Deken met wintervacht?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Roosje13

Deken met wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 18:32

Hallo allemaal!
Mijn pony word 18 en staat 24/7 buiten. Ze heeft nooit een deken gehad maar de laatste tijd heeft ze het ook best wel koud, en aangezien ze dus ook snachts buiten staat en het gaat vriezen geeft dit mij geen fijn gevoel. Ik heb zelf geen ervaring met dekens?
Hebben jullie misschien tips over wat het beste is voor mijn pony? Moet ik een deken kopen? En kan dat, omdat ze al een wintervacht heeft?

Groetjes roos!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:38

Hoe weet je dat ze het koud heeft? Heeft ze altijd toegang tot ruwvoer?

SweetVanille

Re: Deken met wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:40

De vacht zelf is al een deken voor de pony. Die isoleert dus met deze temperaturen zal ze het niet koud hebben. Met een deken zal ze het eerder te warm krijgen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:47

SweetVanille schreef:
De vacht zelf is al een deken voor de pony. Die isoleert dus met deze temperaturen zal ze het niet koud hebben. Met een deken zal ze het eerder te warm krijgen.

Je bericht klopt bijna volledig op de laatste zin na; Zodra jij je paard een deken op doet, is de natuurlijke isolatie niet langer intact/ werkzaam doordat je de vacht platdrukt met de deken.
Als je een te dikke deken op doet zal je paard inderdaad gaan zweten, maar een regendekentje of licht gevoerde deken kan prima.

Het is afhankelijk van de weersomstandigheden of het slim is om je paard een deken op te doen.
Paarden kunnen over het algemeen prima tegen kou en een bui. Echter, aanhoudende zware buien bij veel wind of lage temperaturen kunnen er wel voor zorgen dat ze moeite hebben om warm te blijven.
Dat merk je aan het rillen, net als mensen dat doen.
Voldoende ruwvoer geven helpt het paard om op temperatuur te blijven.
En bij oudere paarden kan in zo'n geval een deken ook zeker helpen want het vergt natuurlijk wel inspanning van het paard om op temperatuur te blijven, en oudere paarden hebben daar soms wat meer moeite mee onder extremere weersomstandigheden, zij vallen dan in het najaar en de winter in omdat ze hun vetlaag opverbruiken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:54

Een deken in combinatie met een wintervacht kan wel, maar dan moet je wel goed bedenken waarvoor je het doet. Ik heb voor mijn oude merrie een bucas smartex (fleecevoering) voor de dagen dat het nat en winderig weer is. Vrieskou is meestal geen probleem met een wintervacht, maar wind en regen kan dat wel zijn.
Als het echt langdurig beestenweer is heb ik nog een "dekbed" voor haar, een dik gevoerde rhino. Met zulk weer wordt de smartex zwaar en drukt de wintervacht plat, dan is een flinke voering (250 gram ofzo) heel fijn.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:58

Met een wintervacht kan er ook prima een deken op hoor.
Gewoon doen, en ik zou een 150 grams nemen.
Dat moet voldoende zijn.
Hebben die van mij namelijk ook.
Ook ouder, al wintervacht,al groeit die nog door tot december,dus word nog langer.
150 gram is dan lekker voor ze als het koud, nat en guur is :j

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie