Paarden eten voordroog niet (tweede snede)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy73_unes

Paarden eten voordroog niet (tweede snede)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 21:03

Zucht....zoals de titel zegt, ze vertikken het...

1e snede was hooi in baaltjes...prima gegeten, bij het lekkere af. Deze waren niet ingepakt.
2e snede (van hetzelfde) land ingeseald in een ronde baal omdat het nog niet droog genoeg was...8 weken laten staan en toen opengemaakt. Het ruikt heerlijk, ziet er prima uit (iets minder droog dan het hooi) kortere stengels (uiteraard, tweede snede) maar ze trekken hun neus er voor op. Kan er niet over uit...zijn ze verwend, zou het idd niet goed kunnen zijn? Ik merk er niets aan. Ze staan er gewoon de hele dag naast te koekeloeren en eten niets....of gaan ze vanzelf wel eten als ze honger krijgen? Iemand dit wel eens meegemaakt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:04

Ik zou vrezen voor schimmels. Paarden weten vaak eerder dat ruwvoer niet goed is dan wij.

Edit: tenenkrommende grammaticafout eruit gehaald. Niveau brain fart.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 12-11-17 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:06

Verstandige paarden. Ingeseald spul is niet zo geschikt voor paardenmagen.

Kun je ze niet gewoon hooi geven?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:08

Combinatie van ingeseald en nog te nat hooi zou ik ook bang zijn voor heel slechte kwaliteit en evt schimmels. Paarden hebben het zo door als het hooi niet goed is. Als ze ineens collectief een hele dag niks eten dan is er echt iets goed mis, dat doen ze niet zomaar. Even checken door ze ander hooi aan te bieden?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:14

Mandy73_unes schreef:

1e snede was hooi in baaltjes...prima gegeten, bij het lekkere af. Deze waren niet ingepakt.
2e snede (van hetzelfde) land ingeseald in een ronde baal omdat het nog niet droog genoeg was...8 weken laten staan en toen opengemaakt. Het ruikt heerlijk, ziet er prima uit (iets minder droog dan het hooi) kortere stengels (uiteraard, tweede snede) maar ze trekken hun neus er voor op. Kan er niet over uit...zijn ze verwend, zou het idd niet goed kunnen zijn? Ik merk er niets aan. Ze staan er gewoon de hele dag naast te koekeloeren en eten niets....of gaan ze vanzelf wel eten als ze honger krijgen? Iemand dit wel eens meegemaakt?

Wij hebben dit ook meegemaakt en de hele partij teruggestuurd naar de verkoper. Was gewoon niet goed. Gelukkig direct een andere partij kunnen regelen. Je wilt je dieren immers niet ziek hebben

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 21:24

Koper schreef:
Verstandige paarden. Ingeseald spul is niet zo geschikt voor paardenmagen.

Kun je ze niet gewoon hooi geven?

Koper, ja heb direct weer balen hooi gekocht maar vind het ergens zo zonde....probeer het te mengen maar ze eten het niet...hmmm toch een schimmel erin?

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 21:26

ajesca123 schreef:
Mandy73_unes schreef:

Wij hebben dit ook meegemaakt en de hele partij teruggestuurd naar de verkoper. Was gewoon niet goed. Gelukkig direct een andere partij kunnen regelen. Je wilt je dieren immers niet ziek hebben

Heb het zelf laten maaien van een land vd buren. Gelukkig maar een baal afgenomen om eerst te proberen dus kan het niet terugsturen.

Jullie geven toch antwoord op mijn vermoeden...dat er iets aan mankeert....thnx

Letizia

Re: Paarden eten voordroog niet (tweede snede)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:37

Lastig iets, die van mij vertikt het hooi te eten wat op stal gevoerd wordt. Helaas is er geen alternatief, dus hebben we zelf 1e klas kleine baaltje voordroog gekocht en ze gaat eindelijk weer eten. Fijn dat ze nu weer eet, maar wel een dure oplossing gezien het boven op het stalgeld komt.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 22:00

Letizia schreef:
Lastig iets, die van mij vertikt het hooi te eten wat op stal gevoerd wordt. Helaas is er geen alternatief, dus hebben we zelf 1e klas kleine baaltje voordroog gekocht en ze gaat eindelijk weer eten. Fijn dat ze nu weer eet, maar wel een dure oplossing gezien het boven op het stalgeld komt.

Letizia, das idd een duur grapje...maar ja als ze het vertikken moet je toch wat. Soms denk ik, verwend gedrag maar als ze echt niet eten is er wat aan de hand....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 00:55

Precies, je moet wat!
Die van mij is opzich geen moeilijke eter, maar als het ruwvoer niet oké genoeg naar haar maastaven is, zou ze zich nog liever verhongeren, dan dat ze het eet. Heb dit in het verleden al vaker meegemaakt, in dat geval ging het om voordroog wat gewoon echt niet oké was, zat schimmel in, alle paarden aten het, maar die van mij ging er echt niet aan beginnen (gelukkig), waarom ze dit hooi niet eet is me niet helemaal duidelijk, misschien te stoffig?
Voor nu behelpen we ons met eigen voordroog en pulp.

We hebben trouwens haar tanden laten controleren en behandelen, niks bijzonders ondekt, ze at zowel voor de behandeling, als er na net zo slecht van het voer.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 03:45

Je zou je ruwvoer kunnen laten testen? Is bij pavo niet zo duur!