Ervaringen gezocht over paarden met lage en hoge overhoef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha89

Ervaringen gezocht over paarden met lage en hoge overhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 01:15

Hallo,

Ik ben op zoek naar mensen die een paard hebben of hebben gehad, die hoge en lage overhoef hebben(of 1 van de 2).

Bij mijn ruin was 3 jaar geleden al lage overhoef geconstateerd toen ik foto's liet maken vanwege een vage kreupelheid. Dat was toen minimaal en hij was daar ook niet kreupel op, hij was kreupel op overbelaste colleterale bandjes(hij is toontreder). 2 weken geleden stokkreupel, een week metacam gegeven, lokaal uitverdoofd en het bleek uit de ondervoet te komen(linksvoor overigens) foto gemaakt waar uit kwam dat de lage overhoef ietsjes was verergert maar niet zorgelijk, maar er was ook een hoge overhoef te zien die er 3 jaar geleden niet zat. D.a maakte zich om dat stukje dus ook zorgen. Break over beslag zou hem op weg helpen en dat zit er nu ook onder, liep beter maar niet het gewenste resultaat. Heb hem nu, advies van d.a, op buut staan. Binnen een week moet ik verbetering zien, is er verbetering dan moet hij in totaal een maand op de buut in de hoop dat het de ontsteking, de inflamatie, weghaalt waardoor de boel weer rustig wordt en de artrose weer stagneert. Zijn we na de maand buut en nadat het is uitgewerkt weer terug bij af dan kan ik nog inspuiten, maar vaak werkt dat heel even of gewoon niet, en dan is het dus einde verhaal.

Nu hoop ik dat een aantal mensen mij misschien ervaringen kunnen vertellen over het pad die jullie met het paard bewandeld hebben.
Is een operatie om het gewricht vast te zetten bijvoorbeeld haalbaar en paardwaardig.
Is het op het land gooien, in de hoop dat het zelf aan elkaar groeit paardwaardig.

Er komt ook nog bij kijken dat hij chronische bronchitis heeft, dus zomaar ergens in een groep 24/7 op t land wordt ook lastig omdat hij absoluut geen droog hooi of voordroog mag, dat moet geweekt worden, en ik kan me goed voorstellen dat een pensioneigenaar niet voor bijvoorbeeld 10 paarden(of meer) hooi gaat staan onder te dompelen.

Ik zit dus met mijn handen in mijn haar. Ik wil mijn maatje gewoon niet kwijt, heb 9 jaar ziel en zaligheid met hem gedeeld(heb hem als jaarling gekocht en is nu 10), maar ik wil hem wel een paardwaardig leven laten leiden. Ik kan en wil niet egoïstisch zijn in dat opzicht.

Groetjes samantha
Laatst bijgewerkt door petraaken op 11-11-17 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel wat aangepast zodat het past

Samantha89

Re: ervaringen gezocht van mensen met paarden die lage en hoge h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 01:17

Oh helaas klopt mijn topic titel niet, dat moet zijn, ervaringen gezocht van mensen met paarden die lage en hoge overhoef hebben.
Misschien dat een mod dat kan veranderen?

petraaken

Re: Ervaringen gezocht over paarden met lage en hoge overhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:50

Ik heb mijn best gedaan om de titel te doen passen. Helaas was jou titel te lang. Ik heb er dus een titel van gemaakt die jou vraag het best uitdrukt.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 13:04

Hartstikke bedankt!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:24

Mijn allereerste paard had een hoge en een lage overhoef aan hetzelfde voorbeen. Ook had hij daar een chip op de kogel (welke volgens de veearts niets in de weg zat). Dit alles is destijds geconstateerd op 6 jarige leeftijd. Hij liep kreupel op dat voorbeen en we hebben dat toen door Offereins (lang geleden!) laten onderzoeken. Twee weken op de buut gezet, gaf iets verbetering. Maar ik wilde mijn paard niet continu op pijnstilling hebben staan. Buut afgebouwd en gaan werken met paard, dier gaf zelf aan wanneer ie last had en wanneer niet.
Beeld bij hoge en lage overhoef is een intermitterende kreupelheid. Hij was om de zoveel tijd weer niet rad en dan ging het weer een tijd goed. Springen deden we niet meer, gewoon dressuren en lekker veel naar buiten. Hij heeft nog even op leren zooltjes gestaan voor, maar ik merkte weinig verschil. Breakover-beslag en inspuiten bestond toen helaas nog niet. Ik heb hem uiteindelijk moeten laten op 15 jarige leeftijd vanwege ernstige spat.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:26

Ik heb 26 jaar een geweldig paard gehad met hoge en lage overhoef.

Mijn paard had ik als (verwaarloosd) veulen gekocht, was vel over been en had ws gewrichtsontsteking gehad. Met 3 jaar was ik op de kliniek voor iets anders (was toen nog niet ingereden) en heb ik gewoon voor het "weten" rontgen laten maken van haar ongelijke voorhoeven, wat daarop te zien was ....lage-= en hoge overhoef, hko rv2-3 rv 4, haak op de kogel links en verbening vd hoefkraakbeenderen. De 5 aanwezige DA's moesten dat allemaal zien natuurlijk en het advies was inslapen, niet eens de moeite doen om haar in te rijden. Ze was niet kreupel en behaalde 1e premie en paard van de dag op de keuring.
Ik heb haar pas met 5 ingereden (uitgegroeid tot 184cm) wel altijd rekening gehouden met wat ik wist (niet springen ! voltes met beleid en niet te lang/vaak)

Pas op 14jr ging ze kreupel in draf, met Break over beslag liep ze weer rad, toen ook glucosamine/chondr gaan geven.

Vanaf haar 18e, woonde toen in Hulst en had een belgische DA heb ik haar ook adequan gaan geven en ik merkte gewoon veel meer soepelheid,

ik heb haar ook een tijd "Legend" gegeven (weet even de europeese merknaam niet meer) nadat ze een trap op haar sprong had gekregen van een ander paard. Om artrose te voorkomen (want wonderbaarlijk genoeg zat daar geen artrose) ben ik toen overgegaan naar Legend wat eigenlijk hyularonzuur IV is. Als ik eerlijk ben vond ik dat nog beter werken...of eigenlijk sneller, ze leek wel een 4jarige :-)

Ze is aan koliek overleden met 26 jaar.

Veel sterkte met jouw paard.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:11

En zo zie je maar weer, het klinische beeld zegt meer dan het röntgenologische! Paard kan helemaal kapot zijn op de foto, maar hoeft daar geen pas kreupel om te lopen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 14:31

Hartstikke bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Dit maakt me weer wat positief. Ik ben ook hard op zoek naar een plekje waar hij 24/7 buiten kan staan met paddock en schuilstal in eigen beheer. Ik zie dat snachts in stal staan hem niet goed doet, als hij eenmaal buiten vrijuit loopt gaat het een heel stuk beter. Ik hoop dat 24/7 vrije uitloop hem goed doet en zonder buut gewoon nog 10 jaar bij mij kan blijven. Ik wil hem ook niet voor de rest van z'n leven op pijnstillers hebben staan, dat is gewoon niet paardwaardig.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:35

hoogendroog schreef:
En zo zie je maar weer, het klinische beeld zegt meer dan het röntgenologische! Paard kan helemaal kapot zijn op de foto, maar hoeft daar geen pas kreupel om te lopen.

klopt helemaal, foto's waren desastreus, vandaar dat alle da's in de kliniek dat "moesten" zien. Maar in feite was het gewricht dus eigenlijk toen al "vastgegroeid" wat ze tegenwoordig (kunnen) doen met een operatie. Artrose is eigenlijk een manier van het lichaam om op pijn in het gewricht te stabiliseren, vandaar dat het in sommige gevallen zo explosief is. Meest bekende voorbeeld is spat, meestal naar aanleiding van een gebroken griffelbeentje (had ik bij een ander paard van mij) het proces van het dichtgroeien is pijnlijk en sommige paarden doen daar een paar mnd over, sommige jaren. Bij die van mij was het binnen 4mnd (weidegang) dichtgegroeid, zonder haken o.i.d. gewoon netjes 1 laag van het spronggewricht. Na die 4mnd was er niets meer aan de hand, heb er zelfs nog mee gesprongen, zij was toen ook 18 jaar toen het gebeurde en ze heeft haar tot haar overlijden op 29 jaar nooit meer last van gehad.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:39

Samantha89 schreef:
Hartstikke bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Dit maakt me weer wat positief. Ik ben ook hard op zoek naar een plekje waar hij 24/7 buiten kan staan met paddock en schuilstal in eigen beheer. Ik zie dat snachts in stal staan hem niet goed doet, als hij eenmaal buiten vrijuit loopt gaat het een heel stuk beter. Ik hoop dat 24/7 vrije uitloop hem goed doet en zonder buut gewoon nog 10 jaar bij mij kan blijven. Ik wil hem ook niet voor de rest van z'n leven op pijnstillers hebben staan, dat is gewoon niet paardwaardig.

Iedereen heeft z'n eigen mening over 24/7 buiten, maar ik heb dit nooit gedaan (heb ze altijd aan huis gehad) ik vind het wel belangrijk dat ze zoveel mogelijk buiten komen (hele dag op de weide en stal met uitloop welke ik eventueel met slecht weer snachts voor het slapen gaan dicht deed) maar het is ook belangrijk dat ze goed hun rust kunnen pakken en snachts warm en comfortabel kunnen liggen. Koude en vocht zijn niet goed voor artrose.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 15:44

Dat klopt, alleen ik merk echt heel veel verschil in bewegen als ik hem sochtends buiten zet en savonds weer naar binnen haal. Savonds loopt hij een heel stuk beter dan sochtends.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 16:35

Overhoef is kwa bruikbaarheid wel even een ander dingetje dan spat hoor....
Spat is een vergroeiing in de sprong, waarbij de botwoekering alle gelegenheid heeft om zich te vormen naar eigen blieven. Bovendien zit er weinig in die regio wat echt snel kapot kan gaan als gevolg van die woekering.
Dat is bij overhoef (vooral bij de lage) toch een ander verhaal - dan heb je te maken met een woekering binnen een 'gesloten ruimte' (de hoef), dat kan niet anders dan gaan drukken op andere onderdelen. En daar lopen ook belangrijke peesjes/ophangbandjes die het verschil kunnen maken tussen mooi rad of heel erg kreupel.

TS, ik hoop dat je met rust nog veel kunt bereiken met je paard. Hij is jong genoeg om de kans te geven.
Ikzelf heb een beetje moeite met operaties die gewrichten 'vastzetten'.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:01

Spat en overhoef zijn beide een vorm van artrose, maar met beide een andere oorzaak. Overhoef komt eigenlijk altijd door hard stoten (denk bijv. aan een balk). Spat is artrose vaak a.g.v. slechte beenstanden, te zware belasting, slijtage/ouderdom etc.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 20:47

Ik hoop ook dat het met rust allemaal goed komt. Alleen ergens heb ik er een hard hoofd in. Rechtuit loopt hij nu echt weer prima dankzij de buut, maar als hij moet draaien dan zie je gewoon dat 't 'm moeite kost en misschien zelfs wel zeer doet. En dat op de buut. En dat maakt dat ik me echt zorgen maak.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 13:19

Even een andere vraag, ik was vanochtend op stal en ik liep de box in, ik zag wat raars zitten aan z'n linkervoet op z'n linker hoefbal, ik ga er overheen met m'n vingers en t voelt nattig, ik ruik eraan en t stonk heel erg. Kan een hoefzweer of abces uitbreken bij een hoefbal? Ik kneep er in en er kwam nog wat pus uit, die hoefbal was ook wat dikker. Het zag er ook niet uit als een balbetrapping, want dat ziet er altijd schaafwond achtig uit en vaak hangt er dan een flapje huid los, en nu zit er echt een ronde opening maar niet heel diep. Gisteren met hoeven uitkrabben is mij ook niks opgevallen. Wat me met buiten zetten nu wel opviel was dat hij een stuk beter zijn stal uit kwam en de bochten die hij maakt met het zetten in de paddock ging ook echt een heel stuk beter. De afgelopen dagen moest hij echt nadenken welke voet eerst uit de stal moest en hoe hij zijn voeten moest neer zetten om een bocht te maken. Nu ging alles weer automatisch. Ik ben niet te hoopvol, maar ik hoop echt dat het een hoefzweer is waarom hij zo moeilijk liep(ook met de buut). Aan die zijkant was zijn hoef ook steeds het warmst. Heb het schoongemaakt met water en dettol en heb er groene leem opgesmeerd.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:34

Pff ik zit in soortgelijke situatie..en sta voor de keuze of nog een x inspuiten of een operatie ( zenuwsnee)..
Super moeilijke beslissingen!!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 13:44

Zenuwsnede hadden ze bij mij ook geopperd maar daar ga ik niet aan beginnen. Ze voelen dan helemaal niks meer in dat voetje, verstapt tie zich kan hij z'n been breken, en dat wil ik niet.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:51

Samantha89 schreef:
Zenuwsnede hadden ze bij mij ook geopperd maar daar ga ik niet aan beginnen. Ze voelen dan helemaal niks meer in dat voetje, verstapt tie zich kan hij z'n been breken, en dat wil ik niet.

Dacht eerst ook dat dat zo was maar dat is echt niet zo!! Ze schakelen "slechts" een gedeelte vd hoef uit ( achterzijde).. ik laat me er nu zo'n dikke 2 maanden uitgebreid over informeren bij diverse gerenommeerde dierenartsen en heb hier zelfs de gebroeders Nassau over gesproken!
Spookverhalen doen er zat de ronde omtrent dit.. ik ben blij dat ik me goed heb laten adviseren en niet door 1 DA!
Bellen naar van Nassau is ook echt een aanrader..zij hebben er veel ervaring mee!

Alleen heeft jou paard ook hoge overhoef dat heeft de mijne niet..

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 14:19

Bij die van mij moet inderdaad de zenuwsnede hoog gedaan worden, vlak onder de kogel, dus dat maakt het voor mij dat ik daar niet aan ga beginnen. Hopelijk komt het bij die van jou allemaal goed!