EVA, equine viral arteritis.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

EVA, equine viral arteritis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 18:27

Wie heeft er voor mij meer data over EVA uitbraken wereldwijd.
Ik ben bezig met de Veterinaire dienst van Curacao ivm inwinnen en import van diepvries sperma van mijn hengst die in Engeland staat.

Een van de eizen die ik vandaag doorkreeg is dat de hengst vanaf geboorte in landen heeft gestaan waar geen EVA uitbraken zijn geweest, een onmogelijkheid daar de hengst 26 jaar is, in 1991 geboren in engeland en in 1994 naar nederland geimporteerd is.
In 1992/93 is er een EVA uitbraak geweest in engeland.
Van uitbraken in nederland kan ik helemaal niets terug vinden.

Nu is de hengst dit voorjaar, voor de export naar engeland, ook getest op EVA en was negatief.
Hij staat nu op een wereldwijd erkend dekstation, en de bedoeling is het sperma via europeese regels te winnen.
Maar ja als de vet dienst vast houd aan deze regel dan is het allemaal een beetje zinloos om te doen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:33

Ik zou als ik jou was voor Nederland eens bellen/mailen met de Universiteitskliniek in Utrecht of anders met Wageningen University and Research. Die zijn er in elk geval in Nederland mee bezig en die weten vast of er een uitbraak is geweest toen de hengst in Nederland stond.

Ik snap alleen niet helemaal als de hengst negatief test, dat ze hem dan niet accepteren omdat er in zijn land een uitbraak geweest zou zijn. Jammer voor jou hoor, want dan zou je dus nooit een hengst kunnen gebruiken die in die periode in zo'n land geweest is. Succes met jouw gevecht hoor!