Ik heb al vele topics gelezen over HKO en de ervaringen hiervan.
Elke situatie is natuurlijk weer anders en daarom open ik ook dit topic waar ik om jullie ervaringen/meningen vraag.
De situatie van mijn pony zit zo:
Augustes 2015 kreeg Shadow een hoefzweer. Nadat de hoefzweer weer is weggegaan bleef Shadow onregelmatig lopen. DA er bijgehaald en vermoedde een peesblessure. Lang verhaal kort, na een poos rust liep Shadow nog niet goed en zijn we naar de kliniek geweest voor röntgenfoto’s. Hieruit bleek HKO klasse 3-4. Hiervoor heeft hij speciale ijzers gekregen en liep hij over het algemeen goed en was hij vrolijk! We reden voornamelijk alleen nog buitenritten met zo nu en dan nog licht bakwerk.
Maart 2017 begon shadow vreemd met zijn achterbenen te lopen, fysio is erbij geweest en hij liep na de behandeling weer goed, al was dit van korte duur. 6 weken later begon Shadow weer zo vreemd/niet goed met zijn achterbenen te lopen en is de fysio nogmaals langs geweest. Die vermoedde dat Shadow compenseerde met zijn lichaam door zijn hko en daarom niet goed met zijn achterbenen liep. Wel liep Shadow na de behandeling weer goed, ditmaal voor 2 weken. Ik wilde er graag zeker van zijn dat het daadwerkelijk door het compenseren kwam en heb de DA laten komen. Ook die zei dat het kwam door compensatie. Vervolgens besloten om een hoefpad/leertje tussen zijn ijzers te doen. Inmiddels maakten we nog 1 a 2 keer per week een rustig buitenritje. Gewoon wat Shadow op dat moment aan kon.
Halverwege oktober viel het mij op dat Shadow meer begon te struikelen met lopen en kortere passen maakte. Ook begon hij weer slechter met zijn achterbenen te lopen. ‘Rijden’ ben ik dan ook meteen mee gestopt (voor zover we dat nog deden), wel gingen we stukjes te wandelen. Ik vond Shadow steeds minder goed lopen, ook was Shadow Shadow niet meer.. Hij keek dof uit zijn ogen en slenterde wat achter mij aan tijdens het wandelen. Draven deed hij liever ook niet meer. Dit was totaal niet de Shadow die hij altijd was geweest.. Ik vermoedde dan ook dat hij pijn had. In overleg met de DA is er dan ook besloten om Shadow op pijnstilling te zetten.
Inmiddels staat shadow nu bijna een week op pijnstilling. In het begin merkte ik niet veel verschil. Maar na 2 dagen kan ik toch wel zeggen dat de oude Shadow weer terug is. Hij is weer vrolijk en tijdens het wandelen wil hij ook weer graag draven, dit doet hij zelfs nu weer uit zichzelf. Hij loopt alleen nog steeds niet helemaal goed met zijn achterbenen. Ik kan dus nu wel zeggen dat Shadow pijn heeft wanneer hij niet op pijnstilling staat..
Maar hoe nu verder? Wat zouden jullie in dit geval doen? En wat zijn jullie eigen ervaringen?
Shadow zijn verdere leven op pijnstilling zetten zie ik niet zitten. Ook komt de winter eraan en dus zal Shadow nog meer last van hko krijgen.
Zenuwsnede(al zie ik dit ook niet echt zitten) en inspuiten heb ik ook over na gedacht. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En is dit niet meer uitstel van executie?
Ik ben van plan om nu eerst de pijnstilling die ik heb meegekregen op te maken. En als hij zonder pijnstilling weer zo slecht gaat lopen dan is het overduidelijk dat Shadow echt veel pijn heeft. Wel wil ik dan nog een keer röntgenfoto’s laten maken ter vergelijking van 2 jaar geleden.
Of Is het dan niet beter om hem voor de winter nog te laten gaan? Zelf heb ik namelijk nog weinig hoop.. begrijp mij niet verkeerd! Ik hou zielsveel van Shadow en wil het allerbeste voor hem! Maar ik wil absoluut niet dat hij een hoopje ellende wordt.... dat verdiend hij niet. maar het is zo ontzettend moeilijk...
Graag zou ik jullie mening en ervaringen horen! Hoewel het uiteindelijk mijn eigen beslissing zal zijn, wat ik dan ook mag beslissen (natuurlijk in overleg met de DA). Dit is een onderwerp met vele verschillende meningen, hiervan ben ik mij bewust. Wel zou ik graag willen dat iedereen respect heeft voor elkaars mening!
Bedankt voor het lezen! Het is uiteindelijk nog al een lang verhaal geworden