Mijn pony's hebben practisch allemaal last van schilfers in de manen op de huid en in de staartaanzet op de huid daar. Ik heb al verschillende dingen uitgesloten waaronder zomer exceem, schurft, luizen en schimmelinfectie. Helaas schuren ze ook licht aan de manen en de sommige aan de staart. Hebben er misschien nog mensen zulks probleem door de rare zomer die we hebben gehad? Wat doen jullie er tegen? Weet iemand waar het van kan komen? ( tekorten van bepaalde stoffen ) Pony's staan het hele jaar overdag buiten, krijgen tot max. 2,5 weidegang met dit jaar bemesting van chemische oorsprong ( gebruikte voorgaande jaren langwerkende meststof genaamd PERLKA ) Graag alle mogelijke oplossingen en waarvan het kan komen zijn allemaal welkom!
Die van mij heeft dit ook een week of 2 extreem gehad, echt enorme schilvers. Ik heb hem gewassen met betadine shampoo bij zijn staart aanzet, en daarna klitwortel erop van de kruidvat. Het was na twee weken helemaal weg bij die van mij kwam het door de verharing ook een aantal keren zijn manen en staart goed secuur uitgeborsteld kwam zowat een heel paard aan losse haren vanaf. Mischien dat die van jou hetzelfde hebben ?
Koper
Geplaatst: 12-11-17 00:17
Eerste wat bij me opkomt is de kunstmest. Waarom gooi je dat op je land? Zeker als ze allemaal die schilfers hebben lijkt iets in het voer/de omgeving me de meest voor de hand liggende oorzaak.