Pony 'door natuur laten genezen ' Dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Pony 'door natuur laten genezen ' Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:54

Toen mijn paard een (vrij lichte) peesblessure had raadde onze veearts in eersten instantie boxrust met stappen aan. In overleg echter besloten dat paard met vrienden op de wei rustiger stond dan alleen op stal. Veearts ging hiermee akkoord.

Paard stond gewoon op (behoorlijk) grote wei met zijn destijds nog 3 rustige vrienden. Er hoefde toen ook niet meer mee gestapt te worden. Hij galloppeerde wel eens kleine stukjes in de wei. Dit was echter altijd rechtuit en beheerst, volgens veearts nog steeds fijner dan rondjes gaan draaien in een kleine box bv.

Na een maand of 4 is er weer een scan gemaakt van de pees. Deze was toen volledig hersteld. Voordeel was dat hij best vlot weer opbouwde omdat hij door de weidegang niet volledig uit conditie was.

Kortom, ik zou mits je een niet al te druk paard hebt deze methode altijd verkiezen boven boxrust/postzegelpaddock!

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:59

Ik zeg ook voor, zoals wat Nirvana zegt: optie 3.

En ik vind ook dat het dierwaardig moet blijven, wordt het een heel vervelend leven waar er geen levensgeluk in zit.........dus tja.

Succes!

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:15

Renee_S schreef:
Toen mijn paard een (vrij lichte) peesblessure had raadde onze veearts in eersten instantie boxrust met stappen aan. In overleg echter besloten dat paard met vrienden op de wei rustiger stond dan alleen op stal. Veearts ging hiermee akkoord.

Paard stond gewoon op (behoorlijk) grote wei met zijn destijds nog 3 rustige vrienden. Er hoefde toen ook niet meer mee gestapt te worden. Hij galloppeerde wel eens kleine stukjes in de wei. Dit was echter altijd rechtuit en beheerst, volgens veearts nog steeds fijner dan rondjes gaan draaien in een kleine box bv.

Na een maand of 4 is er weer een scan gemaakt van de pees. Deze was toen volledig hersteld. Voordeel was dat hij best vlot weer opbouwde omdat hij door de weidegang niet volledig uit conditie was.

Kortom, ik zou mits je een niet al te druk paard hebt deze methode altijd verkiezen boven boxrust/postzegelpaddock!

Dit lijkt mij ook.Ik zou het ook zo doen,maar het kan best zijn dat in een ander geval een andere behandeling nodig is natuurlijk.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Pony 'door natuur laten genezen ' Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:50

Mijn pensionado woont op zandgrond in een paddock paradise.
Een jaar terug heeft er een paard tijdelijk gestaan ivm een heftige peesblessure. Ze hebben daar eerst de tojd genomen om de dieren 'over de draad' aan de nieuwkomer te laten wennen, en daarna in de groep 'op het pad'. De kudde daar heeft een prettige sfeer dus opgejaagd wordt er niet. (Wel af en toe een feestje met wat hollen, draven en een kleine vreugdesprong.)
Het dier was idd na een maand of 8 volledig hersteld.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 20:52

Ragdollcat schreef:
Ik zeg ook voor, zoals wat Nirvana zegt: optie 3.

En ik vind ook dat het dierwaardig moet blijven, wordt het een heel vervelend leven waar er geen levensgeluk in zit.........dus tja.

Succes!


Dat is 1 ding dat zeker is!

Iedereen bedankt voor de reacties tot dusver!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:05

IngridM schreef:
Hoe kom je erbij dat hij niét meer aan het werk hoeft?



Heel eerlijk? Ik hoop dat een pony die nu op het randje van het einde zweeft en waarvoor je 1 allerlaatste optie aan het bedenken bent, inderdaad de rust van een leven als grasmaaier gegund wordt moest het dan toch ineens beter gaan.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 21:29

Gini schreef:
IngridM schreef:
Hoe kom je erbij dat hij niét meer aan het werk hoeft?



Heel eerlijk? Ik hoop dat een pony die nu op het randje van het einde zweeft en waarvoor je 1 allerlaatste optie aan het bedenken bent, inderdaad de rust van een leven als grasmaaier gegund wordt moest het dan toch ineens beter gaan.



Knap dat jij dat zo kunt beslissen vanaf internet terwijl je geen idee hebt wat voor blessure het is en hoe zwaar de blessure is en of er sprake is van pijn ed. Echt heel knap! :j

Equardor
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-01-11
Woonplaats: ergens waar het rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:38

jaren geleden heeft mijn merrie zich een groot gat in haar pees getrapt met een veulen aan de voet van 10 dagen oud. Ik heb toen gekozen om haar 's nachts op stal te zetten en overdag met haar veulen in de wei te zetten en gaande weg ging ze beter lopen, eerst was het echt niet om aan te zien. maar ja zo'n jong veulen binnen gaan houden is ook geen optie.
met 5 maanden was het veulen gespeend en toen ben ik naar de kliniek gegaan om haar te laten scannen.
Er werd me toen verteld dat het mooi aan het genezen was en nog wel wat tijd nodig zou hebben.
ook zeiden we erbij dat als ze dat gat in het begin gezien zouden hebben ze me verteld zouden hebben dat het niet meer goed zou komen.
houd moed en doe wat voor jou het beste voelt voor de pony

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:38

Gini schreef:
IngridM schreef:
Hoe kom je erbij dat hij niét meer aan het werk hoeft?



Heel eerlijk? Ik hoop dat een pony die nu op het randje van het einde zweeft en waarvoor je 1 allerlaatste optie aan het bedenken bent, inderdaad de rust van een leven als grasmaaier gegund wordt moest het dan toch ineens beter gaan.


Dan had ik mijn paard van toen 5 ook als grasmaaier moeten gaan houden. Nu loopt ie ZZL en gaan we binnenkort het ZZ-Z in. Wat een onzin zeg.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 22:41

Suikermeisje, ik hecht dan ook 0.0 waarde aan zulke uitspraken van iemand die geen idee heeft. Wel moet ik er hard om lachen :-)

Gelukkig weet ik zelf hoe het zit ;)

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:48

IngridM schreef:
Ragdollcat schreef:
Ik zeg ook voor, zoals wat Nirvana zegt: optie 3.

En ik vind ook dat het dierwaardig moet blijven, wordt het een heel vervelend leven waar er geen levensgeluk in zit.........dus tja.

Succes!


Dat is 1 ding dat zeker is!

Iedereen bedankt voor de reacties tot dusver!



Maar er is ook 1 ding wat zeker is: en dat is als het wekenlang of maandenlang niets mag doen, worden de spieren alleen maar zwakker van en dat is nooit goed. Meer voor de mensen zelf die snel snel weer erop willen.......maar ja.......ze moeten ook weer gaan opbouwen aan kracht en spieren........vandaar dat de klachten vaak ook weer terugkomen......en weer terug bij af.........

Quilfa

Berichten: 449
Geregistreerd: 20-09-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:24

Ik denk niet dat ze er zelf nog op wil :') en al helemaal niet te snel..

En ik denk dat TS zuinig genoeg is op haar pony om als het zover lijkt te zijn een goed opbouwschema op te stellen voor zijn spieren en kracht, het gaat erom dat zijn peesblessure (hopelijk) herstelt door de rust.. Anders heeft hij zijn spieren en kracht helaas helemaal niet meer nodig..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Pony 'door natuur laten genezen ' Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:41

Ik heb een shet gehad met een behoorlijk zware blessure, weliswaar niet aan de pees maar wel een "uitbehandelde" blessure.
Ik heb hem toen een jaar uitgeleend als gezelschap zodat ik de pony die daar eigenlijk voor was uitgeleend naar huis kon halen om te beleren.
Na een jaar heb ik hem opgehaald en toen liep hij best oké. Ik heb hem toen voorzichtig beleerd en dat ging eigenlijk wel.
Je ziet het nu heel iets als hij bv in de wei debiel doet maar verder nooit last gehad.

Ik zou in jouw plaats de pony de winter nu op je huidige stal houden en komend voorjaar ergens buiten zetten en na de zomer weer eens gaan kijken

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:50

IngridM schreef:
Gini schreef:

Heel eerlijk? Ik hoop dat een pony die nu op het randje van het einde zweeft en waarvoor je 1 allerlaatste optie aan het bedenken bent, inderdaad de rust van een leven als grasmaaier gegund wordt moest het dan toch ineens beter gaan.



Knap dat jij dat zo kunt beslissen vanaf internet terwijl je geen idee hebt wat voor blessure het is en hoe zwaar de blessure is en of er sprake is van pijn ed. Echt heel knap! :j


Hier doe je sarcastisch over, maar Bokkers die evenveel van de blessure af weten als ik vraag je wel om advies over wat je nu met je uitbehandelde pony zou moeten doen. Je kunt ook op een vriendelijke manier zeggen dat je niet akkoord bent met mijn advies. Maar goed, fijn dat ik je toch aan het lachen heb gekregen!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 20:10

Nogmaals: wie zegt dat hij uitbehandeld is? En dat hij op het randje van het einde zweeft? Dat lees je nergens in mijn tekst hoor. Als hij eind december nog niet goed is zal volledige genezing moeilijk worden maar dat is toch heel iets anders dan 'uitbehandeld' :-)
Ik schrijf inderdaad ergens laatste optie om hem een tijd weg te zetten maar ik weet helemaal niet of dat laatste optie is. Dat moet ik bespreken met de veearts. En mogelijk is hij weer verbeterd eind december.

Bovendien vraag ik niet wat nu te doen qua therapieën oid of op land gooien oid. Ik vraag waar anderen voor zouden kiezen: pony ver weg op topplek of pony dichtbij op iets mindere top plek. (Wat een topplek dan ook is)

Dus

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Pony 'door natuur laten genezen ' Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:21

Zo las ik het dus wel. "Dierenarts zegt dat herstel moeilijk wordt, dus nu ga ik als laatste optie de natuur haar werk laten doen." Als dat niet zo is, snap ik dat je mijn advies gek vindt, want dan klopt het uiteraard niet.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:07

Quilfa schreef:
Ik denk niet dat ze er zelf nog op wil :') en al helemaal niet te snel..

En ik denk dat TS zuinig genoeg is op haar pony om als het zover lijkt te zijn een goed opbouwschema op te stellen voor zijn spieren en kracht, het gaat erom dat zijn peesblessure (hopelijk) herstelt door de rust.. Anders heeft hij zijn spieren en kracht helaas helemaal niet meer nodig..



Ik doel ook niet op TS dat ze er te snel er weer op wilt.

Als je goed leest dan zie je vanzelf wel dat ik niet op TS doel, maar dat de stalrust die veel dierenartsen voorschrijven en of adviseren zijn meer voor de mensen die snel weer met hun paarden aan de slag willen/ erop willen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Pony 'door natuur laten genezen ' Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:09

Ik gok dat TS er helemaal niet op gaat zitten.

Sorry ik interpreteerde je tekst ook niet goed. Als je de mogelijkheid hebt om hem in goed vertrouwen in een stabiele groep te zetten dan zou ik dat doen, ook als dat betekend dat je er zelf heel weinig komt.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Pony 'door natuur laten genezen ' Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:14

Kan gebeuren toch.

Ik lees ook weleens te snel en of interpreteer ook weleens anders.
Daarom leg ik hier ook gewoon uit wat ik bedoel.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pony 'door natuur laten genezen ' Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:50

ik had gezegd dat ik dacht dat de pony niet (meer) aan het werk hoefde omdat het een kleine Shetlander betreft en dat die meestal toch niet werken omdat ze daar te klein voor zijn.Of ze gezond zijn of niet staat daar dan los van.

Kabayo

Berichten: 13978
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Pony 'door natuur laten genezen ' Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:02

Ik zou je pony een jaar weg zetten in je t land. Kijk over een jaar maar weer. Dikke kans dat ie dan weer goed is

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Pony 'door natuur laten genezen ' Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 20:25

Mijn shet is 1 meter dus niet klein. Liep ook gewoon voor de sulky. Dus nee ik ga er niet op haha.

Ik héb vanochtend nog even met de Raaphorst overlegd over mijn twijfels. Natuurlijk moeten we nog 4,5 weken stappen maar ik denk vast vooruit :-)

Overigens heeft mijn pony gelukkig geen stalrust gehad en moeten we zelfs 2 x 40 minuten stappen. Daarvoor stond hij ook goed in het "werk"