Verhoogde leverwaardes paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Verhoogde leverwaardes paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 00:10

Ik heb ook 2 paarden met leverbot gehad. Echt enorm veel onderzoeken laten doen in de kliniek, onder andere bij allebei een biopt. Daar kwam helemaal niets uit. Leverbot “kon niet” volgens alle artsen omdat ze allebei ziek waren.
Nou. Wel dus.. :) enige symptomen waren een gigantisch gamma Gt waarde (de ene zat rond de 600, de andere 800!!) en dat ze een beetje loom waren.
Uiteindelijk allebei 2 keer behandeld met fasinex en het was over. Leverbot testen kan bijna niet, dus je moet eigenlijk gewoon fasinex geven en kijken of het helpt.. maar wel goed overwegen, je wil ook geen resistentie in de hand werken.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:42

Ik wil hier ook mijn verhaal delen.

2013 jonge onbeleerde tinkermerrie gekocht(5jaar).Paard had achterstallig onderhoud en zat flink vol met worm waaronder spoelworm, aarsmade en bloedworm. Feb.2014 begonnen met inrijden, paard was zeer braaf maar na een half uurtje was ze helemaal op. Dit werd gewijd aan conditie gebrek wat toen ook aannemelijk was.

Ze zweette als een waterval zo erg en nog steeds na een half uurtje rijden was ze op, wou echt niet meer.

Daarop bloedonderzoek laten doen daaruit kwam lichtverhoogde spierwaarden, licht verhoogde leverwaarden, lichte bloedarmoede, lichte vit.e tekort en magnesium tekort.

Niks bijzonders volgens dierenarts dus paardje op rust gezet vit.e en magnesium erbij en na een paar maanden weer bloed getrokken.

Niks was verbeterd! Paard begon te hoesten en plaste zelfs zéér donker echt donkerbruin!(stond nog steeds op rust)
Ik schrok me rot!!!!
Paard opgeladen en naar kliniek gereden. Daar alles laten nakijken incl. spierbiopt maar weer kwam er niks uit behalve dat ze gevoelig zou zijn voor stof.

Nu even een lang verhaal kort.
Ik ben al bijna 4 jaar aan het dokteren, klinieken bezocht en artsen uit 3 landen laten kijken!

Ik heb getest op:
Spierafwijkingen
Lyme
Ziekte van Weil
Zware metalen
Blaasbiopt
Nierecho
Longscopie
Diverse bloedonderzoeken
Ontwormd tegen leverbot

Omdat ze dus een gemengde wormbesmetting had bleef ik hameren op ontwormen maar ik kreeg geen medewerking want het mestonderzoek gaf aan dat er geen eitjes inzaten.
De laatste mestonderzoek gaf aan dat er bloedworm in zat maar ik hoefde niet te ontwormen!

Toen was bij mij de maat vol!
Ik heb zelf o.a. gezorgd voor een 5 daagse panacur kuur.

Wonder boven wonder stopte de vieze donkere urine!!!! Waar ik dus al die jaren om hulp vroeg vanwege dat donkere plassen en geen expert mij kon helpen, ik een paard had staan met giga vage klachten enz enz was nu het probleem weg!

Ze knapte zienderoog op werd weer speels en haar vacht sluit nog mooier aan en ze glimt als een spiegel. Vervolgens ook nog flink getest op zand en daar had ze ook aardig wat van binnen.(test een paar dagen met een emmer en niet met een handschoen)
Dus flink ontzand, goed ontwormd en uiteraard goede voeding en zie daar ik heb mn paardje terug!

Verder overgestapt op havens gastro om te zien of het iets deed tegen een eventuele maagzweer en ja hoor het sloeg aan het gapen wat ze regelmatig deed was weg!

Wat ben ik blij dat ik zelf aktie heb ondernomen.
Ik kan dus zeggen dat theorie en praktijk niet altijd op elkaar aansluiten en soms moet je dingen doen die theoretisch niet zijn te verklaren.

Voor mijn paard geen mestonderzoeken meer dat is zo onbetrouwbaar als de pest bij een paard met een fiks wormverleden.

Dus zijn er tal van vage klachten, is er weinig vooruitgang, blijft je paard kwakkelen? denk dan ook eens aan GOED ontwormen! Wormlarven zijn hardnekkig!

Neus gerust in mijn berichten om te lezen hoe het is gegaan wie weet is het herkenbaar?

Voor iedereen die een ziek kwakkelend paard heeft heel veel beterschap gewenst!

attie405

Berichten: 43
Geregistreerd: 13-06-13

Re: Verhoogde leverwaardes paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 18:41

Jeetje wat een heftige verhalen allemaal!! Gelukkig zijn de paardjes allemaal de goede kant aan het opgaan.

Hier alleen wat minder goed nieuws, de leverwaardes waren gelukkig niet meer schokkend hoog en de dierenartsen gingen verder kijken. Heel veel onderzoeken gedaan, waaruit de spierwaardes niet dramatisch waren dus pssm afvalt. Luchtwegen zagen er super uit! Orthopeed zag wat onregelmatigheid maar niet vanuit benen. Volgende stap waren röntgenfoto’s van hals. Helaas is er artrose geconstateerd in cervivaal 7- thoracaal 1. Een plek die eigenlijk zelden op de foto te zien is en bijna niet in te spuiten valt. (Zit net achter het schouderblad) dit verklaard zeker wat klachten, maar balen is het wel.. we houden de leverwaardes wel in de gaten en gaan nu een heel revalidatie proces in