Paard op hoefijzer gestaan, op stal laten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Paard op hoefijzer gestaan, op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 19:49

Hoi allemaal,

Ik werd gisteren gebeld door de staleigenaresse dat Wisse zijn achterijzer scheef zat.
Hij heeft alleen helemaal geen achterijzers onder....
Naar stal gereden en bleek dat een van de andere paarden een ijzer was verloren en dat die van mij daar bovenop was gestapt, natuurlijk met de lip zo in zijn hoef, ongeveer 2 á 3 cm vanaf de teen.
Ik heb hem er zo recht mogelijk (met zo min mogelijk wrikken) eruit getrokken en hem meteen in de Biotex laten weken en op stal gezet. Hij liep toen prima.
Vanmorgen wilde ik hem buiten zetten maar liep hij kreupel.
Ik heb hem toen een tijd met dettol in een hoefzak laten staan.
Daarna buiten gezet bij de rest, met veel kuil op het betonpad waar ze droog staan qua ondergrond.
Om 2 uur zijn ze naar binnen gehaald door andere pensioner, is hij nog een keer in de hoefzak geweest en om 6 uur weer.

We staan op doe-het-zelf basis en ik ben degene die de paarden in de ochtend altijd voert en buiten zet.
Nu doe ik dat doordeweeks om 7 uur, voor het werken aan.
Ze worden altijd rond 4 uur weer naar binnen gezet door een andere pensioner.
Ze staan op dit moment op een afgetrapt stuk land, met een groot stuk beton waar ze kuil krijgen om 7 uur en eind van de ochtend nog een keer. Die 2e voerbeurt doet de staleigenaresse, die durft echter niet met paarden te lopen dus zij voert alleen en doet de stallen.
Ik twijfel nu of ik hem morgen wel zo lang buiten moet zetten met deze nattigheid.
Probleem is dan dat hij dus óf van 7-4 buiten staat, of de hele dag op stal staat.
Als ik hem op stal laat en hij is niet rustig, is er dus ook niemand die hem alsnog buiten kan zetten.


Zou hij kreupel lopen door wondpijn, of moet ik me zorgen maken dat het een hoefzweer wordt?
Ik zet hem morgenochtend sowieso nog even in de hoefzak.
Dinsdagochtend komt de dierenarts sowieso langs ivm tanden nakijken, dus die kan er dan nog even naar kijken, hoewel er vanmorgen niets aan te zien viel.

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Re: Paard op hoefijzer gestaan, op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:53

zou eig helemaal niet tot dinsdag afwachten... beter een x te vaak naar de VA als een x te weinig of te laat. Ben nooit zo happig op ontstekingen en een evt einschuss als gevolg. Zou zeggen VA bellen voor advies en evt morgen zelf langs gaan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:09

Morgen de VA bellen, je paard kan vernageld zijn. Dat wil zeggen dat de lip zodanig diep en op een plek zat waar eventueel het bot is geraakt, of belangrijk weefsel er omheen.

Ik zou hem voor nu op een droge, propere plek laten staan. Modder en vocht in de wonde moet je nu niet willen. Ellende om dat er allemaal weer uitgespoeld te krijgen, bacteriën die gaan broeien, de boel kan verweken... Kans bestaat dat er inderdaad een hoefzweer doorkomt. Is je paard geënt tegen tetanus?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 20:11

Zou de DA op voorhand antibiotica spuiten dan denk je?

Hij is woensdag toevallig net weer geënt.

Ik heb extra stro in de stal gedaan maar zat dan inderdaad te twijfelen over morgen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:16

Het hangt af van de plek waar het lip juist zat en het risico dat eraan verbonden zit.

Heb het vorig jaar in de late zomer ook voorgehad. Paard wordt beslagen, dag erna ijzer gedraaid en de lip zat echt nét achter de witte lijn door de zool. We-ken gesukkeld met een paard op 3 benen eer die hoefzweer erdoor kwam. Voordeel was dat het zomer was en warm + droog.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard op hoefijzer gestaan, op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 20:18

de lip zat ongeveer 2 a 3 cm achter de hoefrand, aan de kant van de teen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Paard op hoefijzer gestaan, op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:21

Inderdaad eerder de dierenarts bellen, onze dierenarts spoot altijd al direct antibiotica en meestal was dit dus ook echt nodig. 2/3 cm is dus sowieso in de zool en daaronder zitten gevoelige weefsels.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:22

Stond toevallig net een stuk over vernagelen in de mensport. Er wordt aangeraden altijd de dierenarts te bellen. Dit omdat het vaak kleine diepe wonden zijn die heel snel kunnen ontsteken en naar binnenslaan.

Ik zou dus morgen de dierenarts bellen en overleggen. Geef dan ook aan waar je bang voor bent.

Beterschap voor paardlief

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paard op hoefijzer gestaan, op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:55

ik zou sowieso de hoefsmid laten komen om te beoordelen hoeveel schade er is, en eventueel dierenarts om ontstekingsremmer en/of antibiotica op te starten.
Daarnaast zou ik hem net wel buiten laten, ook al is het in de modder.
Modder = properder dan mest in de stal.
Daarnaast verkoelt het én heeft hij meer beweging, beweging stimuleert de bloedsomloop en zodus de genezing.
Maar, ik zou wel zorgen dat hij rustig staat en dus zelf kan kiezen hoeveel beweging (en niet in een groep waar hij weggejaagd wordt en zich eventueel zou overdoen.)
Voor en na het buitenzetten voetje laten weken en dan komt dat wel goed.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:58

Als het modder is met kapotgelopen mest erdoor weet ik niet of dat zoveel beter is.

Uiteraard is een droge stal wel noodzakelijk, niet een mestbult met een paar sprieten opstrooien.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 21:14

zijn stal maakt hij altijd een zootje van.
Het betonpad is niet schoon uiteraard met dit weer, ze lopen er wel wat modder op nu vanuit de wei.
Hij is de baas, staat met twee merries die meteen aan de kant gaan als hij eraan komt.

Als ik hem binnen laat staan dan zet ik hem in een merriestal, dat zijn twee stallen aan elkaar zonder tussenwand dus 3,5 x 6 ongeveer.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paard op hoefijzer gestaan, op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:19

als hij een zootje maakt van de stal zou ik opteren om buiten te zetten, ondanks de modder.
Eventueel met een hoefzak errond?
(of, zijn voet weken, daarna droog maken, dikke prop dikke watten (al dan niet met ontsmetting erop), een stevige zak errond en daarrond ducktape)
dat zou het toch wel een dagje (of een aantal uur als hij veel over beton loopt) moeten houden. Savonds dan een paar uur laten luchten (in droge paddock of op droog stuk beton, spoelen en dan pas op stal. (ev terug in hoefzak).

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard op hoefijzer gestaan, op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:23

Bedoel je dit?
Gebeurd zeer regelmatig als er geen hoefijzers worden opgeruimd
Afbeelding

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 22:32

Het ijzer waar hij op heeft gestaan.
Hij zat er achterstevoren onder, dus met de takken naar voren en dan één helft buiten de hoef en één lip in de hoef. De hoefzak blijft niet zitten, ik wou hem ermee buiten zetten maar onderweg had hij hem er na flink spartelen met zijn been al bijna af.

Afbeelding


Het weken vanmorgen. Op de achtergrond de wei met daarin het lange betonpad.
Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paard op hoefijzer gestaan, op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:53

Deegelijke zakken vallen er idd af. De optie verband (van dat zelfklevend) rond de hoef en daarover een paar lagen ducktape doen het meestal wel goed.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:59

Ik had bij mijn paard vette watten in het gat zitten en dan een oud shirt met ductape om de hoef. Bleef perfect zitten en hoef bleef mooi schoon. Zou dit paard daar ook zo mee buiten zetten.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 23:01


opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard op hoefijzer gestaan, op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 23:07

Bedankt allemaal. Ik zal morgen ochtend eerst even met de dierenarts bellen.

Anoniem

Re: Paard op hoefijzer gestaan, op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 23:27

Ik heb het laatst ook gehad. Alleen dan met zn eigen ijzer. Hoefsmid heeft me verder kunnen helpen.
Het was voor mij geen reden om hem op stal te zetten. Heb hem met een hoefschoen aan buiten laten lopen.

Ik vermoed dat drek minder kwaad kan dan urine en mest in de stal. Maar heb je nergens een plek met een schonere ondergrond?

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 23:37

Ook gehad met ons paard, ijzer afgetrapt en in gaan staan. Zowel hoefsmid ( ik heb nu een ander ) als DA zagen behandeling niet echt als nodig.
Er op gestaan dat ze kwamen want het had ook erg gebloed. Antibiotica, en ontstekingsremmer gehad, maar opensnijden vonden ze toch echt niet nodig,
Afijn week later kon mijn paard naar een kliniek om het helemaal open en weg te laten snijden, rommel kon er niet uit en was naar binnen gegaan.
Op de verkeerde plek , kan het zeker ernstig zijn .Het moet goed opengemaakt, verband er om en zoveel mogelijk schoon houden.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard op hoefijzer gestaan, op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 13:18

Vanmorgen gebeld met de dierenarts. Hij zei dat hij gewoon naar buiten mocht en ik heb Metacam opgehaald. Hij liep ook alweer een stuk beter dan gisteren, hij rustte er nu weer goed op.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Paard op hoefijzer gestaan, op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:25

Hou het wel vreselijk goed in de gaten hoor. Zeker met de metacam. Want dan loop je het risico dat paard erdoorheen loopt en je te laat opmerkt dat het naar binnen slaat. Dat risico is gewoon hoog met zo'n klein wondje

Beterschap. Fijn dat ie iig al beter loopt.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard op hoefijzer gestaan, op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 08:46

Idd goed in de gaten houden of het ook warm wordt of erger. Mijn pony is ooit eens ergens in gaan staan en toen is de hoefsmid direct gekomen om de boel ook wat schoon te snijden, te behandelen en in te pakken. Ik denk dat mede daardoor er uiteindelijk niets is gebeurd. Ze had een verroeste spijker een behoorlijk end in haar hoef. Schoongesneden zo goed mogelijk, regelmatig weken en ingepakt naar buiten (elke dag verversen). Als het even kan zou ik hem op een stukje zetten dat schoner en minder nat is, zuigende modder trekt zo'n zak er snel weer af. Ik had ze op een zand dat wat droger bleef.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard op hoefijzer gestaan, op stal laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 21:01

We zijn een week verder en er is niets meer aan te merken.
Hij liep de hele week goed. Maandag alleen Metacam gegeven voor de zekerheid.
Dinsdag liep hij weer goed, DA heeft hem toen nog bekeken op het harde.
Hij wil ook gewoon weer de andere hoef optillen en er dus volledig op rusten, het is niet warm of dik en vandaag weer aan de longe gehad.
Bedankt voor het meedenken :)