Alles uitgezocht, niets gevonden...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Natexia

Alles uitgezocht, niets gevonden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 09:28

Hoi!

Aangezien mijn jonge paard aan de magere kant blijft, ook na meermaalse onderzoeken blijkt er niets mis te zijn... ben ik van plan hem de All in One soup van aveve te geven, nu vroeg ik mag of het al dan niet mogelijk is dit te mengen met maisvlokken en zemelen? gewoon om hem meer vulling te geven? Ik ben sowieso niet van plan hem deze combinatie dagelijks te gaan geven, eerder 2-3x per week...

dus;

All in one soup aveve + maisvlokken + zemelen?

bedankt! -O-

Anoniem

Re: Alles uitgezocht, niets gevonden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:31

Waarom denk je dat het niet zou lukken? Wel wat op passen dat er uiteindelijk niet te veel zetmeel wordt gegeven waardoor de darm toe slibt. Ik zou eerder opteren voor een kwaliteitsolie ipv mais.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:36

Ik heb ook een paard gehad welke mager bleef, kon er voer in stoppen wat ik wou hij bleef schraal.
Uiteindelijk in Utrecht een biopt van de darmen genomen (we moesten toch al in Utrecht zijn), en toen bleek dat hij een ontsteking aan zijn darmen had.
Kuur prednisolon gehad en hij knapte weer zienderogen op.
Door de ontsteking konden de darmen de voedingstoffen uit het voer niet optimaal opnemen.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 09:37

DeMolenhoek schreef:
Waarom denk je dat het niet zou lukken? Wel wat op passen dat er uiteindelijk niet te veel zetmeel wordt gegeven waardoor de darm toe slibt. Ik zou eerder opteren voor een kwaliteitsolie ipv mais.

heb niet zoveel verstand van alle voeders, en vrees daarbij ook dat er iets teveel bij gaat zitten dan. maar zou maximum 1 schep van de slobber geven, en een halve van zemelen en een halve van maisvlokken. zodat het niet overdreven veel is...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:37

Ik zou gaan voor onbeperkt hooi + bietenpulp, lucerne als hij het kan hebben, sport mix zero, all inn soup of een combi.

Hier krijg ik er momenteel goed vlees aan met onbeperkt hooi, compact gras omdat ze geen lucerne verdragen en all inn soup met een vitaminebrokje.

Het belangrijkste blijft onbeperkt en goed hooi.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 02-11-17 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 09:38

Renske_W schreef:
Ik heb ook een paard gehad welke mager bleef, kon er voer in stoppen wat ik wou hij bleef schraal.
Uiteindelijk in Utrecht een biopt van de darmen genomen (we moesten toch al in Utrecht zijn), en toen bleek dat hij een ontsteking aan zijn darmen had.
Door de ontsteking konden de darmen de voedingstoffen uit het voer niet optimaal opnemen.

goed dat het hiermee opgelost is. kan een DA aan huis dit ook zien, via mest al dan niet?
aangezien ik momenteel niet de mogelijkheid heb om naar een kliniek te gaan.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 09:38

Azmay schreef:
Ik zou gaan voor onbeperkt hooi + bietenpulp, lucerne als hij het kan hebben, sport mix zero, all inn soup of een combi.

Hier krijg ik er momenteel goed vlees aan met onbeperkt hooi, compact gras omdat ze geen lucerne verdragen en all inn soup.

Staat 24/7 op de weide en krijgt voldoende voordroog verdeeld over 2 porties, twijfelde ook tussen de sportmix zero en de all in soup...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:39

Geen dingen met/van mais geven, dat is helemaal niet goed voor paarden. 't Is geen koe ;)

Voordroog kan de dunne darm behoorlijk irriteren. Is er een mogelijkheid om hem hooi te geven? En heb je al ontwormd?

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 09:40

Koper schreef:
Geen dingen met/van mais geven, dat is helemaal niet goed voor paarden. 't Is geen koe ;)

Voordroog kan de dunne darm behoorlijk irriteren. Is er een mogelijkheid om hem hooi te geven? En heb je al ontwormd?

ontworming is 2 weken geleden nog gedaan :)
tis vrij droog voordroog, pak ligt open bij ons, zodat het goed kan drogen :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:41

Natexia schreef:
Azmay schreef:

Hier krijg ik er momenteel goed vlees aan met onbeperkt hooi, compact gras omdat ze geen lucerne verdragen en all inn soup.

Staat 24/7 op de weide en krijgt voldoende voordroog verdeeld over 2 porties, twijfelde ook tussen de sportmix zero en de all in soup...

Voordroog was hier een ramp, een paard die schraal bleef en diaree had en de andere een opgeblazen pijnlijke buik. Als het kan zou ik over gaan op hooi.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:41

Natexia schreef:
Renske_W schreef:

goed dat het hiermee opgelost is. kan een DA aan huis dit ook zien, via mest al dan niet?

Denk het niet, bij mijn paard hebben ze destijds een maagscopie gedaan om te kijken of hij maagzweren had, en via de scoop zijn ze door gegaan naar het begin van zijn darmen en daar hebben ze een paar biopten genomen.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 09:44

Renske_W schreef:
Natexia schreef:

Denk het niet, bij mijn paard hebben ze destijds een maagscopie gedaan om te kijken of hij maagzweren had, en via de scoop zijn ze door gegaan naar het begin van zijn darmen en daar hebben ze een paar biopten genomen.

Okido, dan overleg ik even met de dierenarts wat kan, en dan bekijken we het zo verder :)

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 09:45

Azmay schreef:
Natexia schreef:

Voordroog was hier een ramp, een paard die schraal bleef en diaree had en de andere een opgeblazen pijnlijke buik. Als het kan zou ik over gaan op hooi.

heeft geen diarree, mest is zoals het hoort, en opgeblazen buik ook niet, mag er ook aan zitten en kan alles verdragen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:46

Ik zou je aanraden om over te gaan op het voeder van horsefood the best. de XP brok in combi met de omega 3 mengeling vind ik echt top (vaak keuringsklaar gemaakt etc op deze mengeling)
Eventueel de maislijnzaadbrokjes als tussendoortjes.

Ook de manier van voederen moet je bekijken. Smorgens krijgen de paarden hier eerst hooi, dan een uurtje later hun krachtvoer, smiddags opnieuw krachtvoer (hooi is er constant) en savonds opnieuw afvoeren. Dus beter gespreid over de dag porties die ze verteren, dan bvb 2x teveel geven dat ze schrokken en dus weinig opnemen.

En zoals hier ook aangehaald, kwaliteit van ruwvoeder is minstens zo belangrijk.

Succes!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:48

Natexia schreef:
Koper schreef:

Dan is het toch al flink gefermenteerd, achteraf drogen helpt alleen tegen schimmel maar niet voor de darmen. Die kunnen er gewoon niet goed tegen.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 09:49

bulck schreef:
Ik zou je aanraden om over te gaan op het voeder van horsefood the best. de XP brok in combi met de omega 3 mengeling vind ik echt top (vaak keuringsklaar gemaakt etc op deze mengeling)
Eventueel de maislijnzaadbrokjes als tussendoortjes.

Ook de manier van voederen moet je bekijken. Smorgens krijgen de paarden hier eerst hooi, dan een uurtje later hun krachtvoer, smiddags opnieuw krachtvoer (hooi is er constant) en savonds opnieuw afvoeren. Dus beter gespreid over de dag porties die ze verteren, dan bvb 2x teveel geven dat ze schrokken en dus weinig opnemen.

En zoals hier ook aangehaald, kwaliteit van ruwvoeder is minstens zo belangrijk.

Succes!

Woon in belgië, dus horsefood the best verkopen ze bij ons niet :)

hier krijgen ze ook eerst ruwvoer en daarna pas hun brok :) ze krijgen dagelijks een vitaminekoek en 'n appeltje.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:53

Laatst bijgewerkt door bulck op 02-11-17 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:53

Hoe jong is jouw paard? Sommige paarden gebruiken nl veel energie voor het groeien, en ogen daardoor wat iel.

Mijn ervaring is dat onbeperkt ruwvoer (en vooral goed gras dan) het beste helpt om je paard op gewicht te krijgen, ik heb al meerdere paarden gezien die net magerder werden van veel krachtvoer, en vooral ook met maïsvlokken ik vermoed omdat teveel suikers door sommige paarden lastig te verteren zijn) dus die maïsvlokken zou ik net niet doen.
Met de All in soup heb ik geen ervaring, maar er lijkt vrij weinig in te zitten dat een extra aanvulling zou zijn, dus ik zou het inderdaad wel combineren met nog iets anders. (En eventueel ook nog een grasmixof luzerne mix)

Zelf heb ik goede ervaringen gehad met de Equifyt zupa (is ook een soort van pulp) gecombineerd met Equifyt natural base, en daar nog een scheutje zonnebloemolie bij. in Lede zit een verdeler, niet zo ver voor jou dus.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 10:09

ireika schreef:
Hoe jong is jouw paard? Sommige paarden gebruiken nl veel energie voor het groeien, en ogen daardoor wat iel.

Mijn ervaring is dat onbeperkt ruwvoer (en vooral goed gras dan) het beste helpt om je paard op gewicht te krijgen, ik heb al meerdere paarden gezien die net magerder werden van veel krachtvoer, en vooral ook met maïsvlokken ik vermoed omdat teveel suikers door sommige paarden lastig te verteren zijn) dus die maïsvlokken zou ik net niet doen.
Met de All in soup heb ik geen ervaring, maar er lijkt vrij weinig in te zitten dat een extra aanvulling zou zijn, dus ik zou het inderdaad wel combineren met nog iets anders. (En eventueel ook nog een grasmixof luzerne mix)

Zelf heb ik goede ervaringen gehad met de Equifyt zupa (is ook een soort van pulp) gecombineerd met Equifyt natural base, en daar nog een scheutje zonnebloemolie bij. in Lede zit een verdeler, niet zo ver voor jou dus.

Paard is 8 jaar, dus zou volgens mij weinig aan de groei kunnen liggen.. had gekozen voor de all in soup voor de vele eiwitten erin, voor spieren :) ga die verdeler zeker bekijken :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:15

Natexia schreef:
ireika schreef:

Paard is 8 jaar, dus zou volgens mij weinig aan de groei kunnen liggen.. had gekozen voor de all in soup voor de vele eiwitten erin, voor spieren :) ga die verdeler zeker bekijken :)

Veel eiwitten in de all in soup?
Is evenveel als dat er in de lucerne of compact gras zit, daar zou ik het niet voor gaan voeren.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 11:31

Azmay schreef:
Natexia schreef:

Veel eiwitten in de all in soup?
Is evenveel als dat er in de lucerne of compact gras zit, daar zou ik het niet voor gaan voeren.

toch meer dan in gewone mengelingen, niet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:00

Natexia schreef:

Dan nog heeft het wel in luchtdicht plastic gezeten en is dus onderhavig geweest aan een fermentatieproces. Juist dat maakt dat het zo slecht is voor de maag en de dunne darm. Helemaal als een paard daar gevoelig op is.

Edit: ik zie dat Azmay het zelfde al geschreven heeft.

Bij een paard vindt de fermentatie van ruwvoer pas in de dikke darm plaats. Dit in tegenstelling tot bij voorbeeld rundvee. Tenzij je paard een soort geit is (en de bijbehorende asbest maag heeft) kun je echt beter geen voordroog voeren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:04

hoeveel voordroog krijgt je paard concreet(in kilo's)?
want wat voor de een 'een goeie portie' is,is voor de ander te verwaarlozen.

24/7 op de wei is nu zinloos qua vetje krijgen,gras zit niets meer in,dus moet je paard echt voldoende overige voer krijgen om haar energie en vetjes uit te halen.

de hoeveelste snede is het hooi?van welk land komt het af?(bv natuurhooi kan je niet vergelijken met speciaal paardengras en evenmin met koeienmaailand)

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:13

Die van mij kreeg ik 2 jaar geleden ook niet dikker.
Het voer van de Aveve was niet van de beste kwaliteit (all-in soup) volgens de DA.
Daarna ben ik Fiberforce (2 scheppen van 750 gram) van Cavalor beginnen geven met lucerne of grasmix (wel van Aveve) als aanvulling en natuurlijk onbeperkt ruwvoer.
Daarna is ze eindelijk op gewicht geraakt.
Edit: wel altijd hooi van 1e snede

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 15:08

Ik wordt er zooooo ongelukkig van :( zoveel weken verder, en het lukt ons maar niet :( Is intussen helemaal onderzocht, is 2dagen in kliniek geweest en daar ook niets gevonden, sukkeltje is kerngezond, maar mager. veearts raadde ons aan equifyt zupa, sportmix zero, maisolie en maisvlokken te geven, en elke week meer en meer geven tot 'n volledige emmer vol. maar ik zie géén verschil... ik weet het niet meer, ik ben echt ten einde raad nu... :(