Opeens manken na sprong

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

pompidou2602

Opeens manken na sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-17 09:54

Hello

Ik had daarnet een springles en ik was aan het inrijden. Mijn paard (Pica) liep opeens perfect en het ging enorm goed. Ook het inspringen ging enorm goed. Ik nam een dubbelsprong voor de eerste keer die les en Pica begon wat vooruit te worden. Daarom besloot mijn trainer om de dubbel enorm laag te zetten: een rechte van 80cm gevolgd door een rechte van +/- 70cm. We springen normaal gemiddeld 1m20 dus dit waren echte inspringers. Opeens in de dubbel deed mijn paard zijn hoofd enorm laag. Ze doet dit wel vaker als ze opeens een andere sprong moet doen want ze is nog maar 6... Maar na de dubbelsprong kreeg ze haar hoofd niet meer omhoog en mankte ze rechtsvanvoor.

Ik heb daar zo snel mogelijk laten stappen, ben afgesprongen en we hebben direct het zadel en de getten afgedaan. Na wat stappen mankte ze enkel rechtsvanvoor, hoofd ging terug omhoog. We hebben haar toch uitgestapt en op de trailer gezet. Toen we ze van de trailer afhaalde, wandelde ze normaal. Osteopaat komt direct voor de zekerheid, misschien heeft ze nog steeds iets fout in haar rug wat wij niet zien of voelen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Maak me best wel zorgen...

"Winning means you're willing to go longer, work harder and give more than anyone else."

Dees

Re: Opeens manken na sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:00

Problemen in het voorbeen liggen na zo'n gebeurtenis meer voor de hand.
Zijn de X-rays goed? Zijn de pezen op de scan goed?
Pas daarna zou ik verder kijken...

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:06

Misschien verkeerd geland of zich verstapt. Denk (persoonlijk) niet dat het ineens uit de rug komt. Heb het ook 1x in het parcours gehad, paardje sprong lekker en na de 3e sprong in de barrage ineens op 3 benen. Direct afgestapt en het parcours uit gegaan en been gekoeld, dag later zagen we er niks meer aan en ze is geen pas kreupel meer geweest.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-17 10:17

Dees schreef:
Problemen in het voorbeen liggen na zo'n gebeurtenis meer voor de hand.
Zijn de X-rays goed? Zijn de pezen op de scan goed?
Pas daarna zou ik verder kijken...

Dit is allemaal helemaal in orde! Is enkele maanden geleden pas genomen, die X-rays ...

"Winning means you're willing to go longer, work harder and give more than anyone else."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:19

Mja hij kan zich tijdens het springen toch geblesseerd hebben, dat heeft niks te maken met dat ie een paar maanden terug wel goed was. Ik zou gewoon de osteopaat even laten voor wat het is, en in plaats daarvan het been na laten kijken door een dierenarts.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-17 10:23

Joolien schreef:
Mja hij kan zich tijdens het springen toch geblesseerd hebben, dat heeft niks te maken met dat ie een paar maanden terug wel goed was. Ik zou gewoon de osteopaat even laten voor wat het is, en in plaats daarvan het been na laten kijken door een dierenarts.

Dan ga ik proberen de dierenarts vandaag ook nog te laten komen ...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:41

Precies. Hoe het 3 maanden geleden was, doet er nu niet meer zoveel toe.
Hoe is het nu, na die foute sprong? Dat wil je weten.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-17 11:10

Dees schreef:
Precies. Hoe het 3 maanden geleden was, doet er nu niet meer zoveel toe.
Hoe is het nu, na die foute sprong? Dat wil je weten.

100% gelijk ...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:15

Je kan het ook gewoon een paar dagen aankijken en rust gunnen. Goed koelen en niet rijden. Zeker als je aangeeft dat ze na het uit de trailer halen, niet echt (meer) kreupel liep.

Als het been echt dik was en ze stond er niet meer op, dan had ik ook een DA laten komen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:32

gevaar met even aankijken is dat je niet weet hoe de weke delen ervoor staan. Kan inderdaad een verstuiking zijn en gewoon met een beetje rust weer goedkomen, maar kan ook der pees o.i.d. beschadigt hebben en hier hoeven ze verder niet op te kreupelen. Zolang er geen zwellingen zijn is de kans klein dat er echt iets beschadigt is, maar het kan. Keuze is aan jezelf of je het even aan wil kijken of zekere voor het onzekere nemen en na een weekje laten echo├źn door DA. Het is voor mij zo lastig te beoordelen hoe groot de misstap is geweest.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:49

Voor hetzelfde geld was het niks, slechts een verstapping. Als het been niet dik is en ze mankt er minder erg op dan toen ze dat direct deed, kan ze prima met een weekje rust aankijken.

khoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:02

hopelijk niks ernstigs! succes bij de da

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-17 16:12

Een spier die door een bepaalde beweging vast is gaan zitten. De spier (tussen C6 en C7) is losgemaakt. Normaal gezien zou het nu niet meer mogen voorkomen. Komt het toch nog voor, dan moet er zo snel mogelijk een foto genomen worden van de rechternek. Dan zou het iets chronisch zijn ...

Fingers crossed en hopen dat het bij deze ene keer blijft :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie