Wat betekend dit gedrag??!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hamstertje0

Wat betekend dit gedrag??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 01:59

Mijn paarden doen dit tijdens het spelen, het is echt heel raar ze staan tegenover elkaar en laten zich door hun voorbenen zakken zodat hun knieen op de grond komen en ze doen hun hoofd soms tussen hun benen. Dit duurt 1 seconde en daarna rennen ze weer verder. Het zijn 2 ruinen. Ik heb een foto gemaakt, zie link. Weet iemand waarom ze dit doen, en hoe dit vreemde gedrag heet?? :)

https://youtu.be/WhLVgTZnEPg

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 02:13

Ziet er uit als gewoon lekker ruig spelen 8-)

zivazoef

Re: Wat betekend dit gedrag??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 02:22

Hengsten en ruinen spelen vaak door elkaar in de benen te bijten. Om te zorgen dat de ander er niet bij kan gaan ze dan op de knieën

Hamstertje0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 02:34

Ow haha ze laten zich ook in één keer vallen zo door hun knieen, gaat heel snel ;). zivazoef weet je zeker dat dat het is?
Heeft iemand dit gedrag weleens gezien bij zijn eigen paarden?

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 02:44

Lijkt mij ook dat ze gewoon aan het spelen zijn ;)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 02:56

Is inderdaad gewoon spelen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 07:14

Hamstertje0 schreef:
Ow haha ze laten zich ook in één keer vallen zo door hun knieen, gaat heel snel ;). zivazoef weet je zeker dat dat het is?

Ja hoor, dit heb ik mijn ruin heel vaak zien doen. Hengsten (en ruinen) bijten in elkaars voorbenen (en soms schouders) om de ander op de grond proberen te krijgen. Degene die op de grond komt met de voorknieën is de "verliezer". Dit doen ze om onderling te bepalen hoe de verhoudingen liggen. Mijn ruin is de afgelopen weken bezig geweest met een andere ruin, ze wilden allebei de zelfde merrie hebben. Die merrie hoorde eerst bij de andere ruin, en nu bij de mijne. Omdat mijn ruin handiger is in dit sociale spel, en omdat de merrie hem leuker vindt (die merrie is de leidende merrie).

Ruinen/hengsten doen dit ook als een soort spel wanneer er geen merries mee gemoeid zijn. Het leidende paard zet dan even de puntjes op de i, op een speelse manier. Het is geen kwestie van leven en dood. Gewoon even duidelijk stellen dat hij het opperpaard is. Het is redelijk onschuldig, het ene paard maakt even weer duidelijk binnen welke lijntjes het andere paard moet blijven. Het wordt pas nasty, of langdurig gezeur (al naar gelang het karakter) als één van de ruinen niet in een sociale context is opgegroeid en de regeltjes van dit soort contact niet begrijpt.

Merries heb ik dit nooit zien doen. Die doen natuurlijk ook mee met het vaststellen van de onderlinge verhoudingen, zowel met andere merries als met ruinen. Maar dit voorbeentjebijten is typisch ruinengedrag. Wanneer er benen in het spel zijn "bewerken" ruinen/hengsten elkaar met de voorkant, merries met de achterkant. Daarom zal een merrie eerder naar achteren trappen en een ruin eerder met een voorbeen uithalen.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 07:39

LEkker spelen idd :D

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 09:31

Jahoor, dat doen jonge hengsten vaak maar als je speelse ruinen hebt dan kan dat ook gebeuren. Het is echt spelen. Leuk dat ze dat doen bij jou! Velen krijgen de kans niet omdat ze alleen staan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 09:41

Ja hoor, spel :j . De hengsten van de dochter spelen ook zo.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 09:43

Mijn ruin deed dit ook als hij aan het spelen was. Wat hier boven gezegd word. Door de knieen gaan om de ander te kunnen bijten en zelf niet gebeten worden. Speels gedrag dus

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 09:48

Hamstertje0 schreef:

Ja hoor. Hier ook 2 ruinen.
Nu is de een wat ouder (26) maar dat ging er vroeger ook erg ruig aan toe.
Stijgeren, bijten in de benen, huidje vastpakken, kontbijten, meppen...noem maar op. :D

Ik heb mijn hart wel eens vastgehouden maar in 20 jaar is er nooit iets gebeurd op een losse pluk vacht na dan.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:16

Hengstenspel, degene die de ander als eerste met de knie op de grond krijgt heeft gewonnen :) serieus

Wij deden het vroeger ook wel eens met onze ruin als hij te dominant werd, zette hem weer even goed op zijn plek. En wij kunnen vals spelen als je een halster vast kunt pakken ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:34

Heerlijk van genieten, spelende en stoeiende ruinen.
En mooi dat ze bij jou sociaal mogen zijn.

Die van ons doet niks liever.
daagt elke ruin of merrie uit om met hem te gaan stoeien en kroelen. ;-)

Hamstertje0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 15:36

ja die van mij spelen het liefst de hele dag door :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:18

Gebeurt idd heel vaak, grappig om te zien ook :)