Hoeveel brok voor paard 24/7 op graswei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dorothylucky

Hoeveel brok voor paard 24/7 op graswei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 15:04

Hallo bokkers

Ik ga mijn eerste eigen paard kopen en heb nu ook een wei gekocht. Alleen het is een hele grote wei met best hoog (30 cm denk ik) en ook wel vet gras. Daarom ga ik de wei in meerdere delen laten splitsen zodat hij niet teveel vet gras binnenkrijgt. Hij staat bij zijn vorige eigenaar nu ook heel de dag op de wei. Dus ik denk dat hij er wel tegen kan maar ik weet het dus niet zeker. Ik wil niet dat hij hoefbevangen wordt. En verder vraag ik me ook af of hoeveel hij verder nog bijgevoerd moet worden. Hooi moet hij sowieso erbij krijgen maar ik weet niet of hij ook nog brok erbij moet kriigen.

Het gaat om een paard van 1.75 van 21 jaar. Ik hoop dat iemand mij hierin advies kan geven.

Alvast bedankt!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:09

Ik zou beginnen met contact op te nemen met iemand die je goed kan begeleiden. Uit de vragen die je stelt maak ik op dat je zelf niet veel ervaring hebt met het management van paarden. Er kan ontzettend veel misgaan, en dan lijkt het mij verstandiger om hem evt in pension oid te zetten bij iemand die je kan helpen.
Ik weet bv niet hoe groot je weide is, maar er zit in de winter weinig in het gras, het is zo op, dus dan moet je gaan bijvoeren. Ik mis ook even in het verhaal hoeveel paarden er nog meer op die weide staan? Ik neem niet aan dat je je paard alleen gaat zetten?
Kwaliteit van de bodem is een dingetje, grasland wordt in de winter vaak een grote soep bende in nederland.
Je hebt wel verstand van wat er verder komt kijken bij paarden houden? Ontworming, gebitsverzorging, hoefverzorging, vaccineren wel of niet etc?

Wat er aan brok bij zou moeten hangt af van de kwaliteit van het ruwvoer (gras of hooi oid), de hoeveelheid arbeid, type paard (eentje die snel dik wordt, of juist eentje die moeilijk spieren opbouwt). En dan heb je ook nog tig verschillende soorten brok.
Dat neem je allemaal mee in de afweging van hoeveel je aan brok bij gaat geven.

Dorothylucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 15:16

eilleen333 schreef:
Ik zou beginnen met contact op te nemen met iemand die je goed kan begeleiden. Uit de vragen die je stelt maak ik op dat je zelf niet veel ervaring hebt met het management van paarden. Er kan ontzettend veel misgaan, en dan lijkt het mij verstandiger om hem evt in pension oid te zetten bij iemand die je kan helpen.
Ik weet bv niet hoe groot je weide is, maar er zit in de winter weinig in het gras, het is zo op, dus dan moet je gaan bijvoeren. Ik mis ook even in het verhaal hoeveel paarden er nog meer op die weide staan? Ik neem niet aan dat je je paard alleen gaat zetten?
Kwaliteit van de bodem is een dingetje, grasland wordt in de winter vaak een grote soep bende in nederland.
Je hebt wel verstand van wat er verder komt kijken bij paarden houden? Ontworming, gebitsverzorging, hoefverzorging, vaccineren wel of niet etc?

Wat er aan brok bij zou moeten hangt af van de kwaliteit van het ruwvoer (gras of hooi oid), de hoeveelheid arbeid, type paard (eentje die snel dik wordt, of juist eentje die moeilijk spieren opbouwt). En dan heb je ook nog tig verschillende soorten brok.
Dat neem je allemaal mee in de afweging van hoeveel je aan brok bij gaat geven.

Dit is mijn eerste eigen paard en daarvoor ik heb ik 11 jaar op eigen paarden gereden en ook geholpen bij voeren en de stallen enzovoorts. Ik weet wel goed wat er bij een eigen paard komt kijken maar ik weet niet goed wat ik met het voer moet doen. De wei is 6000 vierkante meter En die ga ik nog in drie splitsen. Er komt nog een shetlander bij te staan. Deze is niet van mij. Het gaat om bosgrond en er werd mij verteld door de verhuurder van de grond dat het hele stevige grond is die niet drassig wordt, enkel bij extreme regenval. Ik heb al afgesproken met de eigenaar van de shet wanneer we de hoefsmid, dierenarts, tandarts enz laten komen. Haar shet staat er al langer.

eilleen333

Re: Hoeveel brok voor paard 24/7 op graswei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:19

Mijn paard staat momenteel ook op bosgrond, maar dat is alles behalve droog. Maar goed, het ene bos is het andere niet. Alleen merk ik wel dat ponyvoeten de grond een stuk minder verpesten dan de grote paarden.
Maar hoe wordt het paard nu gehouden en wat krijgt hij nu? Ik zou vanuit daar gaan denken om te beginnen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:20

ik zou even aan de oude eigenaar vragen wat ze hem nu voeren aan krachtvoer. Dan zou ik dat als eerste uitgangspunt nemen en aan de hand van hoe het gaat aanpassen. Tenzij het paard nu natuurlijk volop in training staat en jij er niet zoveel mee gaat doen maar daar is geloof ik geen sprake van, toch?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:20

Wat voor dier komt erbij staan op de wei?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:24

Voor de voeding in je gras mag je nu niet veel meer rekenen, persoonlijk maaide ik het liever kort als je daar nog een keer de kans voor krijgt. Dan kan je met een mooie wei beginnen.
Het lange gras gaat straks alleen maar hangen en dan slaat het er onder dood dat is ook zonde.
Hoeveel brok je moet voeren zal afhankelijk zijn van het merk en het soort, is het gebit verder goed van je paard en doet deze het nog goed op een basisbrok is dat mijn keuze voor nu, zeker als je nog wat met het paard wilt gaan doen. Ik had mijn oude merrie ook nog op een gewone basisbrok staan en niet op een senioren voer. Ook zal de hoeveelheid krachtvoer afhangen met de kwaliteit van het hooi wat je gaat voeren, hoeveel zit daar nog in?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:17

Wat krijgt hij bij de andere eigenaar gevoerd? Als hij daarop goed op gewicht is (niet te vet, niet te mager) terwijl hij de hele dag op de wei staat, dan zou ik daarmee beginnen. Dan heb je alvast een richtlijn. Daarna kan je altijd nog overstappen op ander voer.

Dorothylucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 12:25

Hij staat bij de oude eigenaar ook 24/7 op de wei en hij krijgt hooi en bietenpulp, wortels en soms slobber. Dus ik denk dat ik daarop verder ga. Bedankt voor alle tips!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:27

Luckyliza schreef:
Hij staat bij de oude eigenaar ook 24/7 op de wei en hij krijgt hooi en bietenpulp, wortels en soms slobber. Dus ik denk dat ik daarop verder ga. Bedankt voor alle tips!

Als hij het daar goed op doet, waarom zou je het dan willen veranderen?

Pas wel op met het gras en zorg dat hij daar niet te veel van krijgt, dan kun je hem beter telkens hele kleine stukjes geven en hooi bijvoeren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:28

Luckyliza schreef:

Geen brok? Vanwege een slecht gebit of is er een andere reden?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:36

In de winterperiode zit er weinig voedingswaarde meer in het gras. Wel moet je de fructaanindex in de gaten houden als het paard gevoelig is voor hoefbevangenheid. Maar bij kort gras in voorjaar en zomer loop je juist veel meer kans op hoefbevangenheid dat zal deze periode heel erg meevallen helemaal omdat hij gewend is op gras te staan. Ik zou mooi droog hooi bijvoeren en elke dag een plakje stro want een paard heeft wel structuur nodig. Anders kunnen ze diarree krijgen. Kwa bijvoeren zou ik alleen voor de bietenpulp gaan en kijken hoe die het daar op doet. Mocht je idee krijgen dat hij wat extras nodig heeft dan zou ik gaan voor een vitaminen en mineralen brok zoals vitalbix. Wortels zit heel veel suiker in en in combi met voldoende gras kan dit tot diarree leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:15

Ik zou een goede vitaminebix/brok erbij zoeken, die niet per se energie geeft of aan zet, maar om het hooi of gras aan te vullen. Zit niet genoeg voedingswaarde in het ruwvoer vaak, en uit bietenpulp/slobber/wortels zal hij ook niet alles halen, vandaar :)

silverapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:12

Je moet je sws bedenken dat het gras nu niet zo heel veel in zich heeft. Niet zo veel voeding meer dus.. Ik heb zelf ook 3 paarden 24/7 op gras staan met schuilstal. Bij mij krijgen ze nu onbeperkt hooi en ik heb 1 ouder paard van 19 die last heeft van haar gebit en redelijk mager bij ons is aan gekomen... Die geven we nu slobber... Ik heb zelf ook hele goede ervaringen met hippolus (luzerne met vitamine brok) helemaal niet duur een heel goed voor de spijsvertering maar dat kan je ook niet aan elk paard geven aangezien het heel eiwit rijk is en het geeft niet heel veel energie.