Komt alles nog goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:08

Hoop dat hij vanavond weer een stuk beter zal zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:18


DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 12:54

Bedankt allemaal!

@Bigone: Ik ga hem geen wortels meer geven. Als ik zie dat Lars te veel pijn heeft en niet meer kan/wil, zal ik zeker de juiste beslissing nemen. Momenteel is dit totaal niet het geval dus doen wij er alles aan om hem beter te krijgen :j

@MiniMeLona: Die Speedibeet lijkt mij geen slecht idee. Ik lees wel dat daar weinig vitaminen/mineralen in zitten en het aangeraden is om de Summerfit er bij te geven. Kan dat kwaad denk je?
Mag ik vragen waarom je geen fan bent van Pavo? Ik ken namelijk niet veel van al die merken en kan wel wat goede raad gebruiken :)

Anoniem

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:02

Ik ben geen voorstander van Pavo, omdat mijn paarden daar in het verleden problemen van kregen door; ja ja, de hoge suikergehaltes!

Maar sp en speedibeet is dus pulp en een ruwvoervervanger voor bv de oudjes. Ik zou er dan geen Pavo summerfit koeken bij gaan geven, maar als je door het ergste heen bent met de hb een vitaminekorrel van bv je paard gezond en fit, is ook laag in suikers en zetmeel, ik zou al niets geven waar je geen ingrediëntenlijst met percentages van kunt vinden!

Ik weet niet wat voor hooi je geeft, maar als je geen idee hebt hoe rijk dat die is aan suikers, zou ik die ook een uur tot 1,5 uur weken in voldoende water; dan gaat er toch al 25% aan suikers uit en blijven de vitamines en mineralen behouden, terwijl als je het langer laat weken je die ook gaat verliezen.

En lees jezelf in in het Centrale hb topic, daar staan veel tips en tricks in.

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 09:31

@MiniMeLona: Bedankt voor de tips, hier ben ik veel mee!

Lars was gisterenavond weer vrolijk! De dierenarts zei dat hij op alle onderzoeken die ze tot nu toe gedaan hebben negatief test. Ze hopen wat wijzer te worden uit de leverbiopt.
Ik heb gisteren nog eens nagevraagd wat Lars nu precies te eten krijgt. Hij krijgt naast zijn hooi een halve portie korrels met een laag suikergehalte.

En het supernieuws is dat hij zaterdag waarschijnlijk naar huis mag! *\o/*
Ik hoop dat hij het een beetje naar zijn zin gaat hebben op zijn nieuwe stal, maar ik denk het wel.
Hij past zich snel aan aan een nieuwe omgeving en is altijd de rust zelve op stal :)

Lars moet streng opgevolgd worden en na 1 of 2 weken moeten we nog eens op controle bij de kliniek.
Tegen dan weten ze ook de uitslag van de leverbiopt.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:34

Fijn dat het in de goede richting gaat !
Het manneke zal blij zijn als hij uit de kliniek mag :j

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:59

Jeetje wat een heftig verhaal ts!
Mijn duimen draaien voor jullie!

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:19

kijk eens naar cavalor strucomix, super fijn voer! Er is ook een variant binnen de strucomix die minder suiker bevat maar durf nu niet te zeggen welke dat is.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:58

jeetje wat een verhaal!! misschien kan je eens kijken naar Vitalbix. is geen krachtvoer maar puur een vitamine korrel. ze hebben ook muesli en mash.

heel veel sterkte

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:08

chocobroodje schreef:
kijk eens naar cavalor strucomix, super fijn voer! Er is ook een variant binnen de strucomix die minder suiker bevat maar durf nu niet te zeggen welke dat is.



Dat is de stucomix sensitive volgens mij.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:33

Ik dacht het ook maar niet 100% zeker.. Cavalor is wel makkelijk aan te komen in Belgie :j En paarden vinden het waanzinnig lekker is mijn ervaring!

CoRiNa1983 schreef:
chocobroodje schreef:
kijk eens naar cavalor strucomix, super fijn voer! Er is ook een variant binnen de strucomix die minder suiker bevat maar durf nu niet te zeggen welke dat is.



Dat is de stucomix sensitive volgens mij.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:40


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:34

mystery1980 schreef:
geen idee of je hier makkelijk aan kunt komen in belgie, maar ik heb er goede ervaring mee:
https://www.rwdh.nl/dodson-and-horrell- ... sound.html


Deze inderdaad, super voer ! Maar in belgie enkel in Hoeilaart, Mechelen of ergens diep in de West-Vlaanders te krijgen :\
Geen idee vanwaar je bent, ts? Maar de cushcare condition is een echte aanrader. Wel voor cushing paarden, maar komt op hetzelfde neer qua suikers/zetmeel. Ben er hier mee gestopt omdat ze een beetje te rond werden :D

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 13:06

@Pandora2: Lars heeft het anders wel goed naar zijn daar :') hij wordt daar door iedereen op handen gedragen, geknuffeld en iedereen noemt hem "Larsie", zelfs de DA :D
Ik ben van Mol. Dat is misschien een beetje uit de richting. Ik houd deze wel in mijn achterhoofd!

@chocobroodje & @CoRiNa1983: Ik zie dat de Cavalor Fibeforce lager is in suikers en zetmeel dan de Strucomix Sensitive. Is het dan niet beter om hem de Fiberforce te geven? Deze heeft mijn DA trouwens ook aangeraden.

@mvermeulen1: Bedankt! Ik ga wat meer informatie zoeken over Vitalbix :)

Zus

Berichten: 601
Geregistreerd: 31-08-14
Woonplaats: Noord Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:47

Goed nieuws dat Lars waarschijnlijk zaterdag naar huis mag.

AthosjeJarig
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:37

Acherm, wat een getob. Sterkte ermee, fijn dat hij naar huis mag!

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 06:02

Dat klopt de fiber force van cavalor is nog lager in suiker en zetmeel dan de strucomix sensitive.
Ik voer zelf ook de cavalor fiber force en vind het erg fijn voer, mijn paard doet het erg erg goed op, die is niet bevangen geweest maar heeft makkelijk koliek en andere ongemakken van voer.
Ik weet dat de fiber force ook bij bevangen paarden wordt geadviseerd en vind het ook zeker een aarader om te gaan voeren.

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 07:51

Fiber force doet de mijne t ook goed op, jeetje wat een verhaal wat sneu voor lars en jou zeg. Arm dier wat een pijn. Heel veel sterkte fijn dat hij vandaag thuis komt

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:41

Fijn dat hij vandaag naar huis mag! Is de kanteling onder controle? Wat een pech allemaal, heel veel sterkte!

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:49

MiniMeLona schreef:
Er zitten juist wel suikers in wortelen, dus ik begrijp niet dat een da dat niet weet eerlijk gezegd. En niet dat die paar wortelen het nu erger maken, maar een suikerrijke slobber doet dat dus wel.

En zolang men nog geen idee heeft wat nu de oorzaak is van de hb, zul je juist de standaard dingen in acht moeten nemen en dat is de suikerinname drastisch beperken.
Ik wil echt niet rot doen, maar ik begrijp dan wel dat paardlief een terugval krijgt als daar niets aan gedaan wordt.
Als je toch iets wilt voeren omdat je bang bent dat hij te mager wordt, idd aan de seniores priores of andere pulp, daar zit weinig suiker en zetmeel in.

Toen mijn pony bevangen was moest hij juist wel wortelen ,omdat daar geen eiwitten inzitten,en de oorzaak van de bevangenheid juist te veel eiwitten zouden zijn (brok en rijk gras).Deze pony is toen genezen.Maar wel met los in zandpaddock. geen lange stalrust dus.Echter ik denk dat de situatie van het paard van ts gecompliceerder is.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:48

Eiwitten als oorzaak van hb is wel achterhaald. Fructaan, suikers, zetmeel echter wel oorzaak van hb, is mij met mijn IR pony met hb-gevoeligheid door de kliniek Utrecht aangegeven. En wortelen waren ook uit den boze. Ik zou er dus maar mee uitkijken.

Spenk
Berichten: 21772
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:02

Dat bevangenheid van teveel einwitten komt is al lang en breed achterhaald en wordt gelukkig ook zelden meer genoemd :=

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:40

Jeetje wat een verhaal.. Ik duim voor Lars en jou!!

PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:55

Och jee wat heftig zeg! Ik hoop heel hard op een goede afloop voor jullie. Heel erg veel beterschap!

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 00:02

Alweer 2 daagjes verder sinds laatste updateje van ts, hoe gaat het nu?