Droes of iets anders: bult onder kaak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Droes of iets anders: bult onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 16:43

Hoi bokkers,

vandaag is de dierenarts geweest voor onze 6-jarige ruin. Hij heeft een bult onderaan de kaak sinds zaterdag. Hij is niet ziek, heeft geen koorts, eet goed en is zoals altijd heel levendig.

De dierenarts heeft de bult met de echo bekeken. Er zaten wat holtes in. Dat kan duiden op pusvorming.
De bult is keihard en hij is er wel gevoelig op. Hij is zo'n 3cm in doorsnee. DA dacht niet dat het een insectenbeet was of dat hij zich gestoten zou hebben.
Zij concludeerde dat het droes kan zijn en ik moet de bult een aantal dagen insmeren met trekzalf en het aankijken. Of hij wordt ziek en de bult barst open, of niet... en dan is het iets anders.

Nu mijn vraag: hoe zit het met besmettelijkheid als het paard niet ziek is, niet snottert en de bult niet open is? Op internet is het voor mij niet duidelijk geworden.
Graag ook ervaringen gevraagd, tips etc.
Groetjes, Nicky
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 06-11-17 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Re: Droes of iets anders: bult onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:44

Ik ben geen dierenarts dus een beetje gevaarlijk om daar antwoord op te geven.
Anders insmeren met groene leem? l

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:51

Volgens mij is droes vooral besmettelijk nog voor een paard er effectief ziek van is,tot maanden erna.

Als het droes is,en hij staat samen met andere paarden,denk ik niet dat het nog zinvol is om ze te scheiden,wie besmet kon raken,kan het al lang zijn.

Hier jaren terug droes gehad.
Stonden toen een 14-tal paarden op stal.
3 jonge dieren hadden allemaal extreem veel symptomen,snot,koorts,open gezwellen,....
Een oudere merrie had een gezwel die ook opengebroken is,maar is er nooit ziek door geweest.
De rest heeft het niet gehad(waren allemaal volwassen,gezonde paarden).
Stonden allemaal 24/7 in 1 kudde.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 16:55

tengeltje11 schreef:
Volgens mij is droes vooral besmettelijk nog voor een paard er effectief ziek van is,tot maanden erna.

Als het droes is,en hij staat samen met andere paarden,denk ik niet dat het nog zinvol is om ze te scheiden,wie besmet kon raken,kan het al lang zijn.

Hier jaren terug droes gehad.
Stonden toen een 14-tal paarden op stal.
3 jonge dieren hadden allemaal extreem veel symptomen,snot,koorts,open gezwellen,....
Een oudere merrie had een gezwel die ook opengebroken is,maar is er nooit ziek door geweest.
De rest heeft het niet gehad(waren allemaal volwassen,gezonde paarden).
Stonden allemaal 24/7 in 1 kudde.

Dank voor je reactie. Had al de conclusie getrokken dat in quarantaine zetten nu een beetje mosterd na de maaltijd zou zijn. Heb wel gelezen dat ook het weiland besmet kan zijn. Dat is even waardeloos!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:55

Als het droes is kan het zeker wel besmettelijk zijn. Het risico om besmetting is wel vele malen hoger wanneer er snot of pus is.
Paard zeker wel gescheiden houden van andere paarden! Hoe langer je ze bij elkaar houdt hoe groter de kans op besmetting. Zeker als de bult open gaat.

Hoeft overigens geen droes te zijn. Kan bijvoorbeeld ook een ontstoken kies zijn. Bij droes zie je normaal gesproken ook verhoging. Maar het verloop kan verschillen per paard. Neem in ieder geval wel voorzorgsmaatregelen om eventuele verspreiding te voorkomen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 00:21

Bij mijn paard dachten ze ook aan een ontstoken kies... maar die bleek wel droes te hebben.
Hij hadvhet waarschijnlijk gekregen op wedstrijd.
Ik had een emmer geleend van kennissen om water te geven. En hun hadden niet gezegd tegen mij dat het veulen van de merrie die ze bij zich hadden droes had. _-:(

Oké. Dom van mij om mijn eigen emmer te vergeten, maar wel apart dat hun op wedstrijd gingen.

Het duurde bij mijn paard nog best even voordat het doorbrak
Een ding wat je in ieder geval niet zomaar moet doen is antibiotica geven.
Verder is het wel besmettelijk.

Hou de paarden allemaal in de gaten.
Mijn paard kreeg wat minder eetlust, haren gingen wat recht opstaan.
Daarna kreeg hij koorts.
Snotterig en hoesten kwam pas veel later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:21

Jeetje wat slordig Daantje, ben je mooi klaar mee :n

Ik zou ook je paard apart zetten, droes is niet even een verkoudheidje, een paard kan er ook aan overlijden.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:42

Mijn pony heeft begin dit jaar na gebitsbehandeling ook zo'n bult gekregen het begon klein en opeens na 5 weken begon het te groeien we hebben toen een punctie gedaan om zeker te weten dat het geen droes was dat is misschien een optie voor jou?
Pony bleek geen droes te hebben was een normale ontsteking heeft lang geduurd voor het open barste en het helemaal weg was. Het leek precies op droes maar door de punctie wisten we 99% zeker dat het gewoon een ontsteking was