ongeveer 7 maanden geleden (01-04-17) is mij geliefde pony tijdens het rijden door zijn pees gezakt/ blijven hangen met zijn been, we weten het niet precies. Het komt erop neer dat hij toen aan zijn rechter voorbeen een peesblessure heeft opgelopen. Nou is hier natuurlijk best aardig wat over te vinden op Bokt, maar er wordt altijd gepraat over gescheurde pezen en volgens onze DA had hij niets gescheurd. Ik heb een echo laten maken toen het net was gebeurd en toen hebben we het volgende te horen gekregen: "forse traumatische desmitis. Zwelling en structuurverlies van oppervlakkige buiger mn proximaal."
Ik wist eigenlijk niet wat proximaal en desmitis betekende dus dat heb ik opgezocht. Proximaal betekent dus gewoon bij de aanhechting van de pees aan het bot, maar desmitis is wel wat lastiger te vinden, ik lees dingen over hoe je het ontdekt en over hoe je het behandeld (als dat nog mogelijk is).
Nu is dus mijn vraag of iemand mij uit kan leggen wat desmitis precies inhoudt, heeft dit te maken met die structuurverlies? Van wat ik me herinner houdt dat in dat het peesweefsel uit elkaar getrokken is (niet gescheurd) is er iemand die daar meer van weet? en die mij wat wijzer kan maken?

groetjes!