Wanneer weet je of een pony hoefbevangen of spierbevangen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maria500

Wanneer weet je of een pony hoefbevangen of spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 20:15

Ik heb een beetje rond gezocht op bokt en kwam toch niet helemaal uit naar wat ik zocht.
Uit interesse ben ik benieuwd wat nu het verschil in de symptomen van hoefbevangen en spierbevangen.
Ik heb ook een beetje op google gezocht en zag dat bij beide 'ziektes' de pony's erg gaan hangen op hun achterbenen.

Ik weet dat het verschillende 'ziektes' zijn, maar ik vind de symptomen erg op elkaar lijken en ben benieuwd hoe je onderscheidt kunt ontdekken.

Clgpgrx

Re: Wanneer weet je of een pony hoefbevangen of spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:30

het is ook lastig om het uit elkaar te halen, bij spierbevangen kun je ook herkennen aan omhoog gebogen rug en stijf in achterhand, trilt en knikt in achterhand. In ernstige gevallen de urine word roodbruin, hartslag en ademhaling is verhoogd of de slijmvliezen kunnen rood tot paars gekleurd zijn.

bij hoefbevangenheid merk je eigenlijk alleen echt als het paard op de achterhand gaat hangen en als het paard hoefbevangen is merk je ook aan de hoeven en kroonrand zelf ze zijn dan meestal warm

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:42

Bij hoefbevangenheid kun je vaak polsslag voelen in de kootholte. Ook zie je bij die paarden dat ze veel moeite hebben om kort te draaien (dus een krappe bocht). Je ziet dan vaak dat ze achterover gaan hangen en strompelend draaien. Destijds bij mijn merrie helaas geen filmpjes van gemaakt, die was wel een typisch voorbeeld.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 22:55

dankjewel voor jullie reacties!

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:07

Mij is ook altijd geleerd dat bij hoefbevangenheid de manenkam harder word...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:09

Harde manenkam, voorbenen eventueel beurtelings ontlasten, en als ze draaien idd extra achterover hangen en erg moeilijk erover doen. Dat zijn tekenen die meer richting hb wijzen.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:26

Toen ik laatst informatie zocht over hoefbevangenheid heb ik veel aan de informatie in de onderstaande link gehad. Op de website is ook een stuk over spierbevangenheid te vinden. Wanneer je naar de symptomen van hoef- en spierbevangenheid gaat kijken, is er denk ik wel een redelijk onderscheid te maken tussen beide verschijnselen.

Dit is de link met het stuk over hoefbevangenheid:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/h ... j-paarden/

Dit is de link met het stuk over spierbevangenheid:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... dagziekte/

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 17:39

dankje!