Shalimar schreef:Ik geef cortaflex super fenn en magnesium, het ene voor het bewegingsapparaat - prijzig maar je doet er lang mee, magnesium voor de ondersteuning van de (vermindering van de) IR.
dankjewel!
Babootje schreef:400 kg voor een C-tje is wel heel veel. Mijn paard van 1.60 weegt bijna 500 kg. Verdenk ik ook van IR trouwens, gezien de harde manenkam en vetpockets bij zn staart. Hij wordt snel dik en eet zn hele stal leeg.
Ik geef glucobalance. Qua brok krijgt hij Gastro+ van havens (ongeveer een kwart per voerbeurt dus een half per dag). Verder krijgt hij hooi. Hij staat elke dag in het werk hetzij aan de longe of gereden en hij gaat ook nog ca 3 kwartier in de stapmolen. Flink bewegen is wel belangrijk.
Ik sta op een stal waar ik heb moeten vragen of het echt wat minder kan qua hooi en stro en minder schoon, want hij blijft maar eten. Hij wordt 2 x p/week uitgemest en bijna helemaal schoon en tot de knieen in t stro. Verder krijgt hij 3 pd een flinke hoeveelheid hooi. Hartstikke fijn maar het is "too much" voor hem.
Verder kun je goed kijken naar wat je voert. Alles wat "plakt" als je het tussen je handen knijpt zit melasse in.
In Pavo summerfit zit idd ook veel suiker.
In de zomer een graasmasker op doen.
Zoals ik al eerder zei is hij echt niet dik. De 400 kilo was erg lang geleden toen hij nog niet van mij was opgemeten. vandaar dat dit maar een gok was
. Ook staat hij op vlas ipv sto omdat hij inderdaad anders zijn hele stal leeg eet. Verder kan ik heb niet te veel an het werk zetten. Zodra het overbelast raakt is hij kreupel. Dat is dus superlastig bij hem.
janouk schreef:Aangezien hooi de grootste hoevelheid is die je dagelijks voert, is het belangrijk dat de hoeveelheid suiker in het hooi laag is.
Als je 10 kg hooi voert en er zit 10% suiker in het hooi, dan voer je dagelijks al bijna 1 kg suiker per dag. En vaak zit er meer suikerin het hooi.
Bij pavo kan je het hooi laten testen. 200gr hooi opsturen, na 5 dagen test uitslag terug voor energie, suiker en eiwit. Kosten 20 euro. Zeker de moeite waard, als het voor jouw paard belangrijk is om laag in suiker te zitten.
Ik sta op een pension stal dus mocht er veel suiker in zitten, heb ik niet de mogelijkheid op ander hooi te regelen... Ik zal het er wel even met de staleigenaar over hebben. Helaas is die erg eigenwijs