Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
m_vandalen
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-09-17

Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 20:12

Hallo bokkers!

Sinds een paar weken heb ik er een shetlander hengst van 8 jaar bij gekregen als cadeau als maatje voor mijn 1,5 jarige hengstje.
Dit gaat super goed en het zijn de dikste vrienden!
Vorige week had hij koliek symptomen en kwamen de dierenarts en ik erachter dat hij vol bloedwormen zat en ook echt veel te mager was. (Hij is super bang dus mag alleen aan zijn hoofd zitten). Hij komt ook van de paardenmarkt en via mijn buurman bij mij terecht gekomen.
Ik wil hem graag laten castreren maar de dierenarts adviseerde dit te laten doen op de operatietafel omdat bij oudere hengstjes het anders de kans op infectie vergroot. Maar dit is natuurlijk een stuk duurder...
Heeft iemand ervaring met een castratie op latere leeftijd op de “normale” manier? En dan postitief en/of negatief? Tuurlijk wil ik het beste voor mijn mannetje begrijp me niet verkeerd maar als het nog wel op de “normale” manier zou kunnen dan zou ik dit toch liever doen.

Super bedankt alvast!
Liefs van mij.

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:25

Zelf zou ik kiezen voor de operatietafel. Het risico op infectie is echt wel groot, daarbij meegenomen dat je shetlander al niet in goede gezondheid is, zou ik het wel weten.

Edit: ervaring met castratie op leeftijd op een normale manier is slecht, het zal vaak genoeg goed gaan maar als ze eenmaal infectie hebben, ben je vaak echt maanden zoet met soms alsnog een operatie als gevolg.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:34

Bedenk je goed dat bij een 8jarige hengst alle bloedvaten en de zaadstreng volop ontwikkeld zijn, itt bij een castratie op jonge leeftijd.

Dat maakt het risico op complicaties in het algemeen (dus niet alleen infectie) een stuk groter.

Ik zou voor operatie op tafel in de kliniek gaan en wel pas als je pony er wat beter aan toe is kwa conditie als nu.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:39

Voor castratie naar de kliniek brengen, met mij hengst van 6 ook gedaan. Ik was rond de 300 euro kwijt, avond ervoor gebracht en dezelfde dag opgehaald.

Thuis enkel nog gekoeld maar hij was snel genezen en meteen de wei opgedaan..

sweetheart

Berichten: 2928
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Wales, UK

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:29

Er is een reden waarom de dierenarts dit aanraad he
Dus absoluut op de operatietafel.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:40

Ik zou ook voor een operatie op tafel gaan.

Mocht je het toch staand doen zou ik dit wel op de kliniek doen zodat ze alles bij de hand hebben.
En je moet je beseffen dat het veel meer geld kan kosten dan dat je meteen voor op tafel kies.

JorexJarig

Berichten: 9969
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:42

Mijn Alex is op 7 jarige leeftijd liggend in het land gedaan. Hij is een mini shetlander die niet had gedekt nog.

Mowgli4

Berichten: 1381
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:45

ook mijn shetlander is op 6 jarige leeftijd nog gecastreerd. gewoon lekker in het land. de dierenarts zag hier geen probleem in. gewoon goed in de gaten houden en vooral lekker in het land laten (dus niet op stoffige plekjes zoals stro in een stal ofzo) hij heeft er geen infectie of wat dan ook aan over gehouden.

m_vandalen
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 21:47

Hartstikke bedankt iedereen! Was idd benieuwd naar jullie ervaringen en hij gaat gewoon de operatie tafel op als hij is aangesterkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:41

Bij ons kwam de veearts kijken en die vond het nog prima staand te doen, dus onze 7jr quarter hengst is gewoon staande gedaan en heel snel opgeknapt ook. Had de veearts gezegd dat op de operatie tafel beter zou zijn, hadden we dat gedaan. Maar na voelen, kon het zo en is dat wel zo prettig.
Bij twijfel kun je ook een castreur laten komen kijken en voelen. Grootste problemen ontstaan vaak erna, dus je moet ervoor zorgen dat hij daarna geen ontstekingen krijgt.

Riffiexrif
Berichten: 25
Geregistreerd: 16-07-17

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:07

Ik heb 3,5 week geleden mijn 11 jarige hengst laten ruinen. Mij werd geadviseerd het op de kliniek via de lies te doen. Oudere paardjes zijn meer ontwikkeld en hebben dus meer risico op ontstekingen en dergelijke. Eerste 3,5 week is super gegaan gister had hij alleen ineens een zwelling op en voor zijn koker. Ik zit nu op de da te wachten. Als ik jou was zou ik voor de kliniek gaan en geen risico nemen

m_vandalen
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-09-17

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 14:10

Aah veel beterschap gewenst!!

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:31

hier nog nooit naar de kliniek geweest daarvoor.

11-jarige hengst in de weide laten doen,geen probleem gehad.
een klophengstje van 8 waarbij de niet ingedaalde bal wel voelbaar was,ook op de weide gedaan,incl niet ingedaalde bal,ook zonder problemen en ook een 5-jarige hengst gewoon thuis laten doen,ook daar geen problemen.

dus het kan prima.

het goede seizoen en een kundige DA doen ook gewoon veel.
ideaal is als ze 24/7 buiten rondlopen voor de genezing.

tuurlijk kan het misgaan,maar dat kan bij een jongere hengst ook.

m_vandalen
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-09-17

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 15:51

Hadden deze hengsten ook al gedekt?

MyKayleigh

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Provincie Zeeland

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:02

Hier een 3 jarige (die gedekt heeft) in het land laten castreren.
Is prima gegaan.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:26

Wij hebben het in het verleden ook wel eens gedaan op het land en dat is prima verlopen, het trekpaard is een gewone ruin geworden en was zo prima te houden! ( maar een hengstige dame dat wist hij en als hij de kans kreeg dan nam hij die ook).

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:08

m_vandalen schreef:
Hadden deze hengsten ook al gedekt?


de 2 hengsten waren 100% dekhengst(liepen in de weide met merries die gedekt mochten worden)

de klophengst is later bij me gekomen en toen bleek dat hij klophengst was en hij nogal afwijkend gedrag had,werd beslist om hem direct te castreren.
geen idee of die eerder gedekt had.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 00:36

Ik denk toch dat het van je veearts afhangt. Veeartsen die het vaak staand doen, hebben daar gewoon veel ervaring mee. Het is vrij snel en qua ingreep minder ingrijpend dan liggend op de operatie tafel. Maar snap ook dat klinieken dat graag kiezen.
Het is echt heel belangrijk om goed naar de nazorg te kijken, want die is imo echt nog belangrijker. Wij hebben bewust voor castreren in een koele periode gekozen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 00:51

Hier is ook ooit een 8 jarige gewoon thuis liggend gecastreerd. Heeft zover ik weet nooit gedekt. Is gewoon goed gegaan. Herstel ging best vlotjes.
Maar ik zou toch gewoon afgaan op je dierenarts.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 07:33

Mijn 8 jarige is ook in de kliniek gecastreerd, ik heb 5 DA opgebeld en ze zeiden zonder uitzondering breng hem naar de kliniek.

MallyBelly

Berichten: 3539
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 07:45

Hier komt de castreur de hengsten casteren. De beste man heeft zijn leven niet anders gedaan en heeft vele malen meer ervaring als een gewoon dierenarts. Pas heeft hij een 4 jarige gecastreerd. Onbekend of hij gedekt heeft. Staand in het land onder een roesje en plaatselijke verdoving.
En een aantal jaar terug een jonge hengst die wel gedekt had. Ook op dezelfde manier.
Ging perfect en enkel koelen daarna.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 16:55

Caira schreef:
Mijn 8 jarige is ook in de kliniek gecastreerd, ik heb 5 DA opgebeld en ze zeiden zonder uitzondering breng hem naar de kliniek.


Best apart. Onze veearts heeft eerst gekeken en vond dat het nog zo kon. Hij is uiteindelijk op een trainingsstal gecastreerd en daar vond de veearts ook dat het nog zo kon. Hij was toen 7.
Ongezien advies door de telefoon is wel erg simpel.

Voordeel van op de kliniek is dat zij ook stukje nazorg kunnen doen.

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 16:58

Naar de kliniek brengen voor de castratie. Wees wijs. Je wilt geen complicaties van een open castratie en de kans daarop bij zo'n 8 jarige zijn echt veel groter dan bij een jonkie. Heeft met de dikte/taaiheid van de zaadstrengen te maken, die laten zich niet zomaar meer afbinden.

Overigens, laat hem pas castreren als hij weer helemaal gezond is. Ik lees dat hij nu erg vermagerd is en moet herstellen van een hevige wormbesmetting. Nu laten castreren zal te veel van hem vragen, met alle risico's op een moeizaam herstel van dien. Ik zou het zeker nog even een paar maanden uitstellen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring castratie op latere leeftijd (8).

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:21

de vos uit mijn profiel is ook staand gecastreerd vorig jaar op 7 jarige leeftijd...een kruizing anglo Arabier x groninger. En die had toch echt wel een uh vrij imposant setje ballen er onder hangen, maar da zei naar onderzoek dat het bij hem nog prima kon staand.
Ook verder helemaal geen problemen gehad en was ook zo genezen. Hij had nog nooit gedekt overigens.

Ben het overigens zeker eens met de rest om bij een verzwakt dier (en dus verminderde weerstand) voor de veiligste optie te gaan....en zelfs beter nog om te wachten tot die meer op conditie weer is. Dier heeft al een aardige klap gehad waar die nog van hersteld, om dan daar direct een castratie achteraan te doen......zou ik persoonlijk nog even wachten.
En gezien zn grote angst voor mensen sowieso denk ik verstandiger om voor de tafel te kiezen ipv plaatselijke verdoving wat bij staand gebruikt wordt (met eventueel een rustgevend roesje erbij, maar helemaal weg zijn ze niet bij staand castreren). Zal veel stress schelen gezien zn angst onder normale omstandigheden, laat staan bij een flinke medische ingreep waarbij gesneden moet worden

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 18:42

superpony schreef:
Caira schreef:
Mijn 8 jarige is ook in de kliniek gecastreerd, ik heb 5 DA opgebeld en ze zeiden zonder uitzondering breng hem naar de kliniek.


Best apart. Onze veearts heeft eerst gekeken en vond dat het nog zo kon. Hij is uiteindelijk op een trainingsstal gecastreerd en daar vond de veearts ook dat het nog zo kon. Hij was toen 7.
Ongezien advies door de telefoon is wel erg simpel.

Voordeel van op de kliniek is dat zij ook stukje nazorg kunnen doen.


Mijn hengst was 8, had serieuze mango’s hangen en is mijn dierbaarste bezit. Dus als de dierenartsen dat zeggen dan volg ik dat op. Ben blij dat ik het gedaan heb, hij was na 1 dag thuis, en is via de lies geopereerd wat veel minder risico’s met zich meebrengt. Ook met het oog op verklevingen en littekens.