dat ik weer kon rijden. De plekken zijn nooit helemaal weg gegaan, dit bleef een soort van litteken weefsel, maar ze had er geen pijn meer aan. Ook de dikte van de benen bleef beperkt tot stalbenen, waar ze altijd wel gevoelig voor is.

Ik ben er nooit meer achter gekomen wat het nu was, maar het ging goed, dus ik liet het erbij.

De L-Lysine raakte op, hier ben ik mee gestopt omdat ik geen idee had of het iets deed en ze verder gezond leek.

Tot ze een week of 2 geleden een wondje had op haar kroonrand (rechtsvoor, haar ander witte voet). Wondje stelde niet veel voor, aan de achterkant leek ze zichzelf ook flink geraakt te hebben, hier zat een soort schaafplek. Na 2 dagen, werden dit korstjes, in eerste instantie heb ik dit met betadine behandeld omdat het een wond leek. Toevallig was er net een veearts op stal en deze gaf aan dat het toch gewoon mok was. Dus ben ik met de Avoluxil gaan smeren, geen resultaat, het werd steeds erger.

Inmiddels zaten in haar kootholte weer 3 plekken van bijna 1 cm doorsnee welke open gaan met beweging. Weer een absurd beeld voor mok.

Ik heb een (andere)veearts in de omgeving van de nieuwe stal gebeld en mijn verhaal gedaan. Hij vroeg: zijn het witte voeten? Ja, het zijn precies de witte voeten. En gaf aan dat hij idd niet aan mok maar aan een huidziekte die overgevoeligheid op de witte benen inhoudt. Nu ik ben gaan lezen over Vasculitis, lijkt het allemaal (helaas) wel op zijn plek te vallen :(. Nu is het dus afwachten of het dit ook daadwerkelijk is zodat we gericht kunnen behandelen. Inmiddels ben ik zelf wel weer de L-Lysine gaan bijvoeren en smeer ik de wondjes nu in met zinkzalf voor het rijden, zodat de huis zo min mogelijk scheurt.

De laatste dagen lijken de wondjes kleiner te worden. (Ik verwacht dat de weerstand weer wat beter aan het worden is door de L-Lysine).

To be continued -O-

Mochten jullie tips hebben, zijn deze meer dan welkom.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:51

Vasculitis begint niet in de kootholte over het algemeen... Heb je misschien foto's?

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:13

Het zit bij mijn paard wel alleen in de kootholte, afgelopen zomer en nu weer op het andere been.


Deels open, deels korsten
Afbeelding

Met korsten erop
Afbeelding

De plekken zijn inmiddels stukken kleiner, maar dit rozige (lijkt op littekenweefsel) is gebleven.
Afbeelding

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:53

Zo dan! Misschien helpt het om haar benen goed in te pakken. Ik gebruik UV werende sokken van Whinnys. Die kun je dag en nacht aanhouden het is gewoon ademend. Alleen moet je ze wel een aantal keer per dag goed doen Afbeelding

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:13

Ik heb al wel naar sokken gekeken, alleen moet ik dan wel eerst weten of het vasculitis is... De biopt staat al gepland, heel eng, maar ik denk voor nu de beste optie zodat we gericht kunnen gaan behandelen.

Als het dit is, ze heeft gelukkig maar erg weinig wit, maar de witte stukken zijn al bijna helemaal aangetast.

Tancreda4

Berichten: 24054
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 16:26

Wat een vervelend verhaal en nare korsten. Ze zeggen idd dat vasculitis meestal niet alleen kootholte is, maar je hebt altijd uitzondering en misschien is die van jou dat. Sterkte iig. Is een een biopt genomen?

Ik heb eind van het jaar de sokken ook bij mok gebruikt. Omdat ik ook benauwd was dat het uit zou groeien naar de pijp. Dat is gelukkig niet gebeurd *afkloppen*
Ik geef ook lysine voor de weerstand en een supplement van Equistro. Toen ik net 1.5 week met die laatste was begonnen was de mok opeens weg dus wie weet heeft dat bijgedragen aan de genezing van de mok

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:30

Tancreda4 schreef:
Wat een vervelend verhaal en nare korsten. Ze zeggen idd dat vasculitis meestal niet alleen kootholte is, maar je hebt altijd uitzondering en misschien is die van jou dat. Sterkte iig. Is een een biopt genomen?

We gaan vandaag naar de veearts voor oa een biopt :(. Ben heel benieuwd en ook wel bang voor de gevolgen van de biopt. Toch wil ik dit wel doen om gericht te kunnen behandelen. Nog een x dat drama van afgelopen zomer wil ik mijn paardje echt besparen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:08

Sterkte!
Biopt is wel wijs, dan heb je meer zekerheid hoe wel of niet te behandelen.
Die van mij vond het echt een drama, plek is ook altijd een litteken gebleven.

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:34

@renee16, het kan ook sarcoidose zijn. Geeft een soortgelijk beeld, kan wel in kootholte zitten. Biopt zal het uitwijzen.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:25

EvelienKiss schreef:
@renee16, het kan ook sarcoidose zijn. Geeft een soortgelijk beeld, kan wel in kootholte zitten. Biopt zal het uitwijzen.



Ik ben hier wat over aan het lezen en het beeld wat mijn paard geeft zou hier idd ook bij kunnen passen. Ze heeft ook een klein plekje (waarschijnlijk sarcoide) op haar hals

Pff, afwachten maar :(

Nouvel, ik hoop maar dat het mee valt, het is nu goed ingepakt, dus ook dit weer afwachten..

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:06

Veel sterkte met je paard! @renee16
Ben benieuwd wat er uit je biopt gaat komen, duidelijkheid is altijd fijn. Mag ik misschien vragen bij welke kliniek je zit?

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:17

Een korte tijd geleden heb ik in dit topic aangegeven te denken dat mijn paard misschien wel vasculitis heeft en inmiddels zijn er al heel wat stappen verder genomen en wil ik die graag met jullie delen!

Woensdag 2 januari mijn eerste afspraak gemaakt bij de paardenkliniek Wapenveld, bij Mark van Manen om precies te zijn! Mijn verhaal uitgelegd en vervolgens zijn we meteen over gegaan in het maken van een biopt. Hij verwachtte ook dat het vasculitis zou zijn, maar natuurlijk is zekerheid wel belangrijk!
De dinsdag erop uitslag gekregen van het biopt en het was inderdaad vasculitis. We zouden het gaan behandelen met de speciale wasmanier van dhr. Knottenbelt en zeker 10 dagen aan de prednison, om vervolgens elk UV straaltje te vermijden.

Woensdag 16 januari de tweede afspraak bij de kliniek, beentjes mooi schoon gemaakt, kaal geschoren en overgegaan op de behandeling. Ondertussen veel vragen kunnen en mogen stellen dus mij is gelukkig wel er veel duidelijk geworden, een erg goeie service gehad!! De huid van mijn paard was in korte tijd eigenlijk al een stuk netter geworden waardoor we eerst gaan proberen de benen te genezen zonder prednison omdat het er naar uitzag dat dit misschien helemaal niet nodig zou zijn. Hierop hopen we dus! Misschien over een week of 2 nog een behandeling nodig mochten er nog veel plekjes zitten, maar eerst nog even afwachten en mijn paard haar benen beschermen voor elk straaltje UV-licht.


Afbeelding

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:53

EvaaxGucci schreef:
Een korte tijd geleden heb ik in dit topic aangegeven te denken dat mijn paard misschien wel vasculitis heeft en inmiddels zijn er al heel wat stappen verder genomen en wil ik die graag met jullie delen!

Woensdag 2 januari mijn eerste afspraak gemaakt bij de paardenkliniek Wapenveld, bij Mark van Manen om precies te zijn! Mijn verhaal uitgelegd en vervolgens zijn we meteen over gegaan in het maken van een biopt. Hij verwachtte ook dat het vasculitis zou zijn, maar natuurlijk is zekerheid wel belangrijk!
De dinsdag erop uitslag gekregen van het biopt en het was inderdaad vasculitis. We zouden het gaan behandelen met de speciale wasmanier van dhr. Knottenbelt en zeker 10 dagen aan de prednison, om vervolgens elk UV straaltje te vermijden.

Woensdag 16 januari de tweede afspraak bij de kliniek, beentjes mooi schoon gemaakt, kaal geschoren en overgegaan op de behandeling. Ondertussen veel vragen kunnen en mogen stellen dus mij is gelukkig wel er veel duidelijk geworden, een erg goeie service gehad!! De huid van mijn paard was in korte tijd eigenlijk al een stuk netter geworden waardoor we eerst gaan proberen de benen te genezen zonder prednison omdat het er naar uitzag dat dit misschien helemaal niet nodig zou zijn. Hierop hopen we dus! Misschien over een week of 2 nog een behandeling nodig mochten er nog veel plekjes zitten, maar eerst nog even afwachten en mijn paard haar benen beschermen voor elk straaltje UV-licht.


[ [url=m/ABnlKm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Klinkt veelbelovend dit :) !!! Super fijn!

Heb je misschien foto's van zijn onderbenen? Ben benieuwd hoe het eruit zag/ziet.
Ik heb je een pb gestuurd over de kliniek.

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:23

renee16 schreef:
Klinkt veelbelovend dit :) !!! Super fijn!

Heb je misschien foto's van zijn onderbenen? Ben benieuwd hoe het eruit zag/ziet.
Ik heb je een pb gestuurd over de kliniek.



Mijn paardje heeft het aan alle drie haar witte beentjes, rechtsachter het ergst, linksachter minimaal en linksvoor ongeveer 2 plekken.

Dit was eind vorige maand, dit was echt op zijn ergst, oude dierenarts was hier al bij geweest. ;(

Afbeelding

Dit is nu na de eerste behandeling! (Ze zeggen dat het de eerste dagen na de behandeling er wat erger uit zou kunnen zien, maar na ongeveer een week er duidelijke verbeteringen te zien zijn.)


Afbeelding

Voor eventueel meer foto’s, kunnen we misschien beter privé contact opnemen. :)

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:02

Weet iemand hier waar ik de whinnys socks kan bestellen? De link uit Frankrijk werkt niet meer

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:41

renee16 schreef:
Weet iemand hier waar ik de whinnys socks kan bestellen? De link uit Frankrijk werkt niet meer


Volgens mij is de website vernieuwd ik krijg nog wel eens mailtjes van ze. Zal het vanavond even voor je opzoeken

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:35

JoyceLa schreef:
renee16 schreef:
Weet iemand hier waar ik de whinnys socks kan bestellen? De link uit Frankrijk werkt niet meer


Volgens mij is de website vernieuwd ik krijg nog wel eens mailtjes van ze. Zal het vanavond even voor je opzoeken


Bedankt!
Ik heb ze inmiddels zelf gemaild en een dealer in Zweden gevonden welke naar NL verzend, ze zijn onderweg :)!

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:51

Top! Wilde net kijken.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:54

Update:

Helaas is haar beentje weer dikker en volledig ‘roze’ en pijnlijk. Gister gewassen met betadine, ben wat bang voor een infectie, aangezien het been nu ineens dikker is. Ze loopt ook niet meer regelmatig en het wondje in het midden blijft open gaan met beweging :(.
Afbeelding