Hoe maak je een pony dik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingexfleurx
Berichten: 8
Geregistreerd: 25-10-17

Hoe maak je een pony dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 18:23

Mijn pony (23 jarige merrie welsh) is enorm mager :x en nee dan bedoel ik niet dat je gewoon alleen de ribben ziet maar haar heupen steken ook uit ik weet alleen niet hoe ik haar nou weer op gewicht krijg,ben al gestopt met dagelijks rijden maar dat helpt ook niet overdag in stal krijgt ze een grote bak slobber,een klein bakje kracht voer en twee grote bakken kuil en buiten staat ze in een groot land,samen met mijn kleine shetlander,de dierenarts is ook al langs geweest om te controleren op wormen maar hij kon niks vinden,dus weten jullie tips om haar op gewicht te krijgen? /3 |o :?
Laatst bijgewerkt door Ingexfleurx op 25-10-17 19:04, in het totaal 2 keer bewerkt

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:24

Is er wel eems een tandarts bij je paard geweest?
En wat heeft de dierenarts gedaan om te controleren op wormen?
Wanneer is je paard voor het laatst ontwormt?
Wat voor slobber en krachtvoer krijgt je paard?
Hoe groot zijn de bakken waar ze kuil in krijgen en hoe vaak per dag worden die gevuld?
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 25-10-17 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:25

Wat voor slobber geef je precies en hoeveel is het voordat je het nat maakt?
Hoeveel is een klein bakje krachtvoer en wat voor krachtvoer is het?
Doet ze min of meer onbeperkt met 2 bakken kuil?
Wanneer is ze voor het laatst ontwormt?
Wanneer zijn haar tanden voor het laatst gedaan?
Hoeveel hoort ze te wegen (ongeveer, 100-200-300-400-500-600kg)?

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe maak je een pony dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:28

Is je pony ook op Cushing/PPID getest? Zo niet, dan zou ik dat eerst maar eens doen.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:31

Helemaal stoppen met rijden, wormenkuur erin, deken op doen zodra het kouder wordt, tandarts laten komen die elektrisch en met verdoving werkt (heel belangrijk), checken op oouderdomsziektjs zoals cushing en en flink voer erin! Onbeperkt ruwvoer en daarnaast flink wat seniores priores van subli.

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Hoe maak je een pony dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:36

Ik zoe in haar profiel dat ze 13 is.
Mogelijk heeft ze dus niet volledig zeggenschap over de behandelingen en is ze misschien niet helemaal up to date wat er gedaan of getest is.

Ingexfleurx
Berichten: 8
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 18:51

fleurtjeuh schreef:
Is er wel eems een tandarts bij je paard geweest?
En wat heeft de dierenarts gedaan om te controleren op wormen?
Wanneer is je paard voor het laatst ontwormt?
Wat voor slobber en krachtvoer krijgt je paard?
Hoe groot zijn de bakken waar ze kuil in krijgen en hoe vaak per dag worden die gevuld?

Ja de tandarts komt 2 keer per jaar voor controle, dierenarts heeft vorige week haar mest onderzocht en ontwormt voor de zekerheid, ze krijgt slobber smash van pavo en liga krachtvoer van pavo, hoe groot de bakken zijn is moeilijk uit te leggen maar een kruiwagen vol kuil daar kan ik 2 bakken mee vullen de ze krijgt ong een kruiwagen kuil per dag zodra ze die bakken op heeft (wat heel zelden gebeurt) worden ze bij gevuld

Ingexfleurx
Berichten: 8
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 18:53

troi schreef:
Helemaal stoppen met rijden, wormenkuur erin, deken op doen zodra het kouder wordt, tandarts laten komen die elektrisch en met verdoving werkt (heel belangrijk), checken op oouderdomsziektjs zoals cushing en en flink voer erin! Onbeperkt ruwvoer en daarnaast flink wat seniores priores van subli.
bedankt voor de tip! Ik zal de dierenarts morgen gelijk laten komen voor verdere controle

Ingexfleurx
Berichten: 8
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 19:00

Mizora schreef:
Wat voor slobber geef je precies en hoeveel is het voordat je het nat maakt?
Hoeveel is een klein bakje krachtvoer en wat voor krachtvoer is het?
Doet ze min of meer onbeperkt met 2 bakken kuil?
Wanneer is ze voor het laatst ontwormt?
Wanneer zijn haar tanden voor het laatst gedaan?
Hoeveel hoort ze te wegen (ongeveer, 100-200-300-400-500-600kg)?
ze krijgt slobber smash van pavo ong 1 schep (zo'n gele maat beker vol) samen met ander halve schep water, ze krijgt liga krachtvoer van pavo en daar krijgt ze een halve schep van,ja ze krijgt eigelijk onbeperkt kuil zodra de bakken op zijn (lukt haar bijna nooit) worden ze bijgevuld, ze is vorige week ontwormt en haar tanden zijn ong een maand geleden gedaan.volgens mij moet ze ong 300kg wegen (weet ik niet zeker)

Ingexfleurx
Berichten: 8
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 19:14

Afbeelding

Afbeelding
de eerste foto is van 4 maand geleden en de tweede is nu

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe maak je een pony dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:19

Ik schep slobber per dag? Dat mag je wel keer 4 gaan geven dan. Ik gaf op slechte dagen 3 emmers vol aan een paard wat er nog lang niet zo slecht uit zag als die van jou om bij te trekken.

Ingexfleurx
Berichten: 8
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 19:19

Ibbel schreef:
Is je pony ook op Cushing/PPID getest? Zo niet, dan zou ik dat eerst maar eens doen.

Nee nog niet gaan we binnen kort doen

Ingexfleurx
Berichten: 8
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 19:20

belle_boef schreef:
Ik schep slobber per dag? Dat mag je wel keer 4 gaan geven dan. Ik gaf op slechte dagen 3 emmers vol aan een paard wat er nog lang niet zo slecht uit zag als die van jou om bij te trekken.
oke heel erg bedankt *D

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:22

Heb je een tandarts gehad die verdoofd en electrisch werkt.
Door de verdoving kunnen ze veel beter achterin komen en ook daar problemen oplossen. Vaak zie je daar nog problemen.

Ik zou de slobber vervangen door senioren priores van Subli. Alhoewel ik mijn oudje (haf 26) prima vet krijg met het huismerk pulp van de welkoop. Echter voer ik hier wel een vitmin broje van marstall bij.
Ik denk dat je wel kan beginnen met 2x een halve schep per dag. (dit dan nog even weken)

Eet ze haar kuil verder wel goed? Of zijn het andere paarden die het opeten?
Rangorde kan namelijk ook het probleem zijn.

Verder ben ik wel benieuwd of er iets uit het bloedonderzoek gaat komen.

* Ik zie nu je foto.
Ik vind het nog wel meevallen met haar. Ik zie gewoon een oud paard. Weet je ook zeker dat ze 23 is en niet ouder?
Ga niet 4 scheppen pavo slobber geven dat gaat echt niet goed, is niet gezond.
Basis voer is ruwvoer en als vervanger is de eerder genoemde priores super goed.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 25-10-17 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Hoe maak je een pony dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:22

Merriebrok!

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:23

Oh even gemist dat je pavo voert. Ik voer senior priores van Subli. Dat is wel een verschil.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:26

Ingexfleurx schreef:
belle_boef schreef:
Ik schep slobber per dag? Dat mag je wel keer 4 gaan geven dan. Ik gaf op slechte dagen 3 emmers vol aan een paard wat er nog lang niet zo slecht uit zag als die van jou om bij te trekken.
oke heel erg bedankt *D

Wel voorzichtig opbouwen hoor, niet in een keer 3 emmers slobber gaan geven!
Goed dat je je zorgen maakt over je paardje, inderdaad stoppen met rijden, je kunt ook lekker gaan wandelen of een stukje gaan fietsen om haar het idee te geven dat ze iets doet als ze zich anders verveelt. Ze ziet er uit als een oud paard met doorgezakte rug, maar ik had een slechter dier verwacht naar je verhalen, maar wat extra spekkies voor de winter kunnen bij oudjes nooit kwaad!!

Seniores Priores is wel echt top voer, misschien daar op overschakelen? :) Succes!

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:31

Ik zou zeker geen 4 scheppen pavo slobbermash gaan geven. Dat is namelijk absoluut niet geschikt als dikmaker, het is hoogstens een snack. Er zijn een aantal alternatieven:

Subli Seniores Priores: moet 4 uur geweekt worden, is een officiele ruwvoervervanger. Eerst 4 dagen 2 voerbeurten met 1 schep per voerbeurt, daarna 2 voerbeurten 2 scheppen per voerbeurt. Even een schep wegen, bij mij is het 800-850g. Als het bij jouw anders is, dan moet je eerst 4 dagen ±0.8kg per voerbeurt voeren (voordat het geweekt is wegen, wel 4 uur weken met 4L water), daarna ±1.6-1.8kg per voerbeurt voeren.

Bietenpulp met zemelen: 3 gewichtsdelen bietenpulp op 1 gewichtsdeel zemelen, een schep is bij geen van beiden een kg. Hierbij eerst 4 dagen 600g bietenpulp en 200g zemelen voeren (droog gewogen, na 4 uur weken gevoerd), daarna overgaan op 1.2kg bietenpulp en 0.4kg zemelen.

Nog weer een mogelijkheid, die ik zelf ook ingezet heb, is pavo nature's best en daarvan 2x per dag een schep gaan geven (850-900g). Officieel is het geen ruwvoervervanger, maar de hoeveelheid vezels is gelijk aan Seniores Priores en het hoeft maar 5 minuten te weken als je het al nat voert, want het kan ook gewoon droog gevoerd worden. Eventueel naar 1.5 schep opvoeren na 2 weken, maar ik verwacht niet dat het nodig is.

En daarnaast zou ik haar wat luzernebrok of gehakselde luzerne gaan voeren. ±600g. Bij mij komt dat neer op 3 niet aangedrukte voerscheppen bij gehakselde luzerne of een 1/2e voerschep bij luzernebrok. Een eiwittekort is namelijk niet ongebruikelijk bij oude paarden en met hoe zij afvalt verwacht ik dat het meespeelt.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:33

Nou TS ik vind het erg goed dat je om hulp vraagt en alles zo goed aanpakt. Mizora heeft al gereageerd en die heeft er echt veel verstand van. Probeer eens te wegen wat je allemaal geeft. Dan kan ze jou verder helpen namelijk!

En de pony is mager maar niet ten dode opgeschreven.

Ik geef mijn paard pulp bij. Doe er wat meusli door en de eten het heerlijk weg. Goede dikmaker bij ons. Maar geven we alleen aan paarden die niet gevoelig zijn voor bepaalde ziektes.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:35

Als ik naar de foto's kijk die je geplaatst hebt vind ik het eerlijk gezegd nog wel meevallen. Desalniettemin vind ik het goed dat je naar de mogelijkheden kijkt om je pony toch wat dikker te krijgen, zeker met de winter in het vooruitzicht. In eerste instantie zou ik een medische oorzaak proberen uit te sluiten en haar dus, zoals eerder ook al genoemd, onder andere laten testen op PPID.

Verder is het misschien een optie om naar een vervangende slobber te kijken. Ik heb zelf erg goede ervaringen met Senior Priores van Subli als dikmaker voor een oudere pony. Dit is onder andere verkrijgbaar bij de Welkoop en ook redelijk prijsvriendelijk.

Daarnaast zou ik vooral de adviezen van Mizora meenemen. :)

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Hoe maak je een pony dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:52

Beetje lijnzaadolie bij elke voerbeurt, en Marstall even bellen en vragen welk voer geschikt is.
Ons paard mocht net iets voller worden en dat is zo gelukt.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Hoe maak je een pony dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:56

Als het fris wordt dan is een deken buiten op wel fijn, je wilt niet dat ze energie "verspilt" om warm te blijven.

Tevens is het geven van senioren priores een goede vervanger voor je slobber, wat geloof ik al een paar keer genoemd is.

butterfly84

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-10-12

Re: Hoe maak je een pony dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:32

Hoi TS. Je hebt al veel goede tips gehad. Ik heb een oudje van 26 jaar die met name in de winter kan invallen. Dit is een paard met cushing. Met de juiste medicatie gaat dit al veel beter. Deze maand is de test hiervoor gratis is Nederland. Daarnaast voer ik haar idd senioren priores, luzerne en bietenpulp. veel succes!