Hoi Iemand ervaring met amputatie staart? Mijn merrie heeft melanomen en staart amputeren zou haar enkele extra levensjaren geven maar wat met het genezingsproces enz
Daphneeeej
Geplaatst: 25-10-17 21:06
Zijn het dan wel melanomen of kwaadaardige kanker. Melanomen zijn namelijk normaal goedaardig en doen alleen kwaad als ze op de verkeerde plek groeien maar op de staartwortel doen ze geen kwaad.
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 25-10-17 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Het zou niet horen, maar kijk eens naar 80% van de trekpaarden, die missen ook hun staart ivm "medische redenen". Over het algemeen ziet dat stompje er wel netjes genezen uit.
Ik weet niet of het goedaardig of kwaadaardig is heb volgende maand afspraak in kliniek en ik vrees dat ze het gaan voorstellen omdat het niet naar binnen zou slaan
Potjandikkie, dat zijn behoorlijke melanomen! Sterkte!
tamary
Geplaatst: 25-10-17 21:22
Van wat ik van melanomen weet is dat ze uitwendig als inwendig samen voorkomen. Kans dat met zo'n staart er nog niks op/bij de inwendige organen zit lijkt mij erg klein. Of en hoeveel extra tijd die amputatie geeft is voor mij twijfelachtig, zo erge foto's heb ik nog niet voorbij zien komen.
edit : nog een keer goed de foto's bekeken, en ik denk dat het voor amputatie te laat is, melanomen zitten al te veel rond anus en bilspleet, ze kunnen zo te zien niet alles weghalen en er in gaan snijden, wat melanoom gaat irriteren doet alles enkel sneller groeien.
Laatst bijgewerkt door tamary op 25-10-17 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Daphneeeej
Geplaatst: 25-10-17 21:23
De mijne heeft het ook over de hele staart en bij de anus. Bij aankoop keuring bij die van mij werd gezegt dat ze toch niks kunnen doen aan melanomen. Het is gewoon duimen dat ze niet groeien op een manier dat het je paard in de weg gaat zitten. Heel veel sterkte met je paardje, ziet er al wel heel heftig uit bij die van jou. Dacht dat de mijne al onder zat.
Paard gekocht van een vriendin heeft me er niks over gezegd Nu reeds twee jaar in mijn bezit en ik ben stapelgek op haar Sedert kort vernomen dat er een kliniek is in Limburg die dat behandeld dus ik vind het het proberen waard Ze krijgt nu dagelijks twee maal lijnzaadolie om makkelijk te mesten Tot nu toe is het nog een vrolijke speelse meid maar ben zo bang wat er zal komen
GreaseMonkey
Geplaatst: 25-10-17 21:43
Wow! Dat ziet er heftig uit! Ik kan me inderdaad voorstellen dat dit je beangstigd! Ik duim dat de afspraak volgende maand zinvol kan zijn...
Bedankt Moesten er paardenliefhebbers zijn die een staartamputatie gedaan hebben hoor ik het graag ik ben wat radeloos en weet nog niet of ik zal toezeggen ben van de genezing en verdoving
Het is een merrie? Heeft ze dan ook geen last bij het plassen? Of zitten ze niet zo laag? Lijkt mij ook niet zo lekker als ze er telkens overheen plast.
Jee, wat een foto’s! Kan ze nog wel normaal mesten? Een normale staartamputatie is vrij snel genezen en zou niet slecht zijn voor haar, maar je zit inderdaad met die melanomen waar in gesneden moet worden, en dat kan er voor zorgen dat het zich verder gaat verspreiden. Ik ben heel benieuwd wat die dierenarts er mee kan.