paardje op proef - luchtzuiger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yotie

paardje op proef - luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 09:55

Dag iedereen,

Vorige week heeft mijn dochter een paardje gaan testen op een manege. De eigenaar woonde enkele huizen verder waar hij ook gestald staat. Bij aankomst stond hij ons rustig op te wachten aan de piste. Deze test is echt heel goed gegaan en de dochter had onmiddelijk vertrouwen in het paard.

Na de eerste test heb ik enkel dagen nagedacht en toen de eigenaar gecontacteerd met de mededeling dat we interesse hebben maar dat we hem nog enkele keren willen berijden en laten keuren door mijn dierenarts. Door verandering van werk van de eigenaar en onze agenda's naast elkaar te leggen was het inderdaad moeilijk om dit op termijn te doen. Hij belde me dan met de vraag of we hem niet een tijdje op proef zouden willen. Ja, dat is natuurlijk de ideale manier voor ons om hem uitgebreid te testen. We hadden dus afgesproken om hem op te halen. Eens in de stal gekomen was het toch wat schrikken als hij een luchtuigersband aanhad. Volgens de eigenaar heeft hij het niet zo erg maar is het toch beter met deze band aan. Hij heeft hem al enkele jaren en hier nooit problemen mee gehad. Hij is 11 jaar en staat al 5 jaar bij deze eigenaar. We waren natuurlijk wat geschrokken en wisten ook niet direct wat aanvangen. Wij hebben hem toch meegedaan naar huis. Thuis toch even de band afgedaan en hij deed na een tijdje in de stal wel telkens zijn hoofd knikken en zuigt dan zo een beetje. Daarna zijn we gaan rijden en dan doet hij niets.

We hebben de DA laten komen en hem volledig laten onderzoeken. Voor de rest is hij echt in topvorm. De DA zei dat het inderdaad een stalgebrek is maar hem niet zo beletten om te presteren. volgens haar was het ook niet zo erg (hij neemt zijn eetbak niet vast ofzo). We hebben wel nog niet kunnen testen op de weide.

Nu zitten we dus met een dilemma of we hem nog verder gaan testen of dat we hiermee stoppen.

Ik ga zeker de eigenaar contacteren om hem te zeggen dat dit wel niet correct was.

Wat denken jullie hierover? Heeft er hier iemand ervaring mee?

Groeten,

Mizora

Re: paardje op proef - luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:57

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:02

Wat gaan jullie dit paard bieden?

Ik had mijn pony 1 jaar en die ging zuigen
Dit heeft hij op redelijk niveau gedaan 23 jaar lang
Echter brengt de band schade aan

In 2015 verhuisde ik de pony naar ander stal
Hij doet het nu niet meer na ruim 2 jaar gestopt op zijn 33ste

In zijn sport jaren nooit problemen mee gehad
2x koliek in 35 jaar tijd maar dat komt niet door zuigen
Das ook een fabel net als overnemen
Pony heeft naast de labielste en stressvolle paarden gestaan en deze zijn niet gaan zuigen

Recreatie paard is wel goedkoop
Ik zeg als ie bevalt kopen

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:04

Als hij voor de rest goed in orde is en niet extreem zuigt zie ik het probleem niet zo in.. Maar het is maar net wat je zelf wil. Er zijn genoeg paarden die lucht zuigen, wel was het handig geweest van de eigenaar om dit wel direct er bij te vermelden, maar daar heb je nu niks meer aan.

Het is iets wat alleen jij kan beslissen. Ik zou er namelijk persoonlijk geen probleem mee hebben als een paard verder goed gezond is en het zijn gezondheid niet kan beïnvloeden.

Wel zou ik kijken of je het kan oplossen, eventueel iets extra's in zijn stal hangen zodat hij zich niet verveeld oid. Ook heb je Cribox een speciale pasta die je op de randen van de voerbak kan smeren. Maar dit lost het probleem niet op. Als je eerst kijkt wanneer hij gaat luchtzuigen (doet hij het uit verveling, frustatie of gewoonte) kun je proberen om dit de verminderen.

Maar nogmaals dit is voor iedereen persoonlijk of hij of zei dit wel of niet wil.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:05

Dag Yotie, welkom op Bokt trouwens.
Kan me voorstellen dat dat niet heel leuk was die band te zien als je dat niet verwachtte.
Heb je dan wel de mogelijkheid om te testen of hij dat ook doet op de paddock ?
Ik zou zelf wat de DA erover zegt ( en dat is positief) zwaar mee laten wegen,en het paard zeker niet laten staan als het me beviel.
Het zal ook wel invloed hebben op de prijs voor het paard , die zal wat lager zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:10

Liefst het paard zo min mogelijk op stal en met onbeperkt hooi zetten. Dan heb je zelfs kans dat hij het helemaal niet meer doet.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:11

Mijn paard zuigt lucht naar aanleiding van maagzweren. Hij blijft wel gevoelig voor zweren.
Het luchtzuigen zelf doet hij alleen na het eten. Ik voer hem zo min mogelijk zetmeel.
Daarnaast 24/7 ruwvoer.
Heeft geen luchtzuigband om, heb daar horror verhalen over gelezen. Als hij buiten staat doet hij het ook niet.

Ik snap ook niet dat dierenarts roepen alleen stalgebrek.. Het komt vaak niet ineens zo uit de lucht vallen.

yotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 10:13

tita schreef:
Wat gaan jullie dit paard bieden?

bedoel je daarmee de vraagprijs? mss beter via PM dan

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:14

Band afdoen in ieder geval, die brengt alleen maar schade toe want hij zuigt er gewoon doorheen.
Ik heb ook een luchtzuiger gehad en nooit problemen mee gehad.
Waar je wel even op moet letten is zijn gebit. Pakt hij de bak ook vast om te zuigen?
Bij ons op stal staat er ook eentje die dat doet en die heeft bijna geen tanden meer over. Nu hebben ze een stuk rubberband om de rand gedaan zodat zijn tanden in ieder geval niet meer zo hard slijten want afleren gaat echt niet lukken, bij geen één zuiger trouwens.

Lang verhaal kort, als je dochter echt een klik heeft met dit paardje en het vertrouwen volledig is, dan zou ik hem niet laten staan. Het drukt wel de prijs natuurlijk want het is een gebrek

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:14

Ik heb zelf ook een luchtzuiger gehad maar daar nooit problemen aan ondervonden.
Zelf tot het Z1 uitgebracht en inmiddels is hij verkocht naar Noorwegen waar hij Z2 loopt en FEI wedstrijden heeft gelopen.

Het is vervelend dat de huidige eigenaar het niet van het begin heeft aangegeven, maar ik zou van een luchtzuiger niet zo snel schrikken.
Zeker niet als ze niks vastpakken.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:19

Noisy schreef:
Band afdoen in ieder geval, die brengt alleen maar schade toe want hij zuigt er gewoon doorheen.
Waar je wel even op moet letten is zijn gebit. Pakt hij de bak ook vast om te zuigen?
Bij ons op stal staat er ook eentje die dat doet en die heeft bijna geen tanden meer over. Nu hebben ze een stuk rubberband om de rand gedaan zodat zijn tanden in ieder geval niet meer zo hard slijten want afleren gaat echt niet lukken, bij geen één zuiger trouwens.

Lang verhaal kort, als je dochter echt een klik heeft met dit paardje en het vertrouwen volledig is, dan zou ik hem niet laten staan. Het drukt wel de prijs natuurlijk want het is een gebrek

https://www.paardendrogist.nl/product/c ... HJEALw_wcB

Geloof mij dan komen ze niet meer aan de voerbak als je dit er op smeert.

Heb mijn hond haar hok aan de randen helemaal vol gesmeerd omdat ze die anders opvreet, spul werkt geweldig. Mijn vorige paard deed dit ook en heeft het na dat ik dit spul overal op het gesmeerd was het zo goed als over.

Dit kun je trouwens ook op de weipalen smeren.

Wil niet zeggen dat het probleem dan is opgelost want het zal een reden hebben dat hij het doet. Maar tot die tijd zal hij geen lucht meer zuigen. Tenzij hij zichzelf al heeft geleerd hoe hij lucht kan zuigen zonder iets vast te pakken. En laten controleren op maagzweren lijkt me wel verstandig gewoon om dat uit te sluiten.
Laatst bijgewerkt door CharmingS op 22-11-17 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:19

Al 10 jaar een luchtzuiger hier (echte luchtzuiger, geen kribbebijter dus hapt zich niet vast om te zuigen), nooit gezondheidsproblemen mee gehad.
Als dat het enige was zou ik het paard niet lagen staan. Wel die luchtzuigband eraf halen, dat haalt niks uit. En zorgen dat het paard goed gehuisvest wordt, veel ruwvoer, afleiding, veel buiten laten komen :j

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:26

CharmingS schreef:
Noisy schreef:

https://www.paardendrogist.nl/product/c ... HJEALw_wcB

Geloof mij dan komen ze niet meer aan de voerbak als je dit er op smeert.

Heb mijn hond haar hok aan de randen helemaal vol gesmeerd omdat ze die anders opvreet, spul werkt geweldig. Mijn vorige paard deed dit ook en heeft het na dat ik dit spul overal op het gesmeerd was het zo goed als over.

Dit kun je trouwens ook op de weipalen smeren.

Wil niet zeggen dat het probleem dan is opgelost want het zal een reden hebben dat hij het doet. Maar tot die tijd zal hij geen lucht meer zuigen. Tenzij hij zichzelf al heeft geleerd hoe hij lucht kan zuigen zonder iets vast te pakken. En laten controleren op maagzweren lijkt me wel verstandig gewoon om dat uit te sluiten.

Heb ik ze ook al gegeven maar ze vinden het een plakkerige rommel plus meneer smeert er hooi op en dan zuigt hij vrolijk verder. Paard is ook al 17 dus afleren zit er niet meer in

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:35

@ Noisy: Afleren hoeft ook niet, maar je kan wel voorkomen dat hij het gaat doen door het iets moeilijker voor hem te maken. Aangezien hij zijn tanden nog wel even nodig zal hebben ;) Wat ook nog kan is koperen plaatjes in de binnen en buiten rand schroeven. Dan gaat hij het 100% niet meer doen, want dat gaat hem pijn doen namelijk ;)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:46

Luchtzuigen komt voort uit verveling of door maagzweren. Hoeveel uur stond het paard bij die man buiten? Hoe vaak kreeg hij ruwvoer aangeboden? Staat het paard bij jullie nu constant binnen?
Ik denk dat het puur uit verveling ontstaat wat begrijpelijk is als je het grootste gedeelte van de dag in een box moet sluiten dan gaan ze gedrag ontwikkelen tegen de verveling. Wat ik zou doen is paard dag en nacht buiten of in ieder geval overdag! Paard voldoende ruwvoer aanbieden dat hij wat te doen heeft. Dit in een net aanbieden zodat hij zolang mogelijk bezig is met eten. Mocht het paard te dik worden dan ruwvoer afwisselen met stro. Ik zou dit eerst eens proberen en dan kijken of het luchtzuigen minder wordt. Het is wel een gebrek waar ook de prijs naar zou moeten zijn.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:07

sjanien schreef:
Luchtzuigen komt voort uit verveling of door maagzweren. Hoeveel uur stond het paard bij die man buiten? Hoe vaak kreeg hij ruwvoer aangeboden? Staat het paard bij jullie nu constant binnen?
Ik denk dat het puur uit verveling ontstaat wat begrijpelijk is als je het grootste gedeelte van de dag in een box moet sluiten dan gaan ze gedrag ontwikkelen tegen de verveling. Wat ik zou doen is paard dag en nacht buiten of in ieder geval overdag! Paard voldoende ruwvoer aanbieden dat hij wat te doen heeft. Dit in een net aanbieden zodat hij zolang mogelijk bezig is met eten. Mocht het paard te dik worden dan ruwvoer afwisselen met stro. Ik zou dit eerst eens proberen en dan kijken of het luchtzuigen minder wordt. Het is wel een gebrek waar ook de prijs naar zou moeten zijn.

Ik snap niet dat mensen hier blijven geloven dat stro eten goed is voor een paard. Een beetje stro maakt niet zo veel uit, maar ik heb paarden gezien die hun halve stal leeg aten en daardoor een geïrriteerde maagwand/darm kregen die omdat stro ook helemaal niet zo goed verteerd.

Je hebt tegenwoordig van die hooiruiven die je aan de voorkant van je stal kan bevestigen, als je die eens volpropt met hooi dan zijn ze ook wel even zoet hoor, en dan eten ze ook niet zo vlug wat ook nog eens beter is voor de spijsvertering. En ook zou ik kiezen voor gedroogd hooi en geen kuil of voordroog. Aangezien ze van gedroogd hooi meer speeksel aanmaken en dit beter is voor de maagwand om maagzweren te voorkomen ;) Maar dit is wat ik er zo via de PC van kan zeggen kan goed zijn dat het paard in werkelijkheid anders is.

Daarnaast gaat een paard niet luchtzuigen als hij een maagzweer heeft, maar een maagzweer kunnen ze krijgen door lucht te zuigen. En kun je luchtzuigen vergelijken met nagelbijten, veel mensen hebben niet eens in de gaten dat ze het doen omdat het een gewoonte is. Maar er zijn ook mensen die gaan nagelbijten als ze zenuwachtig of gestressd zijn. En dan inderdaad nog uit verveling.

yotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 11:08

Het paard stond overdag de hele dag buiten en s'avonds binnen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:12

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:13

yotie schreef:

Heeft de dierenarts het paard goed in de mond gekeken, hebben jullie het paard al betaald?? Aangezien je zegt dat hij op proef is. Kan maar zo zijn dat de eigenaar hoopte dat jullie er zo aan gehecht zijn na een periode dat je het luchtzuigen voor lief neemt. Maar dan moet de prijs er ook naar zijn.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:15

wij hadden een b pony dit op een manege stond en door mijn dochter op wedstrijden werd gestart. Die was een heel erge luchtzuiger. Nadat de pony een blessure kreeg is hij bij onsthuis op stal geweest gedurende 2 jaar. Door heel veel buiten te komen (hele dag) en een staldeur die hoger was (s nachts) verminderde dit aanzienlijk. Hij kreeg ook een supplement om zn maag op orde te krijgen omdat ik het vermoede had dat dr wel eens een maagzweer kon zitten.
Ook kreeg hij elke dag meer dan voldoende hooi en na een tijdje was het helemaal weg? nu 2 jaar later staat hij terug op de manege maar in een grotere stal en veel meer buiten. Ook met extra hooi en tot op heden hebbben we hem dit nooit meer horen doen. Dus het kan soms echt wel omslaan ook al doen ze het al jaren.

yotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 11:18

bigone schreef:
yotie schreef:

Heeft de dierenarts het paard goed in de mond gekeken, hebben jullie het paard al betaald?? Aangezien je zegt dat hij op proef is. Kan maar zo zijn dat de eigenaar hoopte dat jullie er zo aan gehecht zijn na een periode dat je het luchtzuigen voor lief neemt. Maar dan moet de prijs er ook naar zijn.

Het paard is nog niet betaald. Ik denk ook wel dat dit de bedoeling was van de eigenaar.

wat zou het percentage van waardevermindering zijn ongeveer?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:20

Gho ga maar eens op een internationale concours de stallen af!!! En dat zijn geen goedkope amateurspaardjes.
Het is een stalgebrek en of je dat wilt is maar de vraag. Management kan veel oplossen, maar echt ongedaan maken/oplossen ga je dat niet doen. Ik ken er genoeg die er heel oud mee zijn geworden.

Wat ik begrijp is dat het paardje volledig voldoet en de DA er ook verder niet te zwaar aan tilt. Dus ik zou zeggen; ga ervoor!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:23

Ik heb ook een paard gehad wat het deed.
Voor mij was het ook geen probleem, paard was verder ook gezond.

Maar toen ik m wilde verkopen was het een heel groot probleem. Uiteindelijk verkocht voor een schijntje :(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:25

Heeft de da zijn tanden goed bekeken? Ook al pakt hij nu niks vast dat kan in het verleden anders zijn geweest daar komt tand schade van.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:25

Als het verder een prima paard is, gewoon doen. Wel die band eraf halen, die doet meer kwaad dan goed.

Wordt het luchtzuigen gecombineerd met kribbebijten (iets vastpakken met de tanden), dan kan het gebit van je paard daar wel wat onder te lijden hebben. Goed laten nakijken en bijhouden dus. Verder goed letten op het voer en lekker veel buiten laten lopen. Eventueel laten checken op maagzweren.

Waar ik je wel voor wil waarschuwen zijn de meningen van anderen waar je mee te maken gaat krijgen als eigenaar van een luchtzuiger. Nogsteeds mensen genoeg die geen luchtzuiger in de buurt van hun paard willen hebben staan (alhoewel paarden het echt niet gaan imiteren van elkaar) en mensen hebben zo snel hun mening klaar over een luchtzuiger. Dat heb ik eigenlijk als het grootste probleem ervaren.