Pony heeft droge Seniores Priores slobber gegeten..

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mloes

Berichten: 5184
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Pony heeft droge Seniores Priores slobber gegeten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 21:30

Hoi,

Mijn haflinger van 27 heeft droge Seniores Priores gegeten :( Ik vind het heel lastig om in te schatten hoeveel ze heeft gegeten, ik schat 1/8 zak ofzo? Moeilijk te zeggen, weet niet wat er nog in de ton zat en er lag gelukkig een zak luzerne overheen.
Het is vannacht gebeurd, rond 8u vanochtend zijn ze op de wei gegaan. Ik was er rond 18u om ze weer op de paddock te doen, en toen zag ik het open hooihok en voerton zonder deksel.

Pony is wat sloom, maar heeft wel muesli gegeten. Daarna stro en hooi staan knabbelen. Temperatuur is 37,4 en ze heeft staan drinken. Ze laat wel veel scheten, en de darmen maken een heel klein beetje geluid.
Omdat ik het niet vertrouwde heb ik de dierenarts gebeld. Zij vindt het op dit moment geen reden tot paniek, wel goed in de gaten houden of ze gaat mesten.

Ik ben er zelf van 18 tot 1930 geweest, daarna kwam mijn stalgenootje. Zij houdt het nu in de gaten. Ik wil er zelf later vanavond weer heen.

Wat is wijsheid, wat zouden jullie doen? Ik heb op internet gevonden dat paarden 5-10x per dag mesten. Zeg dat ze dus minimaal 5x per dag mest, 24u / 5= elke 5 uur mesten. Had bedacht er rond 22, 2230 heen te rijden (stalgenootje aflossen), en als ze dan nog niet gemest heeft laat ik de DA komen.

Iemand ervaring hiermee? Zouden jullie het gewoon vannacht nog aankijken of vanavond de DA laten komen? Ze is nog onwijs fit voor haar leeftijd, dus ze moet nog heel lang mee ..

Mloes

Berichten: 5184
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Pony heeft droge Seniores Priores slobber gegeten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 21:46

Hoeraaaa! Er is mest! Wel droge mestballen, maargoed. Ze eet ook gewoon goed dus ze is niet verstopt. Wat een stress pff! Even goed in de gaten houden komende dagen!

NinaCharlie

Berichten: 3192
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Pony heeft droge Seniores Priores slobber gegeten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:48

Ooo Cindy toch!! :') Sterkte Marloes!

Anoniem

Re: Pony heeft droge Seniores Priores slobber gegeten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:51

Haflingers he! Hoevaak die van mij niet is ontsnapt en voer heeft staan bikken! Gelukkig valt het mee!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:55

Het mesten is vaak niet het probleem maar wel het uitzetten van de priores in de maag.

Als het paard dan 3kg droge bietenpulp opneemt, kan dit dusdanig uitzetten bij het drinken dat de maag kan scheuren. Mocht het paard dus de voerton van het bietenpulp opengebroken hebben (en flink van hebben gegeten), dan moet de hoeveelheid water beperkt worden tot 2L per keer. Met enige regelmaat water aanbieden, maar zeker niet te vlot achter elkaar. Neem direct contact op met de dierenarts voor een behandelplan.

Mloes

Berichten: 5184
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 21:58

@damian23: ze heeft dus ergens afgelopen nacht de pulp gegeten. Daarna hele dag op de wei gestaan met een automatische drinkbak.
Ik heb idd met de DA overlegd, en die gaf aan dat zodra er mest is de kans dat het verkeerd gaat voorbij is. Slokdarmverstopping was ook al niet meer realistisch omdat ze dus minimaal 10u ervoor (maar waarschijnlijk zelfs 20u ervoor..) de pulp heeft gegeten. Hoeveelheid heb ik eerlijk gezegd geen idee van. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat er niet heel veel uit is, maar dat is lastig inschatten als je naar zo'n ton kijkt.

Duimen dat dit het gewoon was!

Mloes

Berichten: 5184
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 21:59

NinaCharlie schreef:
Ooo Cindy toch!! :') Sterkte Marloes!


Jaaaa echt he. Sukkeltje. Eten eten eten eten.

smurffie

Berichten: 11142
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Pony heeft droge Seniores Priores slobber gegeten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 22:13

Voor de volgende keer mocht zoiets gebeuren een flinke shot paraffine erin zodat het doorspeelt zonder uit te zetten


cobiie

Berichten: 7340
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 22:31

Na zo'n lange tijd zonder signalen dat zij zich niet lekker voelt, zou ik mij wat minder zorgen maken.

Maar sterkte nog even komende tijd, blijft toch spannend :(:)

Mizora

Berichten: 18204
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pony heeft droge Seniores Priores slobber gegeten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 22:53

Geen stress. 1/8e zak komt neer op 2, maximaal 2.5kg (1/6e zak). Normaal zou ik niet meer dan 0.5kg per 100kg lichaamsgewicht in 1 maaltijd voeren, droog gewogen. Voor jouw haflinger komt dat dus neer op 2-2.5kg.

Het grootste risico met zo'n hoeveelheid droog voeren is slokdarmverstopping. Het is niet zo veel dat het risico's geeft op maag- of darmscheuren, want eenmaal geweekt kunnen ze het ook in één maaltijd eten zonder problemen. De kans is groot dat je paard na het eten eens flink water is gaan drinken (7.5L is voldoende voor 2.5kg om te weken). Zolang ze niet heel gevoelig zijn voor verstopping is daarmee het gevaar na een uurtje eigenlijk wel geweken. Doordat het in het paard zit gaat het weken namelijk veel sneller, als ik seniores priores snel moest weken omdat ze het vergeten waren klaar te zetten deed heet water het in zo'n 40 minuten en dan was het al vrijwel afgekoeld als het gevoerd werd. In de maag warmt water snel op en blijft dan warm, daardoor weekt verwacht ik dat het met 30 minuten eigenlijk wel volledig uitgezet is.

Dat je paard toch wat sloom is, is niet zo raar. Hij heeft opeens 2.5kg gegeten van een voersoort die hij niet kent, hij zou er zelfs licht koliekerig van kunnen zijn. Maar bij de meeste paarden verwacht ik verder geen problemen.

Mloes

Berichten: 5184
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 13:23

Alles gaat gewoon goed met mevrouw gelukkig! Vanochtend niks meer aan de hand *\o/*