Ten einde raad

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Orrie_VBW

Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 16:50

Ik ben ten einde raad. Mijn 1.5 jarige eet zand. Als hij geen zand kan vinden graaft hij gewoon een kuil in het gras zodat er toch zand tevoorschijn komt. De da is erbij geweest en die kon horen dat er zand in de darmen zit en met het mest onderzoek kwam dit ook naar voren.
Bloed is ook onderzocht en is helemaal goed.
-Hij heeft met graasmasker gestaan maar gaat hiermee gewoon naar molshopen en schept het zand naar binnen.
-Hij krijgt onbeperkt ruwvoer en staat buiten met andere paarden zolang het licht is
-hij krijgt 1 kilo cavalor juniorix en 100 gram cavalor probreed per dag over 2 voerbeurten verdeeld
-er hangt een himalaya liksteen in zn stal
Waarom zou dus nog zand gaan eten?
Ik weet het niet meer, nu lijkt de enigste optie op stal laten staan maar dat heb ik liever niet.
Wie heeft hier ervaring mee en heeft nog tips om te proberen? Want de situatie is niet of hij zandkoliek krijgt maar wanneer :(

freetorun

Re: Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:54

Wat ontzettend vervelend, ik snap dat je je zorgen maakt. Ik heb altijd geleerd dat paarden zandeten door een mineralen tekort, misschien een andere mineralen liksteen proberen? En/of voer wijzigen naar iets met meer vitamines/mineralen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:56

Mmmm...lastig is dat.
Ik zou zeggen probeer eens een soort van balancer brok naast de juniorix en laat de probreed even zo.
Zandhappen komt toch vaak door een tekort / disbalans in de mineralenhuishouding.
Het proberen waard denk ik.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:58

De natuurgeneeskundige zei mij dat je dan van de subli, mineralen en opfokmix te voeren. En die van mij was er af na een dag of 10.
Misschien is dit het waard om te proberen.
Ps de naam mineralen/opfokmix zal iets anders heten, maar het was iets in die trant...

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:00

Misschien vitalbix proberen, voor meer mineralen en vitaminen? Er was een tijdje geleden precies een zelfde topic, helaas kon zij ook geen oorzaak en oplossing vinden dacht ik, maar misschien staan daar nog ideeën in?

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:03

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:03

Himalaya steen is puur voor zouten, dus misschien een mineralen liksteen een optie voor erbij.

Wat voor ruwvoer krijgt hij? Hooi, voordroog of kuil? Als daar iets niet in goed zit, kunnen zijn darmen ook wel van overstuur zijn.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:04

Oej!! Dat is niet best! Ik begrijp je zorgen compleet!
Vooral de vraag of hij zandkoliek zal krijgen, maar wanneer.

Ik dacht meteen aan bloedonderzoek, maar dat heb je al gedaan. Was dit een heel breed onderzoek? Misschien was het een smal(ler) onderzoek?

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 17:09

Het was een bloedonderzoek naar mineralen tekorten.
Hij krijgt hooi van bemest land,1ste snede en het gras wat nog in het land staat.
Ik kan kijken of zo'n rode blok liksteen in de wei zetten helpt.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:25

Dan is het misschien verstandig te laten onderzoeken op een breed mogelijk bloedonderzoek?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:26

Ik zou hem ook wanneer hij op stal staat een mineralenblok aanbieden (met ook een himalaya, niet in plaats van).

Twee weken geleden kreeg ik van de "hoofdbioloog" een rondleiding bij de wilde paarden van Assateague. Dit zijn wilde paarden die op een eiland wonen met bijna overal zand. Ik heb toen gevraagd hoe het kan dat die paarden nooit zandkoliek krijgen en ze denken dat dat komt door de grote hoeveelheid ruwvoer die ze eten, en omdat ze meer drinken door de hoeveelheid zout in hun water. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met tamme paarden, maar ik denk dat onbeperkt ruwvoer en altijd toegang tot likstenen een goed begin is.

Succes ermee! Kan me voorstellen dat je dit doodeng vindt.

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:30

Ik kan je een Tromp mineralen liksteen van harte aanraden! Mijn paard eet geen zand meer sinds ze er een heeft. Ik zou er één op stal hangen en één in de wei.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:33

@guinevere Het paard krijgt al onbeperkt ruwvoer. Dan is misschien de vraag wat voor ruwvoer?

AnnemiekeJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:40

Oh dat is zo vervelend als ze zand gaan eten! En als ze daar eenmaal mee begonnen zijn en de oorzaak is weg heb je kans dat ze er toch mee door gaan. Heb je misschien een mogelijkheid om te zorgen dat hij niet meer kan graven naar zand of geen zand meer kan eten? Hoe is het verder met zijn conditie zoals vacht, tanden enz? Hoe is het ruwvoer verder? Paarden die veel op de wei staan kunnen soms wat structuur missen in hun ruwvoer (iets om op te kauwen). Eet hij graag zijn ruwvoer en staat hij bijv samen met andere paarden (kan ook verveling zijn)?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:03

Zand likken kan ook een verschijnsel zijn van maagzweren

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:05

Guinevere schreef:
Ik zou hem ook wanneer hij op stal staat een mineralenblok aanbieden (met ook een himalaya, niet in plaats van).

Twee weken geleden kreeg ik van de "hoofdbioloog" een rondleiding bij de wilde paarden van Assateague. Dit zijn wilde paarden die op een eiland wonen met bijna overal zand. Ik heb toen gevraagd hoe het kan dat die paarden nooit zandkoliek krijgen en ze denken dat dat komt door de grote hoeveelheid ruwvoer die ze eten, en omdat ze meer drinken door de hoeveelheid zout in hun water. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met tamme paarden, maar ik denk dat onbeperkt ruwvoer en altijd toegang tot likstenen een goed begin is.

Succes ermee! Kan me voorstellen dat je dit doodeng vindt.

Precies bij dit laatste schoot mij te binnen dat paarden vaak gaan zandhappen door de scheve natrium / kalium verhouding die in sommige periodes van het jaar in gras hier in onze contreien voorkomt :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:14

Ik zou kijken of het minder wordt met onbeperkt ruwvoer en balancer brok van jepaardgezondenfit.(bijv je hebt meer balancers)
Op de site kan je er meer over lezen. Zou hem naast je himalayasteen ook nog andere aanbieden. Ik las hieeboven al die van trump. Ik ken die zelf niet maar een kennisje van mij heeft die geloof ik ook voor haar paard die veel zand likte en daardoor koliekgevoelig werd.

Succes iig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:00

Mist schreef:
Zand likken kan ook een verschijnsel zijn van maagzweren

Klopt!
In zand zitten stoffen die neutraliserend op maagzuur kunnen werken en dus de maag.
Zou dus zeker kijken naar een eventuele maagzweer.
En paarden eten ook wel zand als ze last hebben van parasieten, goed wontwormen dus :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:21

Het paard van een vriendin doet het ook. Die heeft alles geprobeerd wat jullie opnoemen. Talloze bloedonderzoeken, experimenteren met supplementen , voer, likstenen, maskers etc etc. Maar niks werkte.
Als dat paard in de bak zou staan zou hij de hele bak leeg eten.
Op het weiland zou hij geen gras eten maar de aarde.

Dit paard staat nu op een stenen paddock en s'nachts in de box om te kunnen liggen.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:30

Ik heb niet alle reacties doorgelezen dus sorry als dit al genoemd is maar de IJslander van mijn vriendin deed dit inderdaad ook, hij kreeg helemaal geen krachtvoer maar nu hij metazoa krijgt gaat het een stuk beter, je zou dus kunnen proberen om metazoa of marstall force of een ander vitamine/mineralen brokje te voeren. En misschien een andere liksteen proberen?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:46

Als de mineralen en vitamine verhoudingen zijn onderzocht in het bloed en dit ok is, dan zou ik kijken of hij geen pijn in zn buik heeft of wormen. Ik zou sowieso Vitamine en mineralen van Puur bij het voer doen.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 14:45

quintusgl schreef:
Als de mineralen en vitamine verhoudingen zijn onderzocht in het bloed en dit ok is, dan zou ik kijken of hij geen pijn in zn buik heeft of wormen. Ik zou sowieso Vitamine en mineralen van Puur bij het voer doen.

Zn buik is idd gevoelig bij aanraking, dit had de va ook geconstateerd. Hij is in oktober nog ontwormd en bij het mestonderzoek afgelopen vrijdag waren er geen eitjes in de mest.
@cowgirl, ik ben bang dat we ook die richting op moeten

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:32

Heb je hem ook tegen lintworm ontwormt? Die eitjes vind je niet in de mest. Deze kunnen heel veel schade aanrichten (helaas vorig jaar ondervonden.........). voel je bij de lies onderaan richting buik ook een soort van streng onder de huid? (is een spier maar voelt als streng als de blinde darm problemen geeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:38

bijvoorbeeld horzellarves zie je ook niet op mestonderzoek en die kunnen ook schade aanrichten.
Maar als je in oktober met een goed middel hebt ontwormd,zou dat in orde moeten zijn.

En kijk of je een middel kunt geven tegen een eventuele maagzweer of darmzweren.
Mocht dat allemaal niks uithalen kun je altijd nog verder kijken.
Maar zand eten tegen maagproblemen doen paarden dus wel.
Misschien een probiotica proberen voor de vertering, of een middel als gastrogard tegen maagzweer proberen.
Mocht dat allemaal dan nog niks veranderen kun je alfijd nog drastischer maatregelen nemen.

Oh ja, die van mij at vroeger ook zand, kreeg toen het advies om een kuur zeewier te geven en toen was het over

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:42

Manenanalyse laten doen bij bijvoorbeeld de zonneschakel..zij kan tekorten opsnorren! Mijn paard gaat enorm vooruit!