Deze week ontving ik de nieuwe Georg en ReiterRevue International en in beide tijdschriften werd beschreven dat vanaf januari 2018 er bij een röntgenfoto's in Duitsland geen klassenindeling meer wordt gegeven. Je krijgt vanaf nu alleen een advies. Te vaak kwam het voor dat een paard werd ingedeeld in een bepaalde klasse, maar het paard nooit wat bleek te hebben. Bij de nieuwe manier van keuren wordt ook veel meer naar het gehele paard gekeken, hoe staat het op de benen, hoe is de bouw. Dit weegt mee in de eindbeoordeling van de uitslag van de foto's. Daarnaast worden er i.p.v. de standaard 12 foto's nu 18 foto's gemaakt, zodat sommige gewrichten vanuit beide hoeken op de foto komen om een beter beeld te krijgen.
Hulde ! Al jaren spam ik hier dit artikel waarin de oorsprong van de klasse indeling wordt uitgelegd (+ de idioterie daarvan !) compleet verkeerde interpretatie van statistische gegevens destijds- waardoor in de loop van de jaren vele paarden onterecht bij de slager zijn belandt http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html
Het klinische beeld is altijd nog belangrijker dan een foto. Levende bewijs heb ik 26 jaar op stal gehad totdat ze helaas overleed aan koliek ipv de 4 en 3-4 klasse die ze had op de straalbeentjes.
Maar de indeling in klasses hield toch eigenlijk al rekening met het feit dat het eerder over een risico ging en niet zozeer over zekerheid dat dit paard iets gaat mankeren. Maar ik snap wel waarom ze het doen, de interpretatie van die cijfertjes is doorheen de jaren inderdaad zijn eigen leven gaan leiden.