Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:43

Tancreda4 schreef:
Bedankt voor je berichtje. Ik zal het morgen allemaal met mijn DA bespreken. Degene die komt staat ook wel open voor dat soort dingen en kent de volledige achtergrond van mijn merrie gelukkig ook.

UV straling bescherm ik het been nog niet tegen, omdat ik die mogelijkheid niet zag/ zie met dit weer. Ze moet buiten blijven ivm met haar luchtwegen en het is echt té nat steeds buiten. Bandageren 24/7 lijkt mij geen fijne optie. Ik las in jou topic wel wat opties voor bepaalde beschermers. En vraag mij af of het geen kwaad kan bij een been dat zo oploopt (druk etc)...

Je hebt inderdaad 'zachte' beenbeschermers nodig en je moet ook zorgen dat het niet nat wordt (als je het behandeld zoals ik gedaan heb). Als het echt vasculitis is (wat ik eigenlijk wel verwacht), dan is UV eigenlijk vaak de boosdoener...

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 11:56

Wat ik dan wel frappant vind is dat het juist is op gaan spelen sinds oktober en niet in de zomer? Maar dat zal ook mogelijk wel te maken hebben gehad met de verminderde weerstand, misschien een raar plantje in het land waar ik haar de laatste weken heb gehad (ander land dan daarvoor, en wat hoger gras). Of gaan opspelen doordat ze in een slootje heeft gelegen. Al is het 1.5 maand daarna pas echt tot uiting gekomen.

Ziet er idd qua roze huid wel wat hetzelfde uit. De korsten zien er pijnlijk uit...

Droog op stal kan ik haar echt niet zetten. Dat gaat echt te funest zijn voor haar luchtwegen... Ze maakt het niet makkelijk.

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:01

Tancreda4 schreef:
Wat ik dan wel frappant vind is dat het juist is op gaan spelen sinds oktober en niet in de zomer? Maar dat zal ook mogelijk wel te maken hebben gehad met de verminderde weerstand, misschien een raar plantje in het land waar ik haar de laatste weken heb gehad (ander land dan daarvoor, en wat hoger gras). Of gaan opspelen doordat ze in een slootje heeft gelegen. Al is het 1.5 maand daarna pas echt tot uiting gekomen.

Ziet er idd qua roze huid wel wat hetzelfde uit. De korsten zien er pijnlijk uit...

Droog op stal kan ik haar echt niet zetten. Dat gaat echt te funest zijn voor haar luchtwegen... Ze maakt het niet makkelijk.

Klopt inderdaad, dit is bij mijn paard ook het geval geweest. Rond oktober begonnen haar plekken te irriteren. Eigenlijk begon het bij mijn paard met het smeren van hydrocortiderm (dit had dierenkliniek de Veluwe geadviseerd). Toen is alles echt actief geraakt en begon haar been op te zwellen...

Ik denk dat het ook actief kan worden door modder/bacteriën etc.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:49

Het kan inderdaad in ieder jaargetijde optreden. Dat is niet verbazingwekkend.
Ik zou toch zeker vasculitis laten uitsluiten, desnoods met een biopt. Een verkeerde behandeling kan funest zijn

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:51

Je zou desnoods de foto’s eens door kunnen sturen naar Mark van Manen van Paardenkliniek Wapenveld

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 12:29

Kleine update. Donderdag is de DA geweest en hebben wij een hele berg medicatie meegekregen. Waaronder antibiotica en prednisolon, voornamelijk voor de luchtweginfectie, maar die ook het been hopelijk zullen helpen. Ze dacht inderdaad aan vasculitis. Het been is sinds donderdag een stuk dunner, zelfs nu ze snachts op stal heeft gestaan (snel gevoelig voor stalbenen). De plekken doorbehandelen met hydrocortiderm. Prednison is comfort wat hierboven al werd gezegd dat vaak wordt voorgeschreven, en hopelijk werkt dat.

Betreft het afdekken vond mijn DA dat niet nodig, maar mogelijk mist de kennis en ervaring hier in. Ik wil het been graag beschermen voor UV, maar met deze weersomstandigheden is dat eigenlijk onbegonnen zaak. Iets waterdichts gaat waarschijnlijk ook super snel broeien en irriteren. Dagen op stal is ivm haar luchtwegen geen optie. Dat ze nu snacht's binnen staat is wat dat betreft uniek, maar het is te nat om te liggen, dus is het kiezen tussen 2 kwaden helaas...

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:54

Je zou voor de Cashel crusader leg guards kunnen gaan. Zeer ademend en zacht en je houdt in ieder geval 70% tegen. Niet ideaal, maar beter dan zondrr

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:50

Wees voorzichtig met die hydrocortiderm. Werk het niet na 1 week, dan ook niet doorgaan. Ben bang dat je nu eigenlijk weer op kosten wordt gejaagd door de dierenarts en de onwetendheid van de artsen nog ;( ...

Hopelijk gaat de prednison werken!

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:12

Het is inderdaad erg jammer hoeveel onwetendheid er nog is op het gebied van vasculitis. Zelfs bij dermatologie in Utrecht

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:32

Helpt droog houden met beschermers bij vasculitis?

Popstra
Berichten: 13778
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:40

Wat ik fijn vind om droog en schoon te houden na het ingesmeerd te hebben met zalf is Vetirinaire Namgee verband om doen en daar over Vetwrap. Gaat er niet onder broeien want de Namgee is dik watten verband met gaas. Ik liet het rustig 12 tot 15 uur zonder problemen zitten.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 16:05

Nouvel schreef:
Helpt droog houden met beschermers bij vasculitis?


Het is vooral de uv bescherming. Nu valt het met die grijze dagen gelukkig mee maar dan nog is er uv licht. En als dat het triggerd wilse ik het graag beschermen. Maar met deze nattigheid is een beschermer zo doorweekt en krijg je irritatie en broei wat mij ook niet goed lijkt....

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:14

Mijn paard heeft iets gehad wat er precies hetzelfde uit zag. Die ronde gaatjes die soms grotere vormen aan namen. Gelijk que kleur en uitvloeing als op jou foto.

Één jaar is het echt flink erg geweest en werd het een flinke plek. Van alles geprobeerd: wassen, weken, afkrabben, wassen met badedas. Smeren met sudocreme, smeren met honingszalf, lever reinigings druppels, benen scheren, plekjes knippen met een schaar. Nooit een dierenarts bij gehad omdat hij nooit kreupel liep en ze dan toch vaak met prednison komen. Niets hielp.

Uiteindelijk soort van opgegeven en er gewoon niet meer naar om gekeken. Toen was het (met het wisselen van de seizoenen) ineens spontaan weg. Sindsdien scheer ik zijn benen niet meer vanaf het vroege voorjaar en blijft het weer bij mini plekjes.

Hij had als jong paard ook een paar jaar een vreselijk verbrande neus dus volgens mij gaat er bij hem ergens iets mis met zonlicht of de combinatie zonlicht/voeding. Verder is het overigens een topfit paard die ondanks dit soort kleine dingen gezond en sportief al 21 is geworden. Ik ga er dus ook geen medicatie meer tegenaan gooien. Geen idee wat dat weer voor domino effect kan geven.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:08

Tancreda4 schreef:
Nouvel schreef:
Helpt droog houden met beschermers bij vasculitis?


Het is vooral de uv bescherming. Nu valt het met die grijze dagen gelukkig mee maar dan nog is er uv licht. En als dat het triggerd wilse ik het graag beschermen. Maar met deze nattigheid is een beschermer zo doorweekt en krijg je irritatie en broei wat mij ook niet goed lijkt....


Dit inderdaad. Nattigheid is niet de boosdoener, al is het natuurlijk niet handig dat als het paard het eenmaal heeft, hij uren in de blubber staat, omdat de huid daar weker van wordt

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:27

Wat krijgt het paard qua voer?

Die van mij had soortgelijke plekken maar blijkt overgevoelig voor Soja. Nu we dat uit het rantsoen hebben geschrapt zijn de plekken zo goed als verdwenen.

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:41

Tancreda4 schreef:
Nouvel schreef:
Helpt droog houden met beschermers bij vasculitis?


Het is vooral de uv bescherming. Nu valt het met die grijze dagen gelukkig mee maar dan nog is er uv licht. En als dat het triggerd wilse ik het graag beschermen. Maar met deze nattigheid is een beschermer zo doorweekt en krijg je irritatie en broei wat mij ook niet goed lijkt....


Staat jouw paard zo diep in de blubber eigenlijk? Deze zijn wel waterdicht:

http://www.equilibriumproducts.com/prod ... out-chaps/

Alleen heb ik er vaak tendongrip onder...

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:31

Ik heb die, maar nog nog nooit gebruikt, ben zo bang dat ze gaan irriteren met een natte bodem en nat weer op een toch al gevoelig been...

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:49

Het klinkt cru maar het is wel zo: een paard met vasculitis hoort niet in de blubber. Het is een ziekte die zeer serieus genomen en behandeld moet worden met de grootste zorg. Ik zie te vaak dat er zo makkelijk over gedacht wordt helaas

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:30

Makkelijk denken en mogelijkheden zijn nog 2 verschillende dingen met dit weer...
Niet iedereen heeft een super gedraineerde paddock en een binnenbak en ze moeten er toch uit...

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:49

Nouvel schreef:
Makkelijk denken en mogelijkheden zijn nog 2 verschillende dingen met dit weer...
Niet iedereen heeft een super gedraineerde paddock en een binnenbak en ze moeten er toch uit...


Ik heb mijn paard tijdelijk op een stal met binnenbak moeten zetten. Het zij zo.
Een paard met een zware peesblessure zet je ook niet in de diepe blubber.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-17 22:19

Horseware schreef:
Het klinkt cru maar het is wel zo: een paard met vasculitis hoort niet in de blubber. Het is een ziekte die zeer serieus genomen en behandeld moet worden met de grootste zorg. Ik zie te vaak dat er zo makkelijk over gedacht wordt helaas


Daar heb je vast helemaal gelijk in. Maar een paard met chronische longproblemen hoor niet binnen. Daarnaast heb ik nooit iets gezegd over dikke blubber. Ze staat op een zandpaddock met drainage en heeft een stenen voerplaats (dezelfde paddock waar ze ook in heeft gestaan met een peesblessure zonder enig probleem en voorspoedig herstel). Maar deze is wel nat nu en 9 van de 10 stoffen die je gebruikt zal de vocht naar boven trekken, of het moment dat ze gaan rollen of gaan liggen.

Mijn paddock is normaal best prima te doen. Ze staat sowieso droog waar ze eet. Maar de rest is met de nattigheid (extreme nattigheid) van de afgelopen tijd wat verzadigd aan het raken. Er zit wel degelijk drainage onder, maar zo extreem heb ik het weinig mee gemaakt. Ze staat al jaren dag en nacht buiten en nu al 4 nachten binnen, dat is echt uniek. Dat zegt wel wat over de hoeveelheid regen die de afgelopen tijd is gevallen.

Geloof mij, ik baal ook als een stekker. Ik heb een afdak voor haar gemaakt, maar daar maakt ze geen gebruik van (is eng...). En een andere betere stalling in de buurt die 24/7 buiten bieden is er niet. En dat heeft ze wel nodig vanwege haar luchtwegen.

Ik sta wat dat betreft voor mij gevoel enorm tegen een muur en ik zit enorm in de rats om haar. Zo'n bericht als hierboven is dan ook niet echt fijn... Ik weet ook niet zo goed meer wat ik moet doen en het paasei weer werkt gewoon ontzettend erg tegen. Anders had ik dat been al een heel stuk eerder netjes ingepakt!

Ik modder al jaren met haar (voornamelijk luchtwegen en daarmee weerstand) en momenteel breekt mij dat even op omdat er 'zoveel' achter elkaar komt. Vorig jaar is ze zo goed als 'uitbehandeld' bij Utrecht betreft haar longen en ik had gehoopt het stabiel te houden, wat lukte. Ze ging zo goed afgelopen jaar. Helaas dat zo'n stomme glijpartij in de sloot naar alle waarschijnlijkheid een grotere klap heeft gegeven dan we in eerste instantie dachten. Ik heb het gevoel dat ik altijd zo mijn best met haar doe, maar ze heeft altijd zo'n pech. Zo'n stom been dat niet gewoon een simpel ding is, is wat dat betreft ook weer lekker typisch voor haar...

Ik heb proberen te googlen betreft de "Knottenbeld methode" maar daar is weinig over te vinden (misschien zoek ik verkeerd). Horseware, jij had het over de kliniek in Wapenveld, maar als ik berichten van enige tijd terug lees van je ervaringen (en ook het topic van panache) staan ze daar (nog) niet compleet achter deze methode omdat er weinig 'bewijs' is. Zullen ze ook daar de reguliere weg volgen?

Sorry voor het misschien onsamenhangend verhaal.

Betreft het been, hij was gisteren weer wat dikker, wss omdat ik de dag ervoor de korstjes er af had gehaald. Vandaag viel het weer erg mee. Een dag in de sneeuw zoals gisteren is het been wel na een paar uur helemaal terug dun, ik ga er vanuit dat dit met een verkoelend effect te maken heeft. De plekken zijn niet groter.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:29

Hier inderdaad ook andere gezondheidsredenen om niet 24/7 in een stal met binnenbak te parkeren...
Het is soms roeien met de riemen die je hebt, hoe lastig ook, maar dat betekent niet dat je minder voor je paard over hebt...

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-17 22:29


Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:57

Ik bedoel het niet persoonlijk en soms is het inderdaad kiezen uit 2 kwaden als er meerdere gezondheidsproblemen zijn. Soms word ik alleen wat gefrustreerd van mensen die wanhopig zeggen te zijn maar er vervolgens niets aan willen doen wat niet ideaal is of wat wat meer tijd kost om te doen. Ik probeer vooral in zijn algemeenheid duidelijk te maken dat het een serieuze ziekte is die best wat inzet vereist om er vanaf te komen.

Over de Knottenbelt methode zul he inderdaad weinig tot niets vinden. Bij mijn weten ben ik de eerste in Nederland die deze methode gebruikt heeft. Ik ben het in ieder geval nooit eerder tegengekomen, noch informatie erover.

Het klopt wat je zegt over de kliniek in Wapenveld, maar er is nieuws: dankzij de successen zijn ze om en gebruiken ze deze methode nu ook.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:35

Bij die van mij is het ook weer heel heftig deze periode. Het was redelijk rustig, maar opeens weer meer schilfers en haaruitval, gevolgd door veel zwelling, wondvocht en rode huid. Ze staat nu ook binnen. Afbeelding