September/ oktober had mijn paard een plekje. Ik vond het een tekenbeet, wel vaker als we van vakantie terug komen en die duren echt eeuwen voor ze zijn genezen. Soms even wassen maar verder niets aan doen.
Half oktober had ze een dik been. De dagen erna werd het dikker en mocht ik ook niet meer aan de plek komen. Om het beter te zien en schoon te houden heb ik het erom heen iets geschoren. De plek werd groter en was enorm pijnlijk, been werd ook niet dunner na beweging. Alarmbellen en dus een DA. Deze noemde het een huidontsteking, en ik moest de korsten weg wassen. Nadrukkelijk aangegeven dat ik door de flinke pijn (het is echt een braaf paard en niet kleinzerig!) en het niet dunner worden bang was voor einschuss, maar hoe het been nu was zag hij geen reden tot andere behandeling.
Twee dagen later was mijn angst werkelijkheid, beginnende einschuss. Been opgelopen tot over de sprong en het bovenbeen. Dus direct mijn eigen DA en start met antibiotica en ontstekingsremmers. Dit een volle week gegeven en de laatste dag kon ik eindelijk het been weer aanraken en was alles rustiger.
Wondje was 100x rustiger, maar er bleven plekjes en korstjes komen. Daarnaast bleef het been oplopen (wel dun na beweging). 27 oktober een controle gehad en hydrocortiderm gekregen.
Inmiddels zijn wij weer 4 weken verder. Het been is nog elke dag opgelopen (als een stalbeen, ze heeft dat snel maar het andere been is mooi leeg). Het been wordt dunner na beweging. Ik ben de laatste weken braaf blijven wassen, om de dag, en gesmeerd met hydrocortiderm. Hiermee was het heel rustig, al bleven mini plekjes komen en kruipt het omhoog.
Omdat ik erachter kwam dat zo lang achter elkaar de zalf gebruiken niet wenselijk is, ben ik even gestopt. En ook de frequentie van het wassen was verminderd, omdat je alles wel week maakt. Helaas heeft dit een averechts effect. Binnen enkele dagen zijn er nog meer plekjes, groter, gevoeliger en viezer.
Ik zit er nu aan te denken om een schraapsel te laten nemen, om te kijken of daar wat uitkomt. Maar ondertussen vraag ik aan bokt; wie herkent dit?? En hoe hebben jullie het aangepakt??
Ter beeldvorming:
In de week van 20 oktober, voordat de DA is geweest. Enorm pijnlijke plek, het zijn korsten.

Tijdens de antiobiotica. Een stuk rustiger en herstellend.

Zo goed het oppervlakte te zien. Het is beneden begonnen met de bovenste foto, maar inmiddels loopt het dus met mini plekjes en korstjes omhoog. Inmiddels is het ook alweer iets hoger dan deze foto.

Voorbeeld van de miniplekjes. Rood met gele korstjes.
Een voorbeeld van de plekjes die er nu steeds zijn en bijkomen (meer omhoog)

Poging gedaan het op film te zeten (vandaag)
Ps. ik durf het niet meer te scheren, omdat ik bang ben dat ik daardoor weer meer onrust creëer bij de plekjes....