Wat heeft mijn veulen? Denken jullie mee?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JustLizz

Wat heeft mijn veulen? Denken jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 19:05

Hoi Bokkers,

Allereerst: de dierenarts heb ik meerdere keren per dag contact mee en komt regelmatig langs, maar ben ook benieuwd of hier nog goede opties/tips voorbij komen.

Situatie:
Afgelopen zaterdagmiddag 28 oktober vond ik mijn 5 maanden oude veulen kreupel in de wei. Zo goed als op 3 benen. Ik was erg ongerust en was eerst bang dat ze wat gebroken zou hebben. De dierenarts gebeld waarvan ik wist dat ze een mobiele röntgen heeft voor het geval dat nodig was. Toen ze later aankwam onderzoek gedaan en daar kwam een hoefzweer(tje) uit. Hoef netjes gemaakt, zo veel mogelijk bloot gelegd en omdat het er nog niet helemaal uit leek een aantal dagen geweekt in de soda.

Ze bleek echter ook koorts te hebben (39,9) dus heeft ze antibiotica gehad. Inmiddels loopt ze alweer een paar dagen gewoon helemaal goed, dus de hoefzweer lijkt opgelost.
Nu komt het. De koorts blijft maar aanhouden. Inmiddels staat ze bijna een week op de normale antibiotica maar dat lijkt niet te werken. Met koortsverlager is het goed te onderdrukken, maar zonder loopt het elke keer snel op richting 39,3 - 39,8.

Verder heeft ze geen symptomen. Dierenarts heeft nu voorgesteld om de antibiotica (humane tabletten die je dan zelf moet pletten en via de mond geeft) voor Rhodococcus in te gaan zetten ondanks dat ze verder geen symptomen laat zien (nog niet?) van Rhodococcus. Het bloedbeeld laat wel verhoogde witte bloedcellen zien.

Verder heeft ze geen slijm/snot, hoest niet, geen dikke gewrichten etc. Eetlust is prima, ontlasting gaat ook prima en verder is ze vrij alert, maar niet super druk ofzo, ze heeft natuurlijk ook last van de koorts. Als ze uit de stal is, dan is ze ook gewoon lekker aan het rennen en op onderzoek uit. Gaat niet overdreven veel liggen. Ze is nog niet afgespeend trouwens (gaan we nu in deze periode van ziekte ook niet doen).

Iemand die hier iets mee kan?

palousa_boy

Re: Wat heeft mijn veulen? Denken jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:22

Het ene kan natuurlijk gewoon los staan van het andere zoals de dierenarts al zegt. Veulens hebben gewoon nog niet zo heel veel weerstand en zullen dus sneller wat krijgen. Koorts kan uit verschillende zaken ontstaan en is een afweermechanisme.

Ik neem aan dat de dierenarts ook naar longen/keel/hart heeft geluisterd?

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 19:26

Ja ik verwacht ook dat het ene los staat van het andere. Of wellicht heeft ze last gehad van haar hoef, wat meer gelegen buiten en daardoor iets anders opgelopen (of andersom slechte weerstand door iets en daardoor in de hoef wat gaan irriteren). Dus ik streep die hoefzweer zeg maar weg omdat daar nu niets meer van te zien is. Been is daar ook niet dik. Hoef is niet meer warm en geen pulsatie meer. Hoefsmid is ook nog geweest daarna en niets geks gezien.

Dierenarts luistert uiteraard elke keer ook naar longen/keel/hart, checkt temperatuur etc.
Dat klinkt eigenlijk dus allemaal goed en het enige symptoom dat ze heeft is koorts.

Verder dan de verhoogde witte bloedcellen in het bloed wat duidt op een infectie.

Meer houvast hebben we nu dus eigenljk niet, behalve dat ze dus niet zieker wordt, maar ook niet verbeterd..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:54

Ergens snap ik de behandeling met antibiotica wel maar vind het vreemd dat er geen echte diagnose is om tot de behandeling over te gaan.

Er is in keel en longen niets te horen, hartslag is oke en keel/strottenhoofd zijn blijkbaar ook niet dik. Zou dus zelf niet direct denken aan long/keel problemen ;)

Waar het dan wel zit is natuurlijk lastig te zeggen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:57

dan denk ik dat je moet overgaan op andere AB en nog andere,tot je eentje vindt die aanslaat.

hier idem gehad met 2-jarig paard.
hoge koorts,en niet goed,maar geen aanwijsbare reden.
bloed gaf ook ontstekingswaarden,maar nergens anders kwam iets uit,zelfs bloed naar duitsland verstuurd voor extra onderzoek,maar ook daar kwam niet extra's uit.

hier is de 3de soort AB beginnen aanslaan en binnen enkele dagen was toen de koorts verdwenen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie