Eiwitgevoelig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faitherr

Eiwitgevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 01:08

Hallo!

om te beginnen heb ik geen idee of het hier goed staat dus zo niet sorry :o
Ik heb sinds 2 maandjes ofzo een haflinger merrie, en ik weet natuurlijk dat het een sober ras is en daar houdt ik ook rekening mee. Ze stond daar gewoon op een 'grasveldje' met relatief groen en vers/kort gras en verder geen krachtvoer. We hadden het even over haar manen en toen zei de oude eigenaar dat ze als ze te veel eiwitten binnenkreeg wel wat jeuk kreeg en dan soms ging schuren.

Maar nu heb ik haar dus een tijdje en ben ik begonnen met het voeren met metazoa omdat dit mij het beste leek qua wat ze nodig heeft. Ze staan hier namelijk 24/7 buiten, zowel in de winter als in de zomer. Ik heb zelf gelukkig nog niks gezien van het schuren. Maar toen ik haar kocht was ze wel iets te dik, dat is nu al een stuk beter dus nu wil ik een beetje gaan beginnen aan het echte opbouwen van spieren maar nu twijfel ik wel of ze daar dan wel genoeg eiwitten voor heeft. We hebben nu nog een maandje genoeg gras om elke ochtend en avond een flinke strook te geven denk ik.(maar naar mijn idee zit er vrijwel niks meer in het gras), en we geven ze bijna elke dag in de middag nog wat hooi. En dan dus metazoa s'ochtends en s'avonds. We geven grof hooi, omdat ze beide sober zijn.
Maar na wat zoeken online heb ik niks kunnen vinden over jeuk van eiwitten en eigenlijk alleen maar bulten of dikke benen als gevolg. Nu is mijn vraag of paarden jeuk kunnen krijgen van eiwitten? Of zou het komen doordat op het moment dat ze meer eiwitten binnen zou krijgen volgends de vorige eigenaar ze dus ook meer suikers binnen zou krijgen (vers/jong gras) en daar jeuk van krijgt.
Ook ben ik benieuwd naar jullie meningen over of ik iets moet bijvoeren voor de spieren.

Alvast bedankt!

Faitherr

Re: Eiwitgevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 00:17

Niemand?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:19

Jeuk kan je wel krijgen van luzerne. Metazoa heeft ook luzerne verwerkt in het brokje.
Van een overschot aan eiwit krijg je veel water bij de mest opgeblazen en dikke benen. Volgens mij niet zo gauw jeuk. Succes!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:24

Metazoa heeft ook brokjes met timothee in plaats van lucerne.
Die van mij gaan inderdaad ook een beetje schuren van lucerne.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:44

Paarden kunnen jeuk krijgen van bepaalde eiwitbronnen. Als je gaat zoeken naar informatie zul je zien dat er voor paarden verschillende eiwitbronnen bestaan (voersoorten en supplementen hoog in eiwit), bijvoorbeeld luzerne, lijnzaad en ook wheypoeder wordt wel gegeven. Van luzerne is hier op Bokt bekend dat er paarden zijn die er jeuk van krijgen.

Of en zo ja wat je aan extra eiwitten voert voor spieropbouw is per paard en per situatie verschillend. Je kunt in de gaten houden of de bovenlijn van je paard goed meekomt in de bespiering, maar het staat of valt vooral met training.

Mijn IJslanders ondersteun ik momenteel wel extra in hun spieropbouw, omdat de ene ruim een jaar heeft stilgestaan en de andere is jong, slap en net in training.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 16:11

Ja dat ze van luzerne jeuk krijgen wist ik, ook dat het in de metazoa brokjes zit maar hier krijgt ze zo weinig van dat ze daar geen last van zou moeten hebben naar mijn idee. Wij wisselen inderdaad ook af met de luzerne en de timothee van metazoa. Ik heb haar hier door nooit zien schuren dus ik heb geen idee waardoor het dan bij de oude eigenaar kwam. Ook omdat jullie dus zeggen dat ze misschien geen last had van de eiwitten maar van de stoffen die eiwitten bevatten maar ze kreeg daar alleen gras.
Ik ga kijken of ik de oude eigenaar kan bereiken om te vragen waar ze dit aan zag.

En @wijslander hoe ondersteun je ze daarin, wat voer je daarvoor?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:18

Als ze enkel gras kreeg, is de kans groter dat ze is gaan schuren van tekorten al dan niet samen met wormen dan van teveel eiwit. Kans dat een weide in een westers land tegenwoordig genoeg vit./min./sporenelementen en essentiele aminozuren bevat is klein. DIe aminozuren wil je trouwens ook hebben als basis onder wat extra eiwit voor je spieropbouw (en de algehele gezondheid trouwens) Linkje (engels):
https://theequinepractice.com/protein/

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:46

Faitherr schreef:
En @wijslander hoe ondersteun je ze daarin, wat voer je daarvoor?

Specifiek voor de eiwitten (aminozuren) voer ik gemicroniseerd lijnzaad en wheypoeder. Daarnaast een korrel voor de vitaminen en mineralen.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 20:13

tamary schreef:
Als ze enkel gras kreeg, is de kans groter dat ze is gaan schuren van tekorten al dan niet samen met wormen dan van teveel eiwit. Kans dat een weide in een westers land tegenwoordig genoeg vit./min./sporenelementen en essentiele aminozuren bevat is klein. DIe aminozuren wil je trouwens ook hebben als basis onder wat extra eiwit voor je spieropbouw (en de algehele gezondheid trouwens) Linkje (engels):
https://theequinepractice.com/protein/

wormen deden ze gelukkig netjes op schema een mestonderzoek dus dat is echt top. Tekorten zou nog wel kunnen. Ze stond ook niet echt in een weide maar eerder een grasveldje, hier staat ze nu in een grote weide met veel kruiden en verschillende grassoorten. En ik voer haar nu dus ook vitamine en mineralen bij om te verkomen dat ze inderdaad tekorten krijgt/heeft. Ik moet zeggen dat ze sinds ze hier is wel ontzettend mooi is gaan glimmen, dat deed ze eerst niet.