Hoe wilgentakken voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

Hoe wilgentakken voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 06:55

Hoi,

Vorig jaar hebben wij de paarden wilgentakken gegeven in de paddock, echter kregen ze hier veel zand door binnen en willen we dat niet meer op die manier doen. Zijn er misschien bokkers die hier al een handige oplossing voor bedacht hebben?

Mijn paarden hebben 24/7 een zandpaddock ter beschikking, daarnaast ook altijd toegang tot een verhard gedeelte en 2 schuilstallen. alles is omheid met stroomdraad

Het liefste zou ik de takken ergens ophangen zodat ze van de grond zijn en niet overal mee naar toe gesleept kunnen worden, maar dit moet ook stevig vast zitten omdat ze er best wild mee om gaan :+
Om het praktisch te houden moet de manier van ophangen ook geen uren duren of heel ingewikkeld zijn ofzo.

alvast bedankt voor het mee denken :D

MarianneW

Re: Hoe wilgentakken voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 07:28

Een pvc pijp (regenpijp) verticaal aan de bakrand bevestigen en daar de takken in steken :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 08:13

Op het verharde gedeelte is geen optie?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:40

Vroeger hing ik ze horizontaal met 2 touwen in kleine bosjes. Zorg dat je ze om het dikste deel bevestigd. Meestal hang ik ze vrij zodat ze ze nergens aan vast kunnen pinnen. Dan is het nog meer speelgoed.

Ja kan ook kijken of je een oud fijnmazig hooinet kan vinden. Die op maat knippen en ze daar dan doorheen vlechten. Als ze heel hard trekken gaan ze er wel uit. Je zou ze dan nog wel vast kunnen zetten met kleine touwtjes. Maar dat is wel werk.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:50

Ik deed het in het land altijd gewoon op de grond:
Afbeelding
Misschien dat je het op het verharde stuk kan leggen?

En in de box zo:
Afbeelding
Vastgemaakt met stro touwtjes

GGFJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:12

Ik hang ze in stal ook altijd op met strotouwtjes, zoals hierboven ook al genoemd is. Op onze trail leggen we ze gewoon op de grond, verhoogd ook meteen de moeikijkheids graad. Op m'n vorige stalling hadden we ook alleen zandpaddock met verhard gedeelte en inloopstal. Daar hadden echter een goede omheining aan het verharde gedeelte (dikke houten balken en staal delen). Daar maakte we de takken met strotouw vast aan de balken. Daarnaast hadden we ook houten voerbakken (zoiets als een grote appelkist) en daar bonden we ze ook in vast (via zo'n stalen oog wat we ook voor hooi netten gebruikte). Dat ging altijd super, maar inderdaad zo los in het zand zou ik ook niet doen.
Wellicht ergens nog een zware steen (soms heb je van de border bakken van steen, met een gat er in) waar je het met touw aan vast kan maken op je verharde gedeelte.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:30

Mag ik hier een stomme vraag stellen?
Waar halen jullie je wilgen takken vandaan ?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:38

Ik knip ze zelf gewoon van bomen. We hebben er hier best veel. En als knopseizoen begint dan heb ik er zat. Dan trek ik ze gewoon uit de bermen weg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:16

Inderdaad ophangen. Men neme 1 strotouwtje per tak. Touwtje stevig om de tak, ergens bij een vertakking zodat de tak niet meteen van het touwtje schiet. Andere eind van strotouwtje aan een boomtak, muur van je stal enz. en de paarden doen de rest.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 01:03

Hier geen succes met op de grond. Had een berg gehaald en een deel in het hooihuisje, een deel in een ibc vat gedaan en een deel op het verharde deel. Ze aten er even enthousiast van, maar sinds het nat is enzo, helemaal niet. Misschien vinden ze dat ze het niet nodig hebben, dat kan, maar ik heb nog een berg liggen. Ik twijfel wel om die nog op een andere manier aan te bieden, zodat ze aantrekkelijker zijn. Helaas is het blad nu al dood en of eraf.

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:54

Spelen met wilgentakken!! :D
Ik had van een bende wilgentakken een soort van matje gemaakt en deze opgehangen. Zo lagen ze niet op de grond en konden ze er fijn mee spelen en aan knabbelen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:59

Ik zaag om de dag een paar verse takken van de boom en voer dat gewoon op de grond. Als ze er mee klaar zijn en de bast en blaadjes zijn eraf gaan ze in de groencontainer. Geen last van dat ze zand binnen krijgen, als de takken vers zijn gaan de takken maar 1 of 2 dagen mee, daarna laten ze ze liggen en kun je ze beter weg halen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:26

Hier blijft er niet veel van over hoor. Ze pellen de schors er van af, knagen de takken tot halverwege op. Meestal gooi ik een vuilniszak vol neer en blijft er een hand vol stok over.