paard afgevallen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jennanne

paard afgevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 17:23

Heey mensen,

ik maak me een beetje zorgen over het volgende:

Mijn paardje is altijd al vrij stevig geweest (nou, veel te dik eigenlijk), maar ben bezig met haar laten afvallen. Echter gaat dit natuurlijk niet heel snel en makkelijk aangezien ze al wat ouder is.

Doordat er een nieuw paard bij ons op het landje staat moeten de anderen paardjes 1 hooibak delen. En mijn paard staat nogal laag in de rangorde waardoor ze lastig bij het eten komt. Dit is sinds twee weken zo.

Ik heb haar vorige week nog gezien en toen zag er er redelijk prima uit. Niet heel dik, maar ook absoluut niet dun. Helaas moest ik weer terug naar Wenen, aangezien ik daar studeer. Maar nu stuurde mijn moeder dat Æra enorm is afgevallen. Schouders ingevallen, zag er aan de magere kant uit blijkbaar.
Ze kon helaas geen hele goede foto sturen (morgen maakt ze nieuwe foto's). Maar dit is hoe het er nu uitziet:

Afbeelding

Het lijkt ook alsof haar vacht niet glanst? Mijn moeder heeft niet de beste telefoon, dus kan ook aan de camera liggen.

Maar goed. Ik kan me niet voorstellen dat ze zó erg zou afvallen, omdat ze een paar dagen wat minder heeft kunnen eten. Dus ik ga allemaal verschrikkelijke dingen bedenken.
Of is het wel mogelijk en hoef ik me geen zorgen te maken?
(Baal er zo erg van dat ik pas vrijdag weer in Nederland ben...Vreselijk om je paardje zo achter te laten)

Dit is hoe ze er normaal uitziet trouwens

Afbeelding

Troopers

Re: paard afgevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:25

het is denk ik lastig om verschillende mensen hier op bokt met verschillende meningen hier naar laten kijken, plus je kunt het nooit perfect zien via een foto.
het is het handigst om er een DA bij te halen als je je zorgen gaat maken!

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 17:37

yes i know, maar ik vroeg me eerder af of andere mensen ook mee hebben gemaakt dat hun paard zo snel is afgevallen doordat ze een paar dagen weinig/niks hebben kunnen eten.
Dierenarts ga ik er sowieso bij halen, maar dat zou me gewoon al iets geruster stellen :)

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:48

Best dierenarts bij halen :(:) kan wormpjes zijn, kan ook veel erger zijn..mss hem beetje hooi geven apart.. Krijgt hij krachtvoer, vit, lijnzaadschilfers? Ik volg mee, hopelijk niks ernstigs :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:50

Risico van te weinig eten is ook een maagzweer he.
Vraag om betere foto's en neem telefonisch contact op met je stalhouder of het een optie is om voer om meerdere plekken aan te bieden.

En ja afvallen kan snel gaan
:j

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 18:05

Ze heeft vandaag lucerne erbij gekregen. Maar daar lees ik ook weer allerlei slechte dingen over bij sobere rassen. Te veel eiwitten e.d.

Wormpjes zou kunnen. Ze was twee maanden geleden negatief (of heet dat positief :+ ) getest. Maar misschien tijd voor een nieuwe test. Of wormenspuit

Er staat op een ander plek inderdaad nog een bak nu!
Tijdens de beurt (mest weghalen) worden ze in de wei gezet, of op een andere plek. En nu is ook afgesproken dat zij, en een ander paard, eerder worden teruggezet zodat ze even flink hooi kunnen eten.

Maagzweer vind ik ook gevaarlijk inderdaad. Ze heeft sowieso wel iets kunnen knabbelen, maar vraag me af of het voldoende is geweest om dat tegen te houden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:25

Ik zou er een DA bijhalen.
Het grootste gevaar met te dikke paarden die opeens veel afvallen, is leververvetting. En dit wil je niet hebben. Dus in elk geval erop toezien dat ze nog voldoende kan eten en het voer ook voldoende voedzaam is.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 23:30

Pandora2 schreef:
Ik zou er een DA bijhalen.
Het grootste gevaar met te dikke paarden die opeens veel afvallen, is leververvetting. En dit wil je niet hebben. Dus in elk geval erop toezien dat ze nog voldoende kan eten en het voer ook voldoende voedzaam is.

Yes

Mijn moeder net nog iets langer gesproken; Æra was enorm vrolijk vandaag en had veel zin om te werken. Dus dat is in ieder geval een goed teken :)

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:30

Hey ts hoe gaat het nu met je paardje?

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 01:37

CandyArmando schreef:

Wat lief dat je het vraagt!

Ben er zaterdag voor het eerst weer gewenst en ze is gelukkig niet méér afgevallen. Wel zie je gewoon duidelijk gewichtsverlies, maar dat komt door het eten. Ze krijgt nu op andere plekken hooi en nog extra voer van mij :) Gisteren ook heel lang kunnen grazen, dus dat was ook wel fijn.

Kortom, is gelukkig niks ernstigs!

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:29

Jennanne schreef:
CandyArmando schreef:

Wat lief dat je het vraagt!

Ben er zaterdag voor het eerst weer gewenst en ze is gelukkig niet méér afgevallen. Wel zie je gewoon duidelijk gewichtsverlies, maar dat komt door het eten. Ze krijgt nu op andere plekken hooi en nog extra voer van mij :) Gisteren ook heel lang kunnen grazen, dus dat was ook wel fijn.

Kortom, is gelukkig niks ernstigs!

Gelukkig! Blij voor jou ! Nu zijn we gerust, mss kan je fototjes trekken hoe goed uw paardje opknapt? :(:)

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 17:34

Afbeelding

Dit is ze nu! Is weer wat bijgekomen laatste twee weken. Ben daar wel blij mee :) eigenlijk is ze nu prima maat. Bespiering is wel flink achteruit gegaan sinds ik in het buitenland zit. Maar dat zal ook wel weer goedkomen!

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:30

Jennanne schreef:
[ [url=m/k1HhCc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is ze nu! Is weer wat bijgekomen laatste twee weken. Ben daar wel blij mee :) eigenlijk is ze nu prima maat. Bespiering is wel flink achteruit gegaan sinds ik in het buitenland zit. Maar dat zal ook wel weer goedkomen!

Jaaaa dat ziet er al veeel beter uit!! En zoooo blij voor jou! En zoo een schattige pony *\o/*