Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anouk1571992
Berichten: 86
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Sippenaeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:23

Hi hier ook een wanhopige eigenaar met een paard met Leucocytoclastic pastern vasculitis.
Ik ben al maanden aan het behandelen, de behandeling loopt met ups en downs.
Ik wil graag mijn foto's met jullie delen, ook voor wat tips sta ik altijd open.

Het gaat over mijn 10 jarig BWP paard van 1,70m. Ik ben al 7 jaar trotse eigenaar.
Het is een lieve vos ruin met 3 witte benen en een mooie witte bles.
Hij wordt op dit moment niet gereden wegens onverklaarbare kreupelheid. Wordt deze zomer weer recreatief opgepakt.
Hij heeft al zeer veel medische problemen gehad, hierdoor is hij zeer moeilijk behandelbaar.
Enten en bloedafnemen lukt helaas niet meer.

Het begon ergens in oktober 2017, hij heeft het ook eens in 2016 gehad, toen is het vanzelf genezen.
Bij de eerste symptomen heb ik de dierenarts laten komen en zijn begonnen met het behandelen van "de mok".

Alleen werd het niet beter en de korsten werden alleen maar dikker en dikker.

Deze foto is genomen op 23 november.
Afbeelding

25 november kwam de dierenarts langs om zijn benen in het verband te zetten zodat de korsten makkelijker verwijderd konden worden. Zijn bruin voorbeentje zat ook in het verband wegens een hoefzweer in de hoefbal. (pechvogel). Op dat moment kon hij bijna niet meer lopen, mede ook dankzij de pijnlijke hoefzweer.
Afbeelding

Korsten waren eraf, nu behandeld met antibiotica en prednisolon zalf door de dierenarts samengesteld.

8 januari 2018, ziet er weer wat beter uit.
Afbeelding

Afbeelding

26 januari, plekjes zijn flink groter geworden en vaak oedemen in de witte benen.
Op eigen houtje begonnen met het smeren van zalf met zinkoxide en aloe vera.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8 februari: Een week gesmeerd met de zalf, leek wel wat rustiger. Maar toch vertrouwde ik het niet.
Mijn paard liet zich bijna op de grond vallen als ik de plekjes aan het verzorgen was. Ook de kringen wat hij had lieten me niet met rust. Ik ben toen gaan zoeken op internet en kwam op vasculitis uit.
Ik heb mijn dierenarts toen gemaild en gezegd dat ik denk dat mijn paard helemaal geen mok heeft maar vasculitis. Dierenarts zou fotos naar Utrecht sturen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op 15 februari kreeg ik bericht dat hij idd Leucocytoclastic pastern vasculitis had volgens Utrecht.
Zijn plekken op zijn benen werden alleen maar erger. Vooral zijn wit voorbeen was aangetast, aan beide kanten en zijn achterkant bij de pees. Achterbenen had hij alleen in de kootholte plekken en een kleine op het pijpbeen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij zijn 19 februari met prednison begonnen. Hij krijgt 4 capsules per dag.

24 februari zag ik al verbetering:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben toen een weekje op vakantie geweest, hij heeft wel nog zijn 4 capsules prednison iedere dag gekregen. Toen ik terugkwam zat het been vol korsten. Ik heb met de dierenarts overlegd om hem met een pasta te verdoven zodat ik zijn been goed kan schoonmaken en de korsten kon verwijderen.
Toen de korsten verwijderd waren schrok ik behoorlijk! Het zag er naar mijn idee heel slecht uit, ondanks dat hij al een maand op prednison stond.

20 maart:

Afbeelding

Afbeelding

Nogmaals met dierenarts overlegd. Zij zegt dat ik hem echt goed tegen het UV moet beschermen. We hebben toen een wondverband aangelegd voor 4 dagen. En zijn doorgegaan met 4 capsules per dag.

Afbeelding

25 maart: Wondverband eraf gehaald, ziet er rustiger uit. Helaas wel een drukplek op de achterkant waar de pees zit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op dit moment ziet het er zo uit, op de foto's is het lastig te zien, daar het een beetje vettig en vies is.
Maar er zitten nog kleine en dunne korstjes op. Hij staat nog steeds op 4 capsules prednison en been wordt 2x daags ingesmeerd met antibiotica/prednison zalf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar nu zoek ik dus een beschermer voor UV of iets van sokken.
Ik heb hier al vanalles gelezen maar weet nog steeds niet wat het beste is.
Hij is heel gevoelig voor drukplekken en van te dikke beschermers gaat hij zweten.

Hebben jullie nog tips of adviezen? Ik hoor het namelijk graag!!

Groetjes Anouk :-)

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 13:53

Jeetje dat is wel heel heftig.... inpakken is wel echt belangrijk, maar drukking wil je ook niet en ben je verder naar huis. Merk bij mijn merrie dat ze op dr pees/achterkant wel eens wat vocht/bobbel kan krijgen van een beschermer. Nu de dagen langer worden is dat wel iets wat ik spannend vind. De sokken, whinnys, vind ik wat dat betreft het fijnst. Daar onder lopen de benen leeg ipv dat ze oplopen. Echter weet ik niet, teijf ik, of het afdoende beschermd tegen uv.

Ook zou ik ik jou geval contact opnemen met horseware. Of Wapenveld wat ze heeft aangeraden. In jou geval zou ik dat wel overwegen omdat het zo heftig is.

Mijn merrie heet het gelukkig niet zo heftig gehad, maar de pijn herken ik heel goed. Ik heb nooit gehad dat ik dr niet kon behandelen en nu was het met gevaar voor eigen leven en zag je dr echt in een tweestrijd zitten: de braafheid om niet te trappen maar de pijn die die reactie wel opwekte. Sneu. Gelukkig is dat bij ons van relatief korte duur gehad.

Ik hoop dat de prednison aanslaat. En misschien toch een berichtje naar horseware.

Ik geef verder kruiden, brandnetel en kleefkruid, msm en lysine. In de hoop dat dat helpt. Hij loopt al vanaf februari niet meer op en zonder korsten *klopt af*. Ik heb elke dat de Lemieux Turnout boot aan, in het weekend de Whinny's en heb voor koude dagen de equilibrium turnout boots. Maar die worden snel warmer. Verder de cashel beschermers maar die zijn te kort voor mijn paard. Wil ik wel proberen als ik ooit ga afbouwen. Nu durf ik dat slecht.

Sterkte!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 14:05

Heftig zeg inderdaad, naar en pijnlijk!
Sterkte ermee!
heb je de zonbeschermers van Rambo al geprobeerd?
Die zijn dun en ademend, dat is voor de huid wel fijn.
Als het gaat broeien zal het alleen maar erger worden ben ik bang.

Verder inwendig ook zorgen voor een goede weerstand, zuiver voer, zo weinig mogelijk suikers, voldoende vitamines.
Ik geef ook een paar keer per jaar een detox kuur en liver comp erbij.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:35

Wat een vreselijk probleem Anouk!!
Wat mij het beste beviel om droog te houden en tegen UV te beschermen was toch wel Vet Namgee met Vetwrap er omheen. Werd nooit nat er onder, ook niet van het zweet en zat niet te strak of andere ellende
Dit tot het echt helemaal genezen is en er weer helemaal haar op zit. En ja dat duurt een tijd en kost best wat.

anouk1571992
Berichten: 86
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Sippenaeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:00

Tancreda4 schreef:
Jeetje dat is wel heel heftig.... inpakken is wel echt belangrijk, maar drukking wil je ook niet en ben je verder naar huis. Merk bij mijn merrie dat ze op dr pees/achterkant wel eens wat vocht/bobbel kan krijgen van een beschermer. Nu de dagen langer worden is dat wel iets wat ik spannend vind. De sokken, whinnys, vind ik wat dat betreft het fijnst. Daar onder lopen de benen leeg ipv dat ze oplopen. Echter weet ik niet, teijf ik, of het afdoende beschermd tegen uv.

Ook zou ik ik jou geval contact opnemen met horseware. Of Wapenveld wat ze heeft aangeraden. In jou geval zou ik dat wel overwegen omdat het zo heftig is.

Mijn merrie heet het gelukkig niet zo heftig gehad, maar de pijn herken ik heel goed. Ik heb nooit gehad dat ik dr niet kon behandelen en nu was het met gevaar voor eigen leven en zag je dr echt in een tweestrijd zitten: de braafheid om niet te trappen maar de pijn die die reactie wel opwekte. Sneu. Gelukkig is dat bij ons van relatief korte duur gehad.

Ik hoop dat de prednison aanslaat. En misschien toch een berichtje naar horseware.

Ik geef verder kruiden, brandnetel en kleefkruid, msm en lysine. In de hoop dat dat helpt. Hij loopt al vanaf februari niet meer op en zonder korsten *klopt af*. Ik heb elke dat de Lemieux Turnout boot aan, in het weekend de Whinny's en heb voor koude dagen de equilibrium turnout boots. Maar die worden snel warmer. Verder de cashel beschermers maar die zijn te kort voor mijn paard. Wil ik wel proberen als ik ooit ga afbouwen. Nu durf ik dat slecht.

Sterkte!


Ja hij heeft het echt verschrikkelijk erg aan een voorbeen. Ik ben een hele tijd bang geweest dat ik hem moest laten euthenaseren omdat alleen al erna kijken was al teveel. Zelfs met verdoving, stampte hij met voorbeen van de pijn als ik eraan kom. Ik vind het zo sneu, zeker omdat hij al veel ellende heeft meegemaakt.

Mag ik vragen waar en hoe je die whynnis sokken besteld hebt? Ik vind alleen een Amerikaanse site. En hoe doe jij het met nat weer? Toch gewoon omdoen?

Ik ben echt ten einde raad. En hoop met de juiste uv bescherming al veel winst te halen. Anders moet ik toch maar voor de Rambo vamoose gaan, al is het om te proberen :-(

anouk1571992
Berichten: 86
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Sippenaeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:05

Nouvel schreef:
Heftig zeg inderdaad, naar en pijnlijk!
Sterkte ermee!
heb je de zonbeschermers van Rambo al geprobeerd?
Die zijn dun en ademend, dat is voor de huid wel fijn.
Als het gaat broeien zal het alleen maar erger worden ben ik bang.

Verder inwendig ook zorgen voor een goede weerstand, zuiver voer, zo weinig mogelijk suikers, voldoende vitamines.
Ik geef ook een paar keer per jaar een detox kuur en liver comp erbij.


Bedankt voor de tip! Was idd ook aan die van Rambo aan het denken. Maar die zagen op de foto zo dik uit dus ik twijfelde heel erg. Maar dan denk ik dat ik ze toch ga bestellen. Want moet er nu alles aandoen om het goed te houden zeker met de weersvoorspellingen.

Qua voer ben ik overgestapt naar Mijten Quattro mix, zit bijna niks van suikers is. Speciaal voor koudbloeden en paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Ik heb deze gevonden na een hele lange zoektocht omdat ik heb gelezen dat paarden met vasculitis geen luzerne mogen hebben en overal luzerne inzit. Geef jij ook dagelijks iets van supplementen? Want ik voer nu alleen goede kwaliteit hooi en die Quattro mix met appels en wortels.

anouk1571992
Berichten: 86
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Sippenaeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:07

Popstra schreef:
Wat een vreselijk probleem Anouk!!
Wat mij het beste beviel om droog te houden en tegen UV te beschermen was toch wel Vet Namgee met Vetwrap er omheen. Werd nooit nat er onder, ook niet van het zweet en zat niet te strak of andere ellende
Dit tot het echt helemaal genezen is en er weer helemaal haar op zit. En ja dat duurt een tijd en kost best wat.


Maar deed je dan ook dagelijks alles vernieuwen? Of liet je dat een paar dagen zitten? Want dat wondverband zat ook namgee en vetwrap om, maar hij heeft er goed onder gezweet en die drukplek op de pees ontwikkeld. Maar het zat er dus wel een paar dagen om.

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 22:23

Ze zeggen idd geen luzerne voeren met dit probleem. Dat kan de gevoeligheid voor uv verergeren geloof ik.

Whinny's kom je idd op een Amerikaanse site maar volgens mij kun je ze via een distributeur in Frankrijk bestellen. Ik heb ze via via.

Rambos heb ik ook. Heb het harde stuk uit de achterkant gehaald. Heb m zelf eigenlijk nog niet veel om gedaan. Het been liep de keer dat ik hem op had flink op en daarna niet meer geprobeerd. Dat was in de tijd van de prednison toen nog.

Omdat mijn paard nu goed gaat denk ik niet dat ik de supplementen snel durf af te bouwen maar zal ik uiteindelijk wel proberen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:30

anouk1571992 schreef:
Nouvel schreef:
Heftig zeg inderdaad, naar en pijnlijk!
Sterkte ermee!
heb je de zonbeschermers van Rambo al geprobeerd?
Die zijn dun en ademend, dat is voor de huid wel fijn.
Als het gaat broeien zal het alleen maar erger worden ben ik bang.

Verder inwendig ook zorgen voor een goede weerstand, zuiver voer, zo weinig mogelijk suikers, voldoende vitamines.
Ik geef ook een paar keer per jaar een detox kuur en liver comp erbij.


Bedankt voor de tip! Was idd ook aan die van Rambo aan het denken. Maar die zagen op de foto zo dik uit dus ik twijfelde heel erg. Maar dan denk ik dat ik ze toch ga bestellen. Want moet er nu alles aandoen om het goed te houden zeker met de weersvoorspellingen.

Qua voer ben ik overgestapt naar Mijten Quattro mix, zit bijna niks van suikers is. Speciaal voor koudbloeden en paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Ik heb deze gevonden na een hele lange zoektocht omdat ik heb gelezen dat paarden met vasculitis geen luzerne mogen hebben en overal luzerne inzit. Geef jij ook dagelijks iets van supplementen? Want ik voer nu alleen goede kwaliteit hooi en die Quattro mix met appels en wortels.


Die van Rambo zijn vrij dun, mesh achtig qua stof.

Ik voer sinds de huidproblemen pure feed, http://www.purepaardenvoeding.nl
Dat is heel zuiver.
In de ruitijd geef ik daar wat extra vitaminepoeder bij, your horse trace.
En ik geef nog extra vitamine E bij en omega 369 mix.
Ik ben toen ook van de lucerne afgestapt vanwege de huidproblemen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:46

Jeetje Anouk, wat heftig. Die van mij is ook gevoelig voor drukkingen, dus ik ben benieuwd wat voor jou gaat werken.

Rebelletje
Berichten: 41
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Kop van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:02

Ach jee Anouk, dat ziet er wel heel heftig en pijnlijk uit! Gelukkig weet je nu wel wat het is, en heb je de juiste behandeling nu. Hopelijk knapt het snel op. Niks aan om je paard met zoveel pijn te zien staan.

Mijn merrie heeft vandaag haar laatste portie prednisolon gehad. Het been is weer mooi dun, alle korsten zijn weg, er komt weer haar op. Dat geeft moed. Maar helaas nog wel roze plekken, ook op haar verder rustige rechterachterbeen. Hopelijk werkt de prednisolon nog even door. Ze loopt overdag buiten met de Horseware beschermers. Ik heb de strip aan de onderkant deels weggehaald, zodat hij nu nog van bovenaf tot aan de kogel loopt. Hopelijk helpt dat tegen afzakken. Omdat ze in een set van vier komen, en ik alleen achter nodig heb, heb ik die van de voorbenen helemaal ’ontstript’. Ze passen ook om de achterbenen, maar zakken wel ietsje af. Maar dan kan ik de setjes om en om wassen en drogen, ze worden nogal modderig in de natte wei. Nu de korsten eraf zijn smeer ik niet meer met SkinRelief, gisteren ben ik begonnen met vetericynspray. Minder plakkerig, ben benieuwd hoe dat gaat.

Succes allemaal met de beentjes. Volgend weekend zomers weer, dus goed in de uv-bescherming maar weer...

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:05

anouk1571992 schreef:
Popstra schreef:
Wat een vreselijk probleem Anouk!!
Wat mij het beste beviel om droog te houden en tegen UV te beschermen was toch wel Vet Namgee met Vetwrap er omheen. Werd nooit nat er onder, ook niet van het zweet en zat niet te strak of andere ellende
Dit tot het echt helemaal genezen is en er weer helemaal haar op zit. En ja dat duurt een tijd en kost best wat.


Maar deed je dan ook dagelijks alles vernieuwen? Of liet je dat een paar dagen zitten? Want dat wondverband zat ook namgee en vetwrap om, maar hij heeft er goed onder gezweet en die drukplek op de pees ontwikkeld. Maar het zat er dus wel een paar dagen om.

Ik deed elke dag vernieuwen. Alleen Namgee en Vetwrap en niet te strak met de Vetwrap
Daarom, het is een duur grapje maar het bleef prachtig droog door die Namgee er onder. Bij mijn merrie waren het overigens de achterbenen

fitzy
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 06:04

[quote="anouk1571992"][quote="Tancreda4"]
Jeetje dat is wel heel heftig.... inpakken is wel echt belangrijk, maar drukking wil je ook niet en ben je verder naar huis. Merk bij mijn merrie dat ze op dr pees/achterkant wel eens wat vocht/bobbel kan krijgen van een beschermer. Nu de dagen langer worden is dat wel iets wat ik spannend vind. De sokken, whinnys, vind ik wat dat betreft het fijnst. Daar onder lopen de benen leeg ipv dat ze oplopen. Echter weet ik niet, teijf ik, of het afdoende beschermd tegen uv.

Ook zou ik ik jou geval contact opnemen met horseware. Of Wapenveld wat ze heeft aangeraden. In jou geval zou ik dat wel overwegen omdat het zo heftig is.

Mijn merrie heet het gelukkig niet zo heftig gehad, maar de pijn herken ik heel goed. Ik heb nooit gehad dat ik dr niet kon behandelen en nu was het met gevaar voor eigen leven en zag je dr echt in een tweestrijd zitten: de braafheid om niet te trappen maar de pijn die die reactie wel opwekte. Sneu. Gelukkig is dat bij ons van relatief korte duur gehad.

Ik hoop dat de prednison aanslaat. En misschien toch een berichtje naar horseware.


Ja hij heeft het echt verschrikkelijk erg aan een voorbeen. Ik ben een hele tijd bang geweest dat ik hem moest laten euthenaseren omdat alleen al erna kijken was al teveel. Zelfs met verdoving, stampte hij met voorbeen van de pijn als ik eraan kom. Ik vind het zo sneu, zeker omdat hij al veel ellende heeft meegemaakt.

Mag ik vragen waar en hoe je die whynnis sokken besteld hebt? Ik vind alleen een Amerikaanse site. En hoe doe jij het met nat weer? Toch gewoon omdoen?

Ik ben echt ten einde raad. En hoop met de juiste uv bescherming al veel winst te halen. Anders moet ik toch maar voor de Rambo vamoose gaan, al is het om te proberen :-([/quote)

De Whinny’s heb ik ook en ben er erg tevreden over. Er zit ook zilver in verwerkt en dat helpt erg goed bij de genezing van de plekken op het been.
Op de Amerikaanse site staat een verwijzing naar Europese verkopers. Ik heb ze bij het adres in Frankrijk besteld: je kunt een mail sturen in het Engels naar info@vlceurope.com en ze antwoorden ook in het Engels. Verzenden gaat supersnel! Ik betaalde 110 euro voor 4 kousen inclusief verzenden.
Je krijgt uitgebreid advies en ook op de site is veel info te vinden.
Ik heb ook diverse andere beschermers, zoals de Equilibriums, de Rambo’s en de Cashels. Daar ben ik ook blij mee, alleen schuren die wel snel. De huid moet daarvoor echt wel redelijk stevig voor zijn.
Ik ben het met je dierenarts eens dat uv bescherming heel belangrijk is. Het is een heel gedoe en geregel, sterkte!

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 21:19

Ik denk dat ik er ook nog wat sokken bij ga bestellen. Vind ik toch het fijnste werken.

Been gaat nog steeds goed. Dacht dat het weer roder werd maar dat heeft niet doorgezet.

Maar nu de andere been. Ze heeft daar al een tijdje een wondje dat slecht geneest en nu vorige week dr open gehaald met losgooien en elke dag wordt het been dikker. Dus ik hou mijn hart vast.hydrocortiderm ofzo kan er noig niet op omdat het open is. Hoop dat het snel geneest en niet iets raars gaat doen zoals haar eerste been.

Iemand tips voor wondverzorging dat er niets naar binnen slaat?

Rebelletje
Berichten: 41
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Kop van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:52

Wat rot Tancreda, een wondje op dat toch al kwetsbare been. Heb je al eens honingzalf geprobeerd? Of anders misschien zinkzalf, dat houdt mogelijk ook nog wat uv tegen.
Mijn merrie gaat redelijk, de benen lopen nog amper op en geen echte nieuwe korsten meer. Wel nog roze plekken en hier en daar wat onrust. Ik was de benen iedere dag, smeer ze in met factor 50 en ze loopt met de horsewares buiten. Een setje is al kapot helaas, maar het andere doet het nog. Zakken wel iets af, maar dat is nog altijd beter dan geen beschermers denk ik dan maar. Heb ook de cashels besteld, benieuwd of dat iets is.

Hoe is het met de andere paarden? Komende week weer veel zon, extra goed inpakken dus maar weer :(

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:13

Met die van mij gaat het slecht. De huid ziet er, mede dankzij de prednison, goed uit. De rest van het been niet best, dik, veel vocht, warm. Ze heeft er nu ook echt last van, vooral sinds het halveren van de prednison. Morgen komt mijn DA nog een keer en ik heb Utrecht net gemaild.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:46

He wat rot zeg...
Hier gisteren weer een klein nieuw plekje en op het andere been van de week in de kootholte een klein gevoelig plekje, verder gaat het best heel goed op ‘t moment.

anouk1571992
Berichten: 86
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Sippenaeken

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:30

Hi!
Wat vervelend dat het met sommige paarden hier wat slechter gaat! Nu is het risico natuurlijk extra groot door de zon en uv.

Ik mag gelukkig meedelen dat het met mijn paard ontzettend goed gaat (klopt af). Ondanks dat hij het zeer ernstig en uitgebreid had, en zelf de moed al had opgegeven.

Nadat hij 25 maart 3 dgn in het wondverband heeft gezetten, is het daarna eigenlijk alleen maar erop vooruitgegaan.
Ik heb nog 1 maal sinds die tijd de benen met betadine gewassen en de korsten verwijderd.
En nu gaat het echt goed. Voorbeen heeft hij nog een iets rodere huid en heel af en toe een klein korstje. Beide achterbenen zijn nu vasculitis vrij :-D. Wel laat hij zich er nog moeilijk aanraking op het been, maar denk ook een beetje trauma en bang dat het pijn doet.

Ik mag ook zeggen dat ik de prednison aan het afbouwen ben, volgende week zondag krijgt hij de laatste. Ik vind het natuurlijk wel spannend als hij af de prednison is.

Ik heb sinds 2 weken de Rambo Vamoose beschermers, overdag aan en snachts uit. Ik vind ze helaas niet ze heel fijn. Ze werken wel maar heb het die dat hij eronder zweet en ze gaan scheef zitten. Ik moet die plastike strip achter ook nog verwijderen want die is al helemaal vervelend. Misschien toch maar eens voor de sokken kijken of iets anders? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen met de cashels!

Ook is mijn prednison/antibiotica zalf op, deze smeerde ik savonds altijd op het been. Nu wil ik eigenlijk zalf die de genezing stimuleerd of goed is te gebruiken bij vasculitis. Dus als iemand suggesties heeft kwa zalven hoor ik het graag!

Ik vind het super fijn dat we op deze manier elkaar kunnen steunen en tips geven in het proces wat we allemaal doormaken met onze paarden.

En dan nu de foto's :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rebelletje
Berichten: 41
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Kop van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:46

Anouk, wat is dat ongelooflijk opgeknapt zeg, fantastisch!! Nu hopen dat het doorzet en helemaal verdwijnt. Erg fijn dat er ook bij zulke heftige wonden toch nog iets werkt. Dat geeft hoop!
Voor jou balen Tessebes, je leek zo goed op weg.
Qua dikte van de benen had mijn merrie ook erg last. Ik geef haar elke dag Kleefkruid om de lymfe te helpen, maar ik heb haar twee weken geleden ook laten behandelen met een lymfedrainage. Ze liet het goed toe, en leek het zelfs wel prettig te vinden. Misschien ook voor de andere paarden een manier om ze extra te ondersteunen. Ik laat de mijne binnenkort nog eens behandelen in ieder geval.

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:34

Ik ben natuurgeneeskundig therapeut en heb dus buiten gewone interesse als paardenbezitters dit topic met interesse gevolgd. Ik werk onder andere met bioresonantie en ik ben eigenlijk reuze benieuwd wat er gebeurt als ik de paarden zou doormeten via bioresonantie. Dus of er een patroon zit in de verstoringen bij de verschillende paarden en of het via die weg behandeld zou kunnen worden.
Ik wacht momenteel nog tot wanneer mijn apparaat wordt uitgeleverd maar wil het hier toch vast even noemen. Misschien zijn er hier mensen die ook benieuwd zijn en mee willen werken aan dit (kleine) onderzoekje?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:45

Ik ben vorig jaar naar Den hoek gegaan voor onderzoeken op een gelijksoortige wijze omdat ik er regulier niet meer uit kwam.
Bloedonderzoek waren goed, maar mijn paard bleef een lage weerstand houden, snel moe worden, en die plekken aan zijn benen houden.
De plekken zijn nog niet volledig weg helaas, maar ik heb wel het idee dat we op de goede zeg zijn, verder zit hij duidelijk ook beter in zijn vel, minder snel mee en betere weerstand.

Mocht je hier in de buurt zitten en iets willen testen, altijd welkom.

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:51

Ik zit zelf in de achterhoek maar voor alleen testen hoef ik niet perse in de buurt te zitten. Het werkt net wat minder ideaal maar ik kan ook testen op haren of speeksel.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:55

pluisje88 schreef:
Ik zit zelf in de achterhoek maar voor alleen testen hoef ik niet perse in de buurt te zitten. Het werkt net wat minder ideaal maar ik kan ook testen op haren of speeksel.

ik sta daar wel voor open , maar een vrouw die dat hier in de buurt doet vraagt 70 euro voor consult en dan komen de druppels nog bij
ik vind dat heel veel geld :j ook omdat ik het een beetje wantrouw
klinkt misschien niet aardig ..... -O-

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:00

Het klopt. Is ook duur. Mijn Tarief gaat hoger zijn dan dat uiteindelijk. Het is een hele stap om het zomaar uit te proberen maar mijn ervaringen zijn tot nu toe elke keer meer dan effectief gebleken. De apparatuur is erg duur (lees vergelijkbaar met een nieuwe kleinere auto) en de metingen zijn tijdsintensief (anderhalf a 2 uur per paard is niks) maar dat zie je niet als je laat testen op afstand. Ik bied de metingen bij deze gratis aan omdat ik jullie verhaal volg en zelf heel benieuwd ben wat er gebeurt als je deze paarden gaat testen (en het liefst ook behandelen maar dat is vrij lastig als de afstand zo groot is).

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:16

pluisje88 schreef:
Het klopt. Is ook duur. Mijn Tarief gaat hoger zijn dan dat uiteindelijk. Het is een hele stap om het zomaar uit te proberen maar mijn ervaringen zijn tot nu toe elke keer meer dan effectief gebleken. De apparatuur is erg duur (lees vergelijkbaar met een nieuwe kleinere auto) en de metingen zijn tijdsintensief (anderhalf a 2 uur per paard is niks) maar dat zie je niet als je laat testen op afstand. Ik bied de metingen bij deze gratis aan omdat ik jullie verhaal volg en zelf heel benieuwd ben wat er gebeurt als je deze paarden gaat testen (en het liefst ook behandelen maar dat is vrij lastig als de afstand zo groot is).

Mooie actie van je!!!
ik hoop dat de meiden hier er baat bij hebben!! :D