Welk soort eten voor paard? stijve spieren +vit e tekort

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoreGr

Welk soort eten voor paard? stijve spieren +vit e tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 15:17

Hallo,
Mijn paard heeft nogal snel tekort aan vitamine E. Hij heeft ook last van stijve spieren.
Wat zijn jullie ervaringen met voeding in dit geval?
Bedankt!

Sill_Monster

Re: Welk soort eten voor paard? stijve spieren +vit e tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:22

Mijn pony heeft hier ook snel last van.
Ik geef hem muslie mix van Subli met extra Selenium en Vitamine E :)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:41

LoreGr schreef:
Hallo,
Mijn paard heeft nogal snel tekort aan vitamine E. Hij heeft ook last van stijve spieren.
Bedankt!

Hoe weet je of hij een snel te kort aan vit e heeft?laat je dat meerdere keren per jaaar testen?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:48

mijn paard had dit ook (bloed onderzoek door dierenarts) die krijgt nu:

1 kg schep muesli zonder subli (verdeeld over 2 voerbeurten)
2x flinke hand luzerne (verdeeld over 2 voerbeurten)
metazoa vitamine korrels (afmeten op zijn lichaamsgewicht)
aanvullend vitamine E en selium (onderhoudsdosering)

Nu is het probleem verholpen. Wanneer luzerne op is merk ik het wel meteen dan is hij stijver.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:07

Ufurio4e schreef:
LoreGr schreef:
Hallo,
Bedankt!

Hoe weet je of hij een snel te kort aan vit e heeft?laat je dat meerdere keren per jaaar testen?

Testen niet echt nee. Ik was zelf een beetje aan het zoeken en hij reageerde erg goed op Vitamine E en voelde meteen sterker en soepeler aan. Met toevoeging van Selenium er dan ook bij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:09

In dit geval zou ik zeker wel even bloed laten onderzoeken.
Een teveel aan vit E en Selenium is namelijk ook helemaal niet goed en de stijfheid kan door heel veel misstanden worden veroorzaakt. Niet lukraak Vit E en Se bijvoeren als je niet zeker weet dat daar ook echt een tekort in zit. Je wilt geen overschot, net zo giftig.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:14

Precies wat Dees zegt, let hiermee op, je kunt je paard echt vergiftigen met een teveel aan selenium.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:26

Kan ook om andere tekorten gaan waardoor je paardje niet goed de vitamine E opneemt. Is dit voor het eerst dat je paardje hier last van heeft? Staat hij nog op gras? Of alleen hooi nu?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:47

Absoluut mee eens met de dames hiervoor. Alleen vitamines extra geven wanneer dit echt nodig is. Het is een fabel dat alles wat te veel is word uitgeplast

LoreGr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 17:12

Weidebloem schreef:
Kan ook om andere tekorten gaan waardoor je paardje niet goed de vitamine E opneemt. Is dit voor het eerst dat je paardje hier last van heeft? Staat hij nog op gras? Of alleen hooi nu?

Het is al 2x in het bloed gecontroleerd.. dus niet zomaar een vermoeden.. waarde stond op 2 en het moet tussen de 2 en 10 zijn zei de dierenarts.. hij heeft gans de zomer wel op de weide gestaan, wel geen massa's gras en vaak gewoon hooi bijgekregen dan..
nu nog op de weide en snachts binnen..

LoreGr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 17:13

Mabotje schreef:
Precies wat Dees zegt, let hiermee op, je kunt je paard echt vergiftigen met een teveel aan selenium.

ja selenium kan je idd teveel geven.. maar je kan ook vit e apart geven

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:27

Bij hooi kan het gehalte vitamine E heel laag zijn en neemt ook af naarmate het hooi ouder wordt. Wat krijgt je paard naast hooi? Nog brok? Welk merk en hoeveel? Ik zou daarin nagaan hoeveel vitamine E en Selenium je paard binnen krijgt. Misschien sluit je voerbeleid niet aan bij de vitamine/ mineralen balans van je paard.

LoreGr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 17:36

Weidebloem schreef:
Bij hooi kan het gehalte vitamine E heel laag zijn en neemt ook af naarmate het hooi ouder wordt. Wat krijgt je paard naast hooi? Nog brok? Welk merk en hoeveel? Ik zou daarin nagaan hoeveel vitamine E en Selenium je paard binnen krijgt. Misschien sluit je voerbeleid niet aan bij de vitamine/ mineralen balans van je paard.

Hij krijgt lannoo active en pavo all sports op dit moment. Hij heeft ook een tijd de pro fiber gekregen van lannoo.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:49

Stijve spieren kúnnen veroorzaakt worden door magnesiumtekort. Magnesium kun je zonder risico een paar weken geven om te zien wat het doet. Al moet je wel oppassen dat je niet meerdere dingen tegelijk probeert en straks niet meer weet wat werkt.

Enne, gefeliciteerd! ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:51

Misschien is de Body Builder van Hippalgo ( via Mijten ) iets voor je paard ?
Niet gek duur en doet wat het belooft bij mijn oudje :j

Proficiat trouwens ! Y)(^)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:24

Ik voer pure vit e van pharmahorse. Ben er tevreden over.

LoreGr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 13:00

Pandora2 schreef:
Misschien is de Body Builder van Hippalgo ( via Mijten ) iets voor je paard ?
Niet gek duur en doet wat het belooft bij mijn oudje :j

Proficiat trouwens ! Y)(^)

Dank je! :)

LoreGr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 13:00

Wijslander schreef:
Stijve spieren kúnnen veroorzaakt worden door magnesiumtekort. Magnesium kun je zonder risico een paar weken geven om te zien wat het doet. Al moet je wel oppassen dat je niet meerdere dingen tegelijk probeert en straks niet meer weet wat werkt.

Enne, gefeliciteerd! ;)

ja magnesium had ik ook al gehoord en moeilijk te vinden in het bloed of ze tekort hebben. Mss moet ik die ook eens proberen ipv vit e..
en bedankt!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:08

De hoeveelheid selenium in het volledig rantsoen (dus incl. ruwvoer) moet tussen de 0.3 en 1mg/100kg paard zitten en de hoeveelheid vit. E tussen de 100IU en 1000IU/100kg paard, waarbij bij vitamine E de optimale hoeveelheid minimaal 300IU/100kg paard is.

In Nederland zitten de meeste paarden onder deze hoeveelheden (indien op hooi/voordroog, vers gras bevat meer vit. E) en er zit ondanks de horrorverhalen van selenium alsnog een royale ruimte tussen te weinig en te veel selenium. Zeker als je bedenkt dat de officiele maximale hoeveelheid selenium zelfs 4mg/100kg paard is, dus nog eens 4x zo hoog. En de 1000IU/100kg paard vit. E gebaseerd is op andere diersoorten maar er bij paarden geen maximum is ontdekt nog.

Lannoo active is zeer laag in selenium (0.17mg/kg) en vit. E (160mg/kg). Je zou er werkelijk een kg/100kg paard van moeten voeren om naast onbeperkt ruwvoer voldoende selenium te voeren.

Pavo all sports bevat 0.5mg Se/kg en 400IU vit. E/kg, dus ± 3x zo veel. Hoeveel voer je hiervan per dag in scheppen of kg's (alleen kg's indien gewogen) en hoeveel weegt je paard ongeveer (400-500-600kg)?

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:29

Hoe weet je dat je paard snel last heeft van een vitamine E te kort? Waar merk je dat aan?
Is dit onderzocht of gemeten? anders is het misschien een aanname en ligt het "probleem" wellicht heel ergens anders.
Een magnesium te kort geeft bijvoorbeeld ook stijfheid, maar het kan ook aan je harnachement of huisvesting liggen. De oorzaak ligt niet altijd (alleen) bij het voer.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:59

Ik geef die van mij Atleet van Subli. Werkt erg goed