Op een zwaar bemeste weide 's winters de paarden weiden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

J_E

Op een zwaar bemeste weide 's winters de paarden weiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 11:53

Ik heb een aanbod gekregen van mijn buurman om in de winter mijn drie Tinkers op zijn land te zetten. Hij mest dit met koeienmest en kunstmest. Regelmatig, want het land wordt vooral gebruikt om te maaien. Als de groei uit het gras is, in de winter, kan het dan kwaad de paarden daar op te zetten?
Eén van de drie heeft CPL, dus dat is oppassen met eiwitten/ suikers.

Ik hoor het graag!

karuna
Drukke kabouter

Re: Op een zwaar bemeste weide 's winters de paarden weiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:13

Ik zou het aanbod aannemen. Heb mijn twee de laatste winter (waaronder connor met oa ir) op het hooiland van fouragehandelaar gehad. Werd ook goed bemest maar mooi langer gras dat goe dheholpen heeft Connor de winter door de slepen. Maar wel met strookbegrazing trouwens. Zelf heining gezet en iedere dag een stuk erbij zetten. Dan heb je zelf in de hand hoeveel ze per dag binnenkrijgen. In het ergste geval kom je er achter dat het te rijk is dan kun je altijd nog bedanken voor het aanbod en half de winter weer terug naar je eigen stukje

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:14

JoanneE schreef:
Ik heb een aanbod gekregen van mijn buurman om in de winter mijn drie Tinkers op zijn land te zetten. Hij mest dit met koeienmest en kunstmest. Regelmatig, want het land wordt vooral gebruikt om te maaien. Als de groei uit het gras is, in de winter, kan het dan kwaad de paarden daar op te zetten?
Eén van de drie heeft CPL, dus dat is oppassen met eiwitten/ suikers.

Ik hoor het graag!

Ik heb sinds dit voorjaar ook zo’n wei bij, is dit jaar niet meer gemest/gemaaid en heb mn paard er af en toe een uurtje opgehad omdat ie er dun van ging mesten. Kan hem er nu max 2/3 uur per dag opzetten want anders mest ie nog steeds dun.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:17

Dat licht eraan of je ze alleen wilt laten leven van dat gras.. dan zou ik het niet doen.. zit weinig in.

Met hooi erbij zou ik het wel doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:18

Ik zou het niet doen, maar wij hebben een IR pony en een HB'er. De andere twee gaan jeuken van te veel suiker in het gras. Op een flink zonnige dag na een koude nacht kan de hoeveelheid suiker in het gras flink oplopen en ik weet zeker dat onze pony's daar niet tegen kunnen.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 12:37

Hilary schreef:
Ik zou het niet doen, maar wij hebben een IR pony en een HB'er. De andere twee gaan jeuken van te veel suiker in het gras. Op een flink zonnige dag na een koude nacht kan de hoeveelheid suiker in het gras flink oplopen en ik weet zeker dat onze pony's daar niet tegen kunnen.

Maar is het niet zo, dat wanneer de groei eruit is, er ook geen fructaan meer aangemaakt wordt?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:40

Nee, dat is niet zo. Eigenlijk juist tegenover gesteld :o
Wat naar dat een van je Tinkers CPL heeft :(

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:53

Wat Caily zegt :j De groei is eruit omdat aan één of meer van de voorwaarden voor groei (licht, temperatuur, voedingsstoffen) niet wordt voldaan. In de winter is dat temperatuur. Onder 10 graden wordt wel suiker aangemaakt, maar wordt dit door de plant niet gebruikt om te groeien. Boven de 10 graden wel. Wat je dus in de zomer hebt, is dat het aangemaakte suiker direct wordt omgezet naar groei; dit kan ook 's nachts, overigens. Er wordt dan geen suiker aangemaakt (want: geen licht), maar wel verbruikt door de plant. Is de temperatuur echter 's nachts ook te laag, dan wordt de aangemaakte suiker niet omgezet in groei en bouwt de hoeveelheid suiker zich op in de plant.
Je kunt de fructaanindex (via paardnatuurlijk) in de gaten houden om te zien wat er gebeurt bij diverse weersomstandigheden. Voor android is er ook een app die een grafiekje laat zien van de afgelopen x uur (ik weet niet precies hoe lang, heb geen android).

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 14:48

Dus om kort te gaan, er zitten dus net zoveel, zo niet meer, schadelijke stoffen in wintergras als in zomergras? Je hoort altijd dat er 'niks' meer aan voedingsstoffen in het gras zit.

Groot voordeel zou wel zijn dat ze aanzienlijk meer kunnen lopen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:57

Voedingsstoffen en gevaarlijke stoffen zijn ook wel twee verschillende dingen ;)

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 15:01

Caily schreef:
Voedingsstoffen en gevaarlijke stoffen zijn ook wel twee verschillende dingen ;)

Dat is waar.

Hoe doe jij dat dan? Jij hebt ze nu toch ook dag en nacht op het gras?

Blijft lastig, paardjes en voer. ..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:05

Ja klopt maar mijn paarden zijn gezond en mijn weiland is al 15+ jaar niet bemest. Bovendien krijgen ze 2 baaltjes hooi per dag (met 4 paarden) en ik geef eea bij om hun stofwisseling op orde te houden.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:46

Ik zou het niet doen. Helemaal niet bij sobere paarden als Tinkers, laat staan bij koud of vriezend zonnig weer. Dan is het fructaangehalte erg hoog en kunnen ze al die suiker niet verwerken.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 15:50

Dankjulliewel. Weer wat geleerd.