HB gevoelig paardje op kort gras?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

HB gevoelig paardje op kort gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 09:54

Ik krijg een nieuwe grote paddock voor mijn twee paarden. Er zit een stukje weide bij die ik kan afsluiten. Eén van mijn paardjes is het verleden (jaren terug) eenmalig hoefbevangen geweest. Nu wil ik deze weide (of in elk geval een pad erom heen) laten kort eten door mijn andere paard en daarna het HB gevoelige paard er ook bij zetten. Is dit slim?

Jannepauli

Re: HB gevoelig paardje op kort gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:07

Nee, kort afgegraasd gras vormt juist meer suikers ( om te groeien) - in het algemeen kun je dus zeggen dat lang gras beter is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:09

Er wordt gezegd dat kort gras juist meer fructaan bevat en dus slecht is. Mijn eigen ervaring is echter dat het juist goed gaat. Maar dan wel echt heel kort, zodat ze heel weinig gras binnenkrijgt. Moet je wel oppassen dat paard geen zand binnenkrijgt, hier een hele dichte grasmat, dan gaat het goed.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:14

Ik sluit me bij Jannepauli aan. Ik weet niet hoe groot je wei is maar ik zou je wei in kleinere stukken verdelen zodat je kan wisselen.
Rond deze tijd van het jaar is het fructaan in het gras niet zo hoog en is de kans op hoefbevangenheid niet groot. Van het voorjaar is dit veel hoger en is de kans op hoefbevangenheid groter.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:48

Nann__ schreef:
Ik sluit me bij Jannepauli aan. Ik weet niet hoe groot je wei is maar ik zou je wei in kleinere stukken verdelen zodat je kan wisselen.
Rond deze tijd van het jaar is het fructaan in het gras niet zo hoog en is de kans op hoefbevangenheid niet groot. Van het voorjaar is dit veel hoger en is de kans op hoefbevangenheid groter.

Men kan beter de fructaanindex in de gaten houden.

In het najaar is het gras ook mogelijk gevaarlijk, dat heeft met de weersinvloeden te maken waardoor het gras meer fructaan aanmaakt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:20

Mijn IR/HB paard gaat slecht op zowel kort als lang gras. De fructaanindex zou ik dus eerder in de gaten houden en op basis daarvan besluiten wanneer hij op het gras kan. Daarnaast zou ik je paard ook niet lang er op zetten.
Mijn paard is altijd al gevoelig geweest op gras, daarom kregen wij het advies om met 5 min op te bouwen en nooit meer langer dan een half uur toegang tot gras. Maar alleen als ik hem perse gras wil geven. Bij voorkeur gewoon voor het leven op hooirantsoen.

En als we buiten wandelen laat ik hem op de helft vd wandeling even een paar minuten gras eten..

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:32

Mijn DA vertelde mij dat na de hoefbevangenheid de pony minimaal 2 jaar niet op het gras mag.
Daarnaast bevat kort gras meer fructaan dan lang gras. Dit heeft echter ook weer met de weersomstandigheden(temp en zonlicht) en voeding te maken. Dus daarom is het slim om de frucyaan index in de gaten te houden.
Daarnaast is goede bemesting van belang. Op paardnatuurlijk staat hier een heel artikel over.

Hoe groot is de paddock als ik vragen mag?

Let trouwens wel goed op dat ze niet teveel zand binnen krijgen. Je kunt bijvoorbeeld gekookte lijnzaad geven.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:33

De keren dat mijn pony hb werd of er dicht tegenaan zat, was juist altijd in de herfst. Koudere nachten en zonnetje overdag is echt funest. De fructaanindex is een goede graadmeter. Momenteel staat mijn hb'er nog 15 minuten per dag op de wei (met lang gras), mits de fructaanindex laag genoeg is (5 of lager hebben wij afgesproken).

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:35

Ragdollcat schreef:
Nann__ schreef:

Men kan beter de fructaanindex in de gaten houden.

In het najaar is het gras ook mogelijk gevaarlijk, dat heeft met de weersinvloeden te maken waardoor het gras meer fructaan aanmaakt.

Ja dat had ik nog even aan mijn bericht moeten toevoegen inderdaad. :j

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 12:13

De zandpaddock is groot, ik heb het niet opgemeten. Zo ongeveer 20 bij 30? En dan zit er nog een schuilstal (4 bij 8) en een inloopstal (8 bij het 10) bij.

Ik vergeet iets belangrijks te vertellen. Paard heeft ook onbeperkt hooi. Ik heb de hoop dat hij van het hooi eet en het korte gras laat staan. Dat hij de ruimte alleen gebruikt om te bewegen.

Is dat een illusie?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:15

EvelienKiss schreef:
De zandpaddock is groot, ik heb het niet opgemeten. Zo ongeveer 20 bij 30? En dan zit er nog een schuilstal (4 bij 8) en een inloopstal (8 bij het 10) bij.

Ik vergeet iets belangrijks te vertellen. Paard heeft ook onbeperkt hooi. Ik heb de hoop dat hij van het hooi eet en het korte gras laat staan. Dat hij de ruimte alleen gebruikt om te bewegen.

Is dat een illusie?

Als jouw paard net zo is als die van mij: ja!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:18

EvelienKiss schreef:

Is dat een illusie?

Kort gras is juist lekkerder, dus dat zullen ze meer willen eten.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:54

Weet niet hoe erg die toen hb was, mijne is 4 jaar geleden licht hb geweest. Heeft dat jaat en het jaar erop met graasmasker op de weide gestaan. Na opbouwen 24/7
Vorig jaar en dit jaar zonder graasmasker en bij haar gaat dat prima. Zal niet durven zeggen dat dat bij de jouwe ook zo zal gaan, maar eens hb hoeft niet voor altijd te zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:27

Mijn ex hoefbevangen paard kon 2 uur op het gras, daarna werd de manenkam hard en begonnen de problemen. Om helemaal zeker te zijn, moet je hem van het gras houden. Maar je kan ook proberen of als je het pangzaam opbouwt, je hem 2 uurtjes erop kan laten. Met graas masker kan je dan uitbouwen naar bijv 4 uur. Maar voor alles geldt, het verschilt per paard. Blijf heel goed naar ie paard kijken en voelen.
Eenmaal een hoefbevangen paard gehad, dan blijf je als een arendsoog je paard in de gaten houden.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:41

Waarom het risico nemen om toch op gras te zetten...?
Kort gras is in de meeste gevallen veel schadelijker dan lang gras.
Ik zou het niet doen.
Betreft het veel hooi geven en zo hopen dat ie niet teveel gras eet, ja dat is een illusie.

Ik zou een paard dat 1x of in het slechtste geval meerdere keren hoefbevangen is geweest niet meer op gras zetten, never nooit.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 23:15

Is het wit zand of zwart zand wat in de paddock zit?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 08:53

Even denken. Beide.Een gedeelte gewoon grond dat kaal gelopen en omgewoeld is en een gedeelte waarop wit zand gestort is. Maakt dat uit?

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 09:07

Groeit gras niet sneller op zwart zand dan op wit zand?
Het is een grote paddock waar dus best nog wel eens gras groeit. Ik zal echt de fructaan index in de gaten houden en wanneer deze hoog is een stuk afzetten.
Ik weet natuurlijk hoe erg gevoelig jouw paardje is.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 09:25

Bij mijn weten doet de fructaanindex het al een tijd niet meer? De datum en tijden lopen wel door, maar de index geeft alleen nog maar heel laag (0) aan, of is dit weer opgelost?

Daarnaast ga ik wel mee in wat mysa zegt. Als het echt heel kort is kunnen ze er ook gewoon nauwelijks van eten. Volgens mij is het meest gevaarlijke gras dat van een paar cm hoog en vanaf 10/15 cm is dan weer beter. Maar dan vraag ik me weer af of veel lang gras niet als nog erger is dan weinig mega kort gras. Of idd met max tijden gaan werken.
Denk dat het toch een beetje uitzoeken wordt wat voor jouw paarden het beste gaat werken, gewoon goed naar ze blijven kijken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 10:56

De index doet het wel maar geeft 0 als er geen problemen te verwachten zijn toch? De nachten zijn nu nog niet koud.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:52

EvelienKiss schreef:

Is dat een illusie?

Wat denk je zelf?

Juist.........ze gaan evengoed van het gras eten.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 19:34

Maar hij geeft bij mij al maanden 0, ook toen het een tijd geleden s nachts 4 graden was en overdag zonnetje gaf ie ook 0 aan... Dacht ik >;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:26

Die van hoefnatuurlijk doet het gewoon. Enschede ging vandaag naar gemiddeld, score 8, terwijl de rest laag, score 0, was. Maar ik heb de andere plaatsen vorige week ook anders dan 0 gezien.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 09:44

Naar aanleiding van het advies heb ik het stuk grond laten omploegen door een tractor. Dank voor jullie ideeën!

khoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:03

ik heb hier de shetjes sowieso nooit op gras af en toe laat ik ze aan de hand grazen. ze zijn prima op gewicht