Wanneer vitaminekorrel achterwege laten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Wanneer vitaminekorrel achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 10:00

Hoi Bokkers!
Ik gaf mijn paard (naast voldoende hooi) altijd erg weinig krachtvoer (0,5 kg per dag). Dit vulde ik dan aan met ca. 60 gr Marstall Force en MSM. Nu train ik mijn paard wat harder (Z2 niveau, 4x per week) en geef ik wat meer krachtvoer (1kg pavo basic en 0,75 horsefood easymix).

De Force is al een tijdje op, maar ik had nog zeewier (als vitamine aanvulling) staan, dit krijgt hij nu erbij. Daarnaast MSM en Vit E + Selenium, en rijstolie voor de spieren.

Paard ziet er top uit en heeft voldoende energie in het werk zonder kijkerig te worden.

Het zeewier is bijna op, zou ik dit nu achterwege kunnen laten? Met andere woorden, haalt hij zo voldoende vitamines uit zijn krachtvoer met deze hoeveelheid?

Aanvulling: paard is 1.60 hoog.

plutolover

Re: Wanneer vitaminekorrel achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:19

ik wordt gezegt dat een paard minimaal 2.5 kg brok nodig heb om aan zijn dagelijkse vitamines te komen. Geef jij minder wordt er geadviseerd om een vitaminekorrel te geven.

je kan altijd kijken hoe je paard erop doet. Aanschaffen kan altijd nog. Het is niet alleen de krachtvoer maar ook afhankelijk wat voor ruwvoer je geeft.

om echt zeker weten dat je paard niks te kort komt, zou je een bloedafname kunnen doen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 10:25

Ok, ja ons ruwvoer is niet van constante kwaliteit (pension) helaas. Maar met die 2,5 kg heb ik een richtlijn, thx! Als je paardenvoer sites bekijkt, zou ik 3,5 kg in mijn paard moeten stoppen, maar ik denk dat ie dan opstijgt :D

koetjeboe

Re: Wanneer vitaminekorrel achterwege laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:30

Volgens mij moet je de hoeveelheid op de zak aan houden om aan de dagelijkse mineraal behoefte te komen, zolang je daar niet aan zit minderalen bij geven.
Maar ik doe het standaard vind in muesli en brok de minderalen zo laag dat ik altijd nog losse minderalen bij geef

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:33

Starbreeze schreef:
Ok, ja ons ruwvoer is niet van constante kwaliteit (pension) helaas. Maar met die 2,5 kg heb ik een richtlijn, thx! Als je paardenvoer sites bekijkt, zou ik 3,5 kg in mijn paard moeten stoppen, maar ik denk dat ie dan opstijgt :D

is per brok/meusli merk enz wel verschillend. ik zelf weet niet beter en is minimaal 2.5kg. Maar ik weet ook paar merken waar ind zo 3/3.5 kg.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 10:41

Ja de meeste zitten, als ik het voor mijn paard bereken (even snel gespiekt), op een kilo of 3. Ik hou die vitamine er toch maar gewoon in dan.

Normaal zou hij 100gr force nodig hebben zonder aanvulling, ik ga denk ik 50gr geven nu. Heeft ie de helft van wat nodig is van zowel krachtvoer als force.