Achterbeen niet kunnen strekken, oorzaak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Trias

Achterbeen niet kunnen strekken, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 21:00

Hi allemaal,

Sinds een aantal dagen kan mijn paard zijn rechter achterbeen bijna niet meer strekken (buigen gaat daarentegen wel gewoon). Wanneer ik dit voorzichtig probeer te doen, bijvoorbeeld bij het hoevenkrabben, valt hij om. Ik kan verder weinig aan het been zelf ontdekken, geen wondjes, dikke en/of warme plekken. Zijn beweging lijkt verder ook normaal (voor zover ik dat kan beoordelen, ivm peesblessure mag hij niet draven).

Hebben jullie enig idee wat eventueel de oorzaak kan zijn van dit probleem en wie ik hier het beste voor kan laten komen?

Jetta

Re: Achterbeen niet kunnen strekken, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:03

Bel de dierenarts!

evelien352

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:04

Volgensmij is dat niet normaal, of til zijn hoefje niet te hoog op, maar ik zou wel de dierenarts even bellen als ik jou was!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 07:54

Onderuit gegaan? Kan boven in in het bekken zitten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:00

Ik zou ook de dierenarts laten kijken. Het is natuurlijk niet normaal dat je een paard waarvan je altijd de hoeven kan krabben, dat ineens bij één been niet meer toestaat om wat voor reden dan ook. Het zal moeilijk zijn voor een niet-dierenarts ( zoals bijvoorbeeld jijzelf) om te zien of je paard aan dat been niet goed loopt, omdat hij toch ook met die peesblessure zit.

Aan welk been zit de peesblessure en waar zit die? Weet je welke pees het is?

Gaat het wel als je de hoef onder de "bil" houdt? Gaat het naar voren precies hetzelfde als bij het andere been of zie je daar wel verschil in? Al je paard vierkant staat en jij staat erachter, zie je dan verschil tussen zijn linkerkant en zijn rechterkant? Staat je paard veel met dat been op rust of juist met het andere achterbeen, of helemaal niet ( meer)?

Trias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 21:26

Bedankt voor de reacties! Volgende week komt er inderdaad iemand naar kijken.

@Jet, bedankt voor de uitgebreide reactie :)
De peesblessure zit linksvoor aan de diepe buigpees. Wanneer ik zijn hoef onder zijn bil houd bij het uitkrabben is er niets aan de hand, en ook het naar voren gaan van het been is hetzelfde als aan de andere kant. Wanneer ik hem vierkant zet zie ik niet dat hij het ene achterbeen meer belast dan het andete. Wat me wel is opgevallen is dat wanneer hij op rust staat hij dit nu altijd met rechts doet.

Groetjes

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:05

Dan zou het ook nog compensatie kunnen zijn van de peesblessure linksvoor, waardoor hij toch meer gewicht op rechtsachter is gaan zetten. Dat is dan toch vaak een spierenkwestie door overbelasting.

Loopt hij eigenlijk nog buiten en zo ja, op zand of op het gras en hoe lang per dag? In een groep(je) of alleen?

Ik ben wel heel benieuwd wat er volgende week uitkomt als er iemand langs is geweest.