Harde bult bij uier, wat kan het zijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Harde bult bij uier, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:49

Mijn merrie heeft bij haar uier een harde bult zitten. De bult zit maar aan 1 kant, en is qua formaat een goede hand vol. Het zit echt onderhuids en is hard weefsel. Ze lijkt er geen pijn aan te hebben, ik mag er gewoon aanzitten. Om er nu de dierenarts voor te bellen gaat me wat ver, maar op google/ bokt kan ik er ook zo niks over vinden..

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Ik denk zelf in de richting van een melkklier o.i.d., maar een ontstoken melkklier is enorm pijnlijk lijkt mij? Het is ook niet perfect rond dus een insectenbeet lijkt me ook niet..

Jetta

Re: Harde bult bij uier, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:33

Wat is dan wel waard om de dierenarts te bellen? Het kan een ontsteking zijn, dan is het meestal warm, een gezwel, een vetbult, bloeduitstorting of weet ik veel wat. Bel de dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:45

Als het pijnlijk of inderdaad warm o.i.d. is is het wel de moeite waard om te bellen, maar niet ‘s avonds. ‘s Avonds is alleen spoed de moeite waard om de dierenarts te bellen, dit kan sowieso wachten tot morgen. En misschien is het morgen wel al minder of weg?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:48

Ik zou sowieso morgen even contact op nemen, het kan van alles wezen en bokkers kunnen nu ook niet precies zeggen wat het is.

Misschien lijkt het haar geen pijn te doen maar gaat er toch iets mis in het lichaam.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:01

Je hebt het pas vandaag gezien? Ik zou het even in de gaten houden. Je zou morgen even kunnen bellen en afhankelijk daarvan kan je dan nog beslissen of het nodig is of de DA direct komt.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:05

Is er een veulen bij? Is ze drachtig? Heeft ze een deken op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:07

Ik heb het vanavond pas gezien inderdaad. Ik heb mijn merrie dagelijks in handen en haal regelmatig de troep tussen haar uiers weg. De bult is ook niet echt te zien, vooral te voelen. Dit weekend zat hij er 100% zeker nog niet, of hij er gisteren al zat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Merrie is niet drachtig, ook nooit geweest. Staat ook zonder deken.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:10

Oké dan is uierontsteking of schuren van een deken niet heel waarschijnlijk.
Ik zou het even 2 dagen aankijken en als het dan niet weg is getrokken toch even de da vragen langs te komen.

Staat ze op de wei? Misschien gestoken door eea?