Hoi Bokkers,
Allereerst: de dierenarts heb ik meerdere keren per dag contact mee en komt regelmatig langs, maar ben ook benieuwd of hier nog goede opties/tips voorbij komen.
Situatie:
Afgelopen zaterdagmiddag 28 oktober vond ik mijn 5 maanden oude veulen kreupel in de wei. Zo goed als op 3 benen. Ik was erg ongerust en was eerst bang dat ze wat gebroken zou hebben. De dierenarts gebeld waarvan ik wist dat ze een mobiele röntgen heeft voor het geval dat nodig was. Toen ze later aankwam onderzoek gedaan en daar kwam een hoefzweer(tje) uit. Hoef netjes gemaakt, zo veel mogelijk bloot gelegd en omdat het er nog niet helemaal uit leek een aantal dagen geweekt in de soda.
Ze bleek echter ook koorts te hebben (39,9) dus heeft ze antibiotica gehad. Inmiddels loopt ze alweer een paar dagen gewoon helemaal goed, dus de hoefzweer lijkt opgelost.
Nu komt het. De koorts blijft maar aanhouden. Inmiddels staat ze bijna een week op de normale antibiotica maar dat lijkt niet te werken. Met koortsverlager is het goed te onderdrukken, maar zonder loopt het elke keer snel op richting 39,3 - 39,8.
Verder heeft ze geen symptomen. Dierenarts heeft nu voorgesteld om de antibiotica (humane tabletten die je dan zelf moet pletten en via de mond geeft) voor Rhodococcus in te gaan zetten ondanks dat ze verder geen symptomen laat zien (nog niet?) van Rhodococcus. Het bloedbeeld laat wel verhoogde witte bloedcellen zien.
Verder heeft ze geen slijm/snot, hoest niet, geen dikke gewrichten etc. Eetlust is prima, ontlasting gaat ook prima en verder is ze vrij alert, maar niet super druk ofzo, ze heeft natuurlijk ook last van de koorts. Als ze uit de stal is, dan is ze ook gewoon lekker aan het rennen en op onderzoek uit. Gaat niet overdreven veel liggen. Ze is nog niet afgespeend trouwens (gaan we nu in deze periode van ziekte ook niet doen).
Iemand die hier iets mee kan?