Komt alles nog goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 11:41

Bedankt!
Ik geef zeker de moed niet op, maar ik kon mijn tranen toch even niet bedwingen toen ik het te horen kreeg...
Hij staat al weken niet meer met gips aan, maar met speciaal beslag met zooltjes aan zijn voorste hoeven.
Dus ik denk niet dat het daaraan zal liggen?
Ik denk, en hoop, dat het een blein is. Dat zou het meest logische zijn aangezien hij zooltjes heeft en de blein langs daar niet weg kan.
Arme Lars, hij komt van zo ver en nu dit -O-

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:00

Dan zou het idd niet meer vh gips kunnen zijn, misschien even de hoefsmid vragen of hij een blik wil komen werpen, hoop echt dat het troep is die er aan de kroonrand uitkomt. Misschien dan tijdelijk ijzer eronderuit om te kunnen weken en een hoefverband. Je hebt een top smid en veearts dus kop op meis.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:57

poeh jeetje heb je hele verhaal doorgelezen maar wat een vechters zijn jullie zeg! Respect voor dat

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:41

O nee! Duim met je mee dat het een blein is... Genoeg ellende gehad nu mag het toch wel een keertje over zijn :+:
Laatst bijgewerkt door Pumpkins op 22-01-18 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:47

Heb je hele topic net gelezen. Jullie doen er alles aan wat maar kan. Ik duim voor jullie dat het goed komt. Sterkte in ieder geval!

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:19

Oké, zal proberen kort en helder te reageren.

Allereerst: helaas is het vrij 'normaal' dat hoefzweren en hoefbevangenheid hand in hand gaan, deze kunnen ónder de hoef uitkomen maar zeer zeker ook aan de kroonrand ... afhankelijk van waar zweer zit maar vooral ook waar ie uit/door kan breken.

Mijn advies/ervaring ?
Zooltjes/opvulling laten verwijderen .. wél op speciale Break Overs in van Nassau's stijl ( http://hoofcare.nl/hoefbeslag/hoofcare- ... er-beslag/ ) , enige ijzers die Noah geholpen hebben en nu nog helpen!
Hoe dan ook : naar mijn ervaring geen zooltjes en geen opvulling en geen Banana shoes/ijzers (bv.)

Verder om zweer en eventuele andere 'verdachte' plekken te behandelen : lokaal schoonmaken met soda water ( hele hoef weken zou deze té week kunnen maken), goed drogen en insmeren met zuivere (zgn. koud geperste/rauwe) imkerhoning ( oa. goede reformzaken).
Zelf even kijken naar hoe vaak .. ik zelf doe en heb het nooit vaker dan 1x per dag gedaan en altijd direct mee gestopt als plekken mooi schoon, fris ( elke ontsteking/rotting stinkt!) & droog werden.

Denk dat het hier om een beruchte "1 stap voorwaarts, 2 stappen terug" ( gevolgen van) hoefbevangenheid-terugval gaat, in het speciale HB topic kun je vele ervaringen hiermee lezen.

Sterkte & succes DoubleD ... kan uiteraard hiervandaan niet zeggen dat het goed gaat komen, maar het kán absoluut wel en nogmaals: hoefzweren en HB gaan vaak samen dus 'vreemd' is dit niet maar ik denk wel dat optie ander beslag bekeken zal moeten worden om zweren niet juist op te sluiten.

Evocative

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-07-17

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:27

Jeetje... Wat heftig dit zeg! Heel veel sterkte toegewenst, duimen dat het goed komt! <3

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 10:58

Bedankt allemaal voor de lieve woorden!
Gisterenavond hebben we Lars zijn hoef verzorgd met sodawater. Hij vond het niet fijn, het deed duidelijk wat pijn of prikte een beetje. Toen ik een paar schijfjes wortel voor zijn neus hield liet hij het wel braaf toe }>
Ik heb aan de DA gevraagd of de hoefsmid morgen ook naar Lars komt. Ik wil hem zo snel mogelijk van dat ijzer en zooltje verlossen zodat ze kunnen zien wat er nu werkelijk gaande is...
@Wanderers: Ik begin ook te twijfelen of dit soort beslag wel een goed idee is geweest. Je hoort/leest er zowel goede als slechte ervaringen over. Hopelijk ziet de hoefsmid morgen ook in dat we het anders moeten oplossen.
Schoonmaken met sodawater heb ik gedaan, heb dit wel over zijn hele hoef gebruikt. Dit ga ik dus niet meer zo doen!

Moest het nu om een hoefzweer gaan, en men kan deze eruit snijden, trekt de kroonrand dan vanzelf terug bij of niet?
Het moet toch sowieso iets in de hoef zijn dat ontstoken is en niet weg kan langs onder? Het lijkt mij zo vreemd dat zijn kroonrand afsterft door slechte doorbloeding aangezien de doorbloeding een tijdje terug wel goed zat?
Ik zal mijn DA en hoefsmid morgen weer kunnen bekogelen met 1000 vragen vrees ik :')

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:11

Hier wel goede ervaringen met een goed ijzer en zooltjes met siliconen, vind de keuze daarvoor niet vreemd. Maar nu dit zich uit idd beter even anders oplossen.

Ooiit bij een verwaarloosd paard gezien dat een hoefzweer via de kroonrand naar buiten kwam, dit is toch weer goed gekomen hoor.

Ik zet ze in een teiltje met soda als dat nodig is, na wat gehannis snappen ze dat wel.
Kop op en ik duim dat het morgen allemaal mee gaat vallen.
Alvast suc6

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 12:24

@jobamara: Dat vind ik dus zo vervelend. Bij de ene werkt het goed en bij de andere niet. Jammer dat je dat op voorhand niet kan voorspellen :(
Ik blijf zijn hoef verzorgen met soda.
Bedankt!

Ik heb trouwens net een mail naar Rob van Nassau gestuurd. Respect als hij het hele verhaal leest.
Hopelijk krijg ik spoedig een antwoord. Moest het er morgen niet goed uitzien voor Lars wil ik graag bij van Nassau om hun mening vragen om te kijken wat we eventueel nog kunnen doen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:16

Van nassau is zeker een goede optie hoor. Maar als ik de samenwerking tussen jouw veearts en smid zie vind ik dat die hun werk ook goed verstaan. En zeker is er bij hb zoveel verschil in wat werkt, maar zelf vind ik ontstekingremmer en pijn weghalen het belangrijkst.
Hoop echt dat het goed komt, je hebt er alles voor over, het is jullie gegund, dus ik duim keihatd door!

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:20

Hier ook goede ervaring met zooltje.
Wij hebben een open teen ijzer gebruikt met zooltje en vulling. Paard knapte daar direct van op.
Moet er wel bijleggen dat het bij mijn paard achter was.
Ik heb expres geen advies gevraagd aan bv een van nassau. Er zijn zoveel meningen. Ik heb het volste vertrouwen in mijn smid en heb daar voor gekozen en wilde niet gaan twijfelen door de mening van anderen.

Groote kans dat julli nu te maken hebben met een zweer. Die kunnen heel pijnlijk zijn.

Ik ga voor jullie duimen. :(:)

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:54

Hebben de druppels van de homeopaat eigenlijk nog geholpen?
Kon de dierenarts zijn diagnose bevestigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:14

jobamara schreef:
Ooiit bij een verwaarloosd paard gezien dat een hoefzweer via de kroonrand naar buiten kwam, dit is toch weer goed gekomen hoor.

Ook wel eens bij niet verwaarloosde paarden gezien. Een diepe hoefzweer is er some gewoon niet uit te halen en moet er uit zichzelf uit komen en dat kan ook via de kroonrand. Wel heel heel pijnlijk.
Degene die ik zag ken kwam het ook goed mee, echter . die hadden verder geen andere problematiek

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:38

Wat een tegenslag zeg... Nu woensdag maar afwachten. Heel veel sterkte.

xbkbx

Berichten: 23
Geregistreerd: 01-01-16
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:47

Ik heb net het topic door gelezen, wat balen van deze tegenslag!
heel veel sterkte gewenst en ik duim dat het morgen voor jullie mee valt.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:12

Succes, ik duim voor jullie!!

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 10:58

He bah wat naar om deze tegenslag nu te hebben... zal voor jullie duimen!

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:08

ik duim weer voor je mee. Balen hoor allemaal! Dikke knuffel ook voor Lars.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:20

sterkte vandaag! duimen draaien!

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:17

Jeetje wat een ellende moeten jullie samen doormaken.

Hoop dat hij er bovenop komt, ik duim mee!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Komt alles nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:28

Hoop zo dat alles oke is met Lars en jou. Neem je tijd mocht het anders zijn :(:)

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 08:49

Gisteren is de DA geweest. Hij heeft de haren aan zijn kroonrand weggeschoren, Lars zijn voet verdoofd en daarna het ijzer er onderuit gehaald.
Nadat hij een beetje zool had weggehaald kon hij niet meteen een oorzaak vinden. De DA vond het beter om een RX te maken zodat we zeker waren dat het zijn hoefbeentje niet was dat te extreem gekanteld was...
Jammer genoeg had zijn collega de RX mee op de baan en moest mijn DA dus later terugkomen voor de foto's. Lars kreeg weer een gips aan die voet voor extra steun.

Enkele uren later werd er dan een foto gemaakt. Gelukkig was de foto nog hetzelfde als enkele weken geleden. Het hoefbeentje was gekanteld maar niet extreem, en hij had nog voldoende zool.
Daar kon het dus niet aan liggen.
De DA hoopt, in het beste geval, dat het een zweer is die doorbreekt langs de kroonrand. Dat wordt dan afwachten tot deze zelf verdwijnt...
Echter vreest hij dat Lars zijn 'schoen' verliest. Als daar dan een nieuwe hoef onder groeit zou dat nog niet zo'n ramp zijn, maar dat is dus helemaal niet zeker...

Het advies van de DA is dat we moeten afwachten hoe het evolueert. Als het erger wordt zal er niets meer aan te doen zijn :(
Hij gaf aan dat hij op deze moment niets meer kan doen, hoe jammer hij het ook vindt.

Bij deze heb ik gisterenavond naar dierenhospitaal Visdonk in Roosendaal gebeld met de vraag of ik vandaag, donderdag, nog terecht kon met Lars. Ik heb het kort uitgelegd aan de aardige mevrouw aan de telefoon en zij begreep de ernst van de situatie.
Zoals ik al hard verwacht, was Rob Van Nassau al volledig bezet.
De mevrouw stelde voor om hem even op te bellen en mij nadien terug te bellen.
Gelukkig kan ik er morgen, vrijdag, 's middags al terecht met Lars!

Dit zal onze laatste kans zijn. Ik hoop dat Rob ons kan helpen. Zo niet, zal ik de moeilijkste beslissing in mijn leven moeten nemen...

Waar ik een beetje tegenop kijk is de reis naar Roosendaal. Lars heeft veel moeite om op zijn been te steunen en hij moet een dik uur op de trailer staan. Ik ben sowieso van plan om een dik pak krollen in de trailer te leggen zodat hij zacht staat. Maar kan ik nog iets meer doen?
Ik heb er al aan gedacht om aan de DA te vragen of hij Lars zijn voet een beetje wil uitverdoven zodat hij toch comfortabel kan reizen.

Nogmaals bedankt iedereen voor de lieve woorden! :j

@Matheno: Toen ik begon met de bolletjes was Lars zijn doorbloeding heel slecht en had hij zo goed als geen zool. Toen de bolletjes op waren is Lars terug op de foto geweest en hebben ze de doorbloeding opnieuw getest. Hij had veel meer zool aangemaakt en de doorbloeding was dus duidelijk verbeterd.
Of dat nu specifiek aan die bolletjes ligt, weet ik niet. Maar naar mijn gevoel hebben ze geholpen :)
Ik heb daarom ook besloten nog eens bij deze man langs te gaan. Wie weet kan hij ons nog eens verder helpen.

(DA had per ongeluk een stukje in zijn huid geschoren :(:) )
Afbeelding
Afbeelding

Getup

Berichten: 8279
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:35

Oh brrrr ziet er toch heftiger uit als ik dacht. Wat een ellende voor jullie 2 :(:) .... Wat een pech telkens. Wel n compliment voor jou en de mensen om je heen, klinkt als een fijn team.

Fijn,dat je morgen daar terecht kunt. Al is de reis erheen misschien wel wat spannend. Hoe ver moet je rijden?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:36

Oh, dat ziet er slecht uit. :oo
Lijkt inderdaad wel ontschoening. Veel succes morgen. :(:) Hoop dat ze wat voor hem kunnen doen!