Combinatie spierproblemen/eiwitten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Combinatie spierproblemen/eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 12:30

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met paarden met grote plakkaten pijnlijke bulten (twijfel of het wel eiwitbulten zijn) op de achterhand. Dit gaat in combinatie met pijn en stijfheid. Verschillende dierenartsen gehad uitgebreide bloedonderzoeken kwam allemaal niets uit. Dierenartsen komen uit op pijnstilling geven en prednison. Het gekke is dat het paard het alleen in de herfst/winter heeft. Eigenlijk altijd eind november begin december. Ik heb het paard nu bijna 16 jaar en het is al 16 jaar pappen en nat houden. In de loop van de jaren verschillende merken voer gegeven, hooi aanpassingen het maakt allemaal geen verschil. Ondertussen gaat haar leeftijd ook een rol spelen ze is bijna 26 jaar oud. Wie herkent de klachten en hoe los jij het dan op om ze die periode zo goed en vooral makkelijk mogelijk door te laten komen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:55

Heeft ze daar nu nog last van, wat vervelend zeg. :(:)
weet inderdaad dat je daar vroeger ook wel mee zat

Voelen de verdikkingen ook warm aan?
Zit het elk jaar op precies dezelfde plaats?
Heb je eventueel een foto van de plekken.

en enige wat ik me afvraag of het misschien toch te maken kan hebben met het eventueel dragen van een deken?.
En trekt het ook elke keer om dezelfde tijd weg en wanneer is dat dan?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 13:29

Het is niet elk jaar heel hevig geweest gelukkig maar wel al bijna 16 jaar zonder te weten wat het nu precies is. Vorig jaar was het qua bulten niet heel hevig maar kwam ze later in het seizoen tijdens de kou helemaal vast te staan, harde koude wind en een harde ondergrond heeft gemaakt dat ze niet in beweging kwam op het land, met alle gevolgen van dien. Toen kon ze niet meer lopen en heeft ze 2 week op de buut gestaan en is ze uiteindelijk met een extra deken en halsstuk de winter door gekomen. De deken heb ik ook aan gedacht dat dat het probleem zou kunnen zijn. Vroeger stond ze in september al onder de deken. Jaren daarna pas rond de 10 graden. En na vorig jaar dat de kou op haar spieren geslagen is, ben ik begonnen met een ongevoerde deken toen het net onder de 15 graden kwam of wanneer ze de hele dag regen verwachten. Ze valt ook in nu dus ik kan en wil haar niet zonder deken zetten. Gelukkig komt ze nu inmiddels niet hele dagen buiten te staan in weer en wind. Dus ik hoopte dat het wat stabieler zou blijven.

Ik vind de plekken niet opvallend warm aanvoelen maar eerlijk is eerlijk ik mag er ook niet aan komen dus heel uitgebreid voelen lukt ook niet.

Afbeelding

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:31

Denk je dat het misschien een allergische reactie kan zijn, met oedeem als gevolg? Als de huid opgezet is, lijkt me bewegen pijnlijk waardoor het bewegen er weer stijf uitziet.

Dit voorjaar geconstateerd dat mijn paardje gevoelig is voor polyester en hier erge jeuk van krijgt. Nu heeft ze een deken op die van Nylon is, niks meer aan de hand. Echt per toeval achter gekomen.

Anoniem

Re: Combinatie spierproblemen/eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:38

Goed dat je er een foto bij plaatst, want door je beschrijving dacht ik dat ze bovenop de achterhand zaten. Apart dat dit elk jaar weer terugkeert. Is het been zelf verder niet dikker?
Qua plek zou je nog kunnen denken aan een overgevoeligheid voor de beenriemen/bilriem van de deken? Die schuurt hier namelijk precies langs en als die van een materiaal is waar je paard niet tegen kan dan zou dat ook een allergische reactie kunnen geven.
Rambo bilkoorden liggen bijvoorbeeld opgesloten in een plastic hoes die niet elastisch is en dus niet kan trekken over de huid en heeft ook geen metalen clips maar plastic clips. Misschien is dat het proberen waard?
Hier zie je hoe zo'n bilkoord eruit ziet: http://www.rambodeken.nl/index.php?item ... 75&lang=NL

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 13:40

NRJ ik kan eens kijken naar de dekens wat ik nu heb liggen van welk materiaal ze zijn. Alleen zou je denken dat ze dan zo lang de deken erop ligt moeten reageren. Ze reageert alleen eind november begin december en dat vind ik het gekke er aan. En bij mijn merrie zitten de plekken waar geen deken ligt. Dan zou ik eerder denken dat ze het heeft op plekken waar de deken op ligt.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:44

Bij mijn paard duurde het ook even voordat de jeuk helemaal weg was, ondanks dat de deken al af was. Bij allergische reacties kan het even duren voordat de zwelling e.d. weggaat.
Edit: het is dus 1 maand ongeveer dat ze er last van heeft?
Laatst bijgewerkt door NRJ op 25-11-17 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 13:44

xyzutu2 schreef:
Goed dat je er een foto bij plaatst, want door je beschrijving dacht ik dat ze bovenop de achterhand zaten. Apart dat dit elk jaar weer terugkeert. Is het been zelf verder niet dikker?
Qua plek zou je nog kunnen denken aan een overgevoeligheid voor de beenriemen/bilriem van de deken? Die schuurt hier namelijk precies langs en als die van een materiaal is waar je paard niet tegen kan dan zou dat ook een allergische reactie kunnen geven.
Rambo bilkoorden liggen bijvoorbeeld opgesloten in een plastic hoes die niet elastisch is en dus niet kan trekken over de huid en heeft ook geen metalen clips maar plastic clips. Misschien is dat het proberen waard?
Hier zie je hoe zo'n bilkoord eruit ziet: http://www.rambodeken.nl/index.php?item ... 75&lang=NL

Als ze veel last heeft kan ze er inderdaad geen bilkoorden verdragen. Dan zit het ook aan de binnenkant van het been/flanken zijn dan ook erg gevoelig. Die bilkoorden kan ik altijd eens proberen.

Edit: Gisteravond had ze een been wat dikker rond de kogel. Dat heeft ze anders niet maar ze staan nu ook meer/langer op stal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:48

Lijkt wel wat op netelroos vind ik,dat kan ook behoorlijk pijnlijk zijn :j
Zou gaan kijken naar de bilriemen inderdaad, en gebruik je ook in die periode toevallig meer antiklit in de staart?
Wat dan ook op de benen komt
Is maar iets wat me te binnen schiet hoor,kan zijn dat ze daar ook net op reageerd.
En misschien zweten tussen de billen,soms zie je daar ook wel eens reactie op.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 13:50

NRJ schreef:
Bij mijn paard duurde het ook even voordat de jeuk helemaal weg was, ondanks dat de deken al af was. Bij allergische reacties kan het even duren voordat de zwelling e.d. weggaat.
Edit: het is dus 1 maand ongeveer dat ze er last van heeft?

Heel precies weet ik het niet hoor kan wat korter of wat langer zijn dat ze last van de bulten heeft.
De stijfheid is tegenwoordig wel meer aanwezig maar goed ze is 26 dus dat vind ik niet zo raar. Vorige week zondag heb ik haar voor het laatst gereden en toen was ze erg wakker en had ze er zin in. Woensdag liep ze wat stijf en wist ik dat de bulten zouden volgen. Dit was donderdag dus het geval.

Ik heb overigens ook aan het gras gedacht maar ze staan nu meer op stal en in een paddock dus ook dat kan ik er niet helemaal mee rijmen. Daarnaast heeft ze het probleem in het voorjaar niet dus het gras lijkt mij ook niet logisch.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 13:52

ellepel schreef:
Lijkt wel wat op netelroos vind ik,dat kan ook behoorlijk pijnlijk zijn :j
Zou gaan kijken naar de bilriemen inderdaad, en gebruik je ook in die periode toevallig meer antiklit in de staart?
Wat dan ook op de benen komt
Is maar iets wat me te binnen schiet hoor,kan zijn dat ze daar ook net op reageerd.
En misschien zweten tussen de billen,soms zie je daar ook wel eens reactie op.

Ja de dierenarts heeft het daar ook op gegooid. Vandaar ook de prednison maar dat zou de stijfheid weer niet verklaren. Intensief rijden doen we niet meer, het is meer wat in beweging houden. En antiklitspray gebruik ik ook niet of nauwelijks.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:26

Het kan natuurlijk ook zijn dat de overgang voor haar ( om een of andere reden) moeilijk is (misschien door minder vrije beweging?), en zich daardoor tijdelijk afvalstoffen ophopen. Misschien kun je haar ondersteunen met een homeopatisch drainage kuurtje? Bijvoorbeeld van Puur, De Groene Os of met groene leem van Vertargil (inwendig).