Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rebelletje
Berichten: 41
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Kop van Drenthe

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:44

Stille meelezer meldt zich. Dankzij dit topic weet ik dat ook mijn paard vasculitis heeft aan haar witte achterbenen. Ook begonnen als klein rond plekje net boven de kogel aan de buitenkant, afgelopen zomer. En ook ik dacht aan een insectenbeet. Maar in oktober was het uitgegroeid tot een enorme ovale korstige massa. Hydrocortiderm hielp eerst wel, maar de laatste korstjes verdwenen maar niet en regelmatig stond ze met een flink opgelopen been. Inmiddels alles redelijk onder controle. Linksachter heeft ze drie roze plekjes, rechtsachter een kleintje dat verder rustig is en niet groeit en waar ook nog geen korstje op heeft gezeten.
Ik was de benen voordat ze voor de nacht op stal gaat met zachte zeep (Metiso wash bar), droog ze dan goed af met een schone handdoek en smeer de plekjes dan in met SkinRelief. Van binnenuit ondersteun ik met Kleefkruid en NAF bloed, lever en nieren supplement. Dat ondersteunt paarden met zongevoeligheid. Op de NAF reageerde ze de eerste keer heftig: binnen tien minuten nadat ze het op had, zat ze onder de bultjes! Gelukkig trok dat snel weg en heeft ze sindsdien die reactie niet meer gehad. Na tien dagen de hoge dosis, staat ze nu op de onderhoudsdosis. Met deze routine lijkt het nu onder controle. Geen korstjes meer (afkloppen!), nieuwe roze plekjes smeer ik meteen in en dat worden dan ook geen korstjes. Voor het mooiere weer straks heb ik vast whinny’s aangeschaft.
Dank jullie voor het delen van jullie ervaringen, die hebben mij en mijn dierenarts in ieder geval op het juiste spoor gezet!

Tancreda4

Berichten: 24039
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 12:52

Tessenbes, wat naar zeg. Geen beschermer om kunnen maar zonder beschermer is ook niets. Vos heeft een paar dagen zonder gestaan (buiten) en gelukkig niet zo'n heftige reactie. Nu lijkt het been niet zo enorm op te lopen dus gisteren de whinny aangedaan. Wat goed ging. Vandaag heeft ze ze ook om, morgen met regen zal ze weer andere aankrijgen. De equilibriums heb ik nog niet kunnen vinden in l
Had even contact met een ruitersport die ze wel wilde bestellen maar nog niet van gehoord.

Smeer je er nog spul op Tessebes?

Rebelletje, fijn dat je het zo aardof onder controle kunt houden. Heb je de whinny's via die Franse distributeur? Of andere weg?

Ik.heb nu maat warmbloed e voor het been passen ze goed maar ze gaan lastig aan. Over de hoef. Met mijn kapotte rug is dat wel wat pittig. Ben bang dat groter misschien weer meer afzakt

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:57

Tip voor het aandoen ban de Winnys: boterhamzakje om de hoef dan glijdt het beter.

Tip voor Tessebes: equimed Ag beschermers. Zijn superzacht, knellen niet en zijn bedoeld om te gebruiken bij open wonden.

Rebelletje
Berichten: 41
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Kop van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:08

Tancreda, ik heb de whinny’s lekker gemakkelijk overgenomen van Horseware ;-)

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:24

Oh Tancreda had ik maar geweten dat je die zocht, ik heb zo goed als nieuwe liggen die ik wel wil verkopen, zowel in L als XL

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:29

Ik smeer nog tm zondag vetaderm. Daarna gaat de equimed beschermer erom, want tegelijk durf ik het niet te gebruiken. Hopelijk kan ze dan met die equilibrium chap naar buiten. Nu nog een paar winnies, want die crusador vliegenbeschermers lijken me te ruw. Pfff... Het houdt je lekker van de straat.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:36

Tegelijk moet je inderdaad niet doen Tessebes, dan gaat de werking van de equimed boot verloren

Tancreda4

Berichten: 24039
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 14:59

Mijn whinny's heb ik ook van horseware ja.

Pfff lastig hoor Tessebes. Houdt je idd van de straat. Ik heb nog nooit zoveel beschermers gehad maar vind het fijn af te kunnen wisselen. Ook qua drogen, schoonmaken etc.

- whinny sokken
- lemieux paddock boot
- cashel (vind die wel fijn maar zit niet echt rek in bovenste deel)
- rambo vliegen beembeschermers

Tancreda4

Berichten: 24039
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 21:33

Ik was foto's aan het opruimen en kwam foto's van haar been tegen in augustus. Ze is toen in de sloot gevallen en had ze een schaafwond opgelopen op dr koot. Lager dan waar de eerste vasculitis achtste plekken kwamen. Maar de plek waar de eerste verdikking start blijft wel hetzelfde. Ik gok dat het wel met elkaar samenhangt ondanks dat het in oktober pas verder is gaan opspelen.

Of toch dat er ook nog meer kapotis e n alles elkaar zo versterkt.

Rebelletje
Berichten: 41
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Kop van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:25

Vandaag voor het eerst na een passessie de whinny’s echt geprobeerd, merrie heeft ze vier uurtjes aan gehad. Ze is geen beenbeschermers o.i.d. gewend, dus wil het rustig opbouwen. Ging prima, ze accepteerde ze meteen en ging rustig staan eten. Vier uren later zaten ze nog perfect. En er kwamen mooie dunne beentjes onder vandaan!
Helaas heeft één van haar plekjes wel weer een hard randje/bijna-korstje gekregen. Ik was al bang dat dat zou gaan gebeuren, want ik heb haar afgelopen week naar een nieuwe stal verhuisd en dat brengt wat stress mee uiteraard. Dat zal best wat met haar weerstand doen ook. Ik verwacht daarom dat dat snel weer onder controle is als ze zich thuis voelt. Ze was vandaag al vrij relaxed, dus ik houd gewoon goede hoop.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:06

Rebelletje schreef:
Vandaag voor het eerst na een passessie de whinny’s echt geprobeerd, merrie heeft ze vier uurtjes aan gehad. Ze is geen beenbeschermers o.i.d. gewend, dus wil het rustig opbouwen. Ging prima, ze accepteerde ze meteen en ging rustig staan eten. Vier uren later zaten ze nog perfect. En er kwamen mooie dunne beentjes onder vandaan!
Helaas heeft één van haar plekjes wel weer een hard randje/bijna-korstje gekregen. Ik was al bang dat dat zou gaan gebeuren, want ik heb haar afgelopen week naar een nieuwe stal verhuisd en dat brengt wat stress mee uiteraard. Dat zal best wat met haar weerstand doen ook. Ik verwacht daarom dat dat snel weer onder controle is als ze zich thuis voelt. Ze was vandaag al vrij relaxed, dus ik houd gewoon goede hoop.


Hoe zien de whinny’s er uit? Heb het Gegoogled maar ik kon ze niet vinden.
Ik heb zelf de turnout boots van première equine besteld. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ze staat nu 3 dagen met een sok om (die trouwens echt super blijft zitten) en haar huid is van rood naar gewoon mooi lichtroze gegaan, het helpt dus wel!

Rebelletje
Berichten: 41
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Kop van Drenthe

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:10

Het zijn ook sokken, mogelijk heb je ze dus al? Op soxforhorses.com vind je alle info.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:26

Hoe houden jullie die sok schoon, of gebruiken jullie ze alleen op stal?
Ik heb voor de liefhebber nog 2 paar nieuwe paddockboots maat S. Ze lijken op die van Lemieux. Geschikt voor kleine cob maat, helaas net te klein voor die van mij.

Tancreda4

Berichten: 24039
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 10:39

Een van mijn berichten hiervoor heb ik een foto met een whinny sok geplaatst. Ik heb hem buiten op. Gisteren en vandaag niet ivm te nat, maar de twee ervoor wel. Ik heb er 2 om af te wisselen om te laten drogen. Ze heeft geen open plekken waardoor ik het 100% schoon niet zo nodig vind. Ze had er mee gelegen en wordt hij idd wel vies maar als hij maar droog blijft.

Ze staat nog altijd 24/7 buiten. Alleen overdag bescherming aan.

Zand is wel vochtig maar opzich verder droog. Na veel regen wel wat natter uiteraard. Links(achterin) blijft nat, ze liggen voorin waar het droger is.

Afbeelding

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:50

Aaaaah... Ik word gek. Equilibrium close contact chaps binnen, ook te klein!

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:57

Tessebes schreef:
Aaaaah... Ik word gek. Equilibrium close contact chaps binnen, ook te klein!


Welke maat heb je? Ik heb nog bijna nieuwe maat L te koop.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:59

Ik moet M hebben vermoed ik. Maat cob.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:03

Ah nee die heb ik niet

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:19

Tessebes schreef:
Ik moet M hebben vermoed ik. Maat cob.


Ik vermoed dat ik die heb maar het kan ook L zijn, ik moet alleen even zoeken waar ze zijn.
Was een full volgens mij, heb ze een keer 2e hands gekocht.
Ik zal eens in mijn kast duiken.
Mocht het M zijn kun je ze wel proberen als ze wilt voor de maat.

Tancreda4

Berichten: 24039
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 22:27

Oh wat balen!! Heb je het been opgemeten? Volgens de maten tabel moet ik xl. Ondanks dat daar een stokmaat van 175 bij staat. Mijn paard is 162..... we gaan het zien 8-) Maar misschien dat l ook zou passen bij die van jou?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:29

Ik had been niet opgemeten, ik had naar de stokmaat gekeken en gegokt dat het wel goed zou zijn.

Tancreda4

Berichten: 24039
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 11:57

Hoe gaat het nu met het been Tessebes?
Een stalgenoot van mij heeft beschermers (gewone werk) van Equilibrium en die zei al dat ze wat 'klein' leken te vallen. Mocht die van haar even passen en die paste net aan. Dus ik ga er vanuit dat Xl ondanks die veelte grote schofthoogte wel gaan passen. Fingers crossed.

Ik zou het been even opmeten (pijpbeen omvang en hoogte). Misschien dat de L van horseware ook een optie kunnen zijn?

Large (Large Horse Fores) (16h – 17h MW) Cannon width: 22 – 24 cms/8.75-9.5 ins
Medium (Medium Horse Fores; pony hinds) (15h – 16h): 20 – 22 cms/8-8.75 ins

De hoogte staat er niet bij, maar dat kan horseware misschien wel nameten? Kijken of die passen?

@ Nouvel, hoe gaat het nu met die van jou? Dat Skinrelief, heeft dat mooie resultaten gegeven?

@ Rebelletje, jij geeft ook kruiden bij he? Ik had een tijdje terug van alles besteld, maar weer teruggestuurd omdat ze toen ook met een longontsteking kwam te staan en een berg medicatie kreeg. Ik weet niet zo goed of het in combinatie met medicijnen te geven is, omdat het afvalstoffen afvoert. Ik wil, nadat ze weer van de medicatie af is, het wel proberen. Bevallen de Whinny's? Accepteerd ze ze nog steeds goed?

Momenteel krijgt ze lysine, immuboost druppels en msm bij.

@ LisaaSophie; wat fijn dat de sok al verschil lijkt te geven. Heb je gewoon een mensen sok gebruikt? Mijn paard heeft daar helaas te dikke poten voor :')

Kleine update. Ivm warmte en dikte van het been wat niet volledig wegtrok met beweging en ging belemmeren in beweging, krijgt ze nu in overleg met de DA toch weer medicijnen (pred). In de hoop dat we alles kunnen doorbreken. De plekken zelf zijn eigenlijk heel erg netjes en rustig. Nu met de meds loopt de koot al nagenoeg niet meer op (iig vanmorgen mooi netjes dun) en ik moet goed zoeken om de plekjes terug te vinden. Hopelijk blijft dat zo. Ik ben niet blij met de meds, maar de ontsteking laten broeien als het nu deed vond ik ook tricky met haar al zo slechte algehele gesteldheid. Ik baal echt enorm van alle opstapelingen deze winter. Ik hoop dat ze er goed uit komt en de zomer weer op kan krikken qua weerstand en gezondheid.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:38

Tancreda4 schreef:
Hoe gaat het nu met het been Tessebes?
Een stalgenoot van mij heeft beschermers (gewone werk) van Equilibrium en die zei al dat ze wat 'klein' leken te vallen. Mocht die van haar even passen en die paste net aan. Dus ik ga er vanuit dat Xl ondanks die veelte grote schofthoogte wel gaan passen. Fingers crossed.

Ik zou het been even opmeten (pijpbeen omvang en hoogte). Misschien dat de L van horseware ook een optie kunnen zijn?

Large (Large Horse Fores) (16h – 17h MW) Cannon width: 22 – 24 cms/8.75-9.5 ins
Medium (Medium Horse Fores; pony hinds) (15h – 16h): 20 – 22 cms/8-8.75 ins

De hoogte staat er niet bij, maar dat kan horseware misschien wel nameten? Kijken of die passen?

@ Nouvel, hoe gaat het nu met die van jou? Dat Skinrelief, heeft dat mooie resultaten gegeven?

@ Rebelletje, jij geeft ook kruiden bij he? Ik had een tijdje terug van alles besteld, maar weer teruggestuurd omdat ze toen ook met een longontsteking kwam te staan en een berg medicatie kreeg. Ik weet niet zo goed of het in combinatie met medicijnen te geven is, omdat het afvalstoffen afvoert. Ik wil, nadat ze weer van de medicatie af is, het wel proberen. Bevallen de Whinny's? Accepteerd ze ze nog steeds goed?

Momenteel krijgt ze lysine, immuboost druppels en msm bij.

@ LisaaSophie; wat fijn dat de sok al verschil lijkt te geven. Heb je gewoon een mensen sok gebruikt? Mijn paard heeft daar helaas te dikke poten voor :')

Kleine update. Ivm warmte en dikte van het been wat niet volledig wegtrok met beweging en ging belemmeren in beweging, krijgt ze nu in overleg met de DA toch weer medicijnen (pred). In de hoop dat we alles kunnen doorbreken. De plekken zelf zijn eigenlijk heel erg netjes en rustig. Nu met de meds loopt de koot al nagenoeg niet meer op (iig vanmorgen mooi netjes dun) en ik moet goed zoeken om de plekjes terug te vinden. Hopelijk blijft dat zo. Ik ben niet blij met de meds, maar de ontsteking laten broeien als het nu deed vond ik ook tricky met haar al zo slechte algehele gesteldheid. Ik baal echt enorm van alle opstapelingen deze winter. Ik hoop dat ze er goed uit komt en de zomer weer op kan krikken qua weerstand en gezondheid.


Balen zeg, hopelijk knap ze snel op en blijft het zo!

Ja die van mij had een gewone kniekous om, vond het misschien nog wel mooier zitten als de dure beschermers die ze nu heeft :=


Afbeelding


Afbeelding
Er zit wel een restje sudo op!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:26

Het gaat hier best goed, al durf ik dat bijna niet te zeggen...
Bij zoveel mogelijk 2x per dag smeren met de skinrelief heb ik nu bijna alle korsten er af.
Als ik een paar dagen maar 1x smeer komen er wel korsten terug, maar van de cirkel die er zat zit er nu op nog minder dan de helft een korst, dus we gaan vooruit.

Rebelletje
Berichten: 41
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Kop van Drenthe

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:17

@Tancreda, ik geef inderdaad kruiden bij. 's Morgens kleefkruid, dat werkt reinigend en ondersteunt de lymfen. Omdat ik het inderdaad spannend vind om verschillende dingen tegelijk te geven, krijgt ze dan 's avonds NAF voor bloed, lever en nieren. Vindt ze niet echt lekker, dus dat gaat door een beetje slobber met lucerne.
De kousen heeft ze nu twee keer een paar uurtjes aan gehad op stal. Dat ging goed. Volgende week ga ik ze ook buiten proberen. Zou ik liever eerder doen, maar ik wil ze absoluut zelf bij haar aantrekken. Ze is wat eenkennig en laat zeker niet door iedereen een been optillen, laat staan een kous aantrekken. Ik wil geen ongelukken met stalbaas/stalgenoten! Straks dus opbouwen en dan kan ik ze aanlaten. Hoop dat dat veel verbetering gaat geven!