leeftijd aan hand van het gebit, hoe betrouwbaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

leeftijd aan hand van het gebit, hoe betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 22:54

mijn tinker heeft haar buitenste snijtanden nog steeds niet door, ze zou nu dus rond 4 zijn schat de tandarts..

paspoort is vaag en inmiddels heeft ze 2 chips.

Pumpkins

Re: leeftijd aan hand van het gebit, hoe betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:01

Tot en met 10 jaar is aan de hand van het gebit heel duidelijk de leeftijd vast te stellen. Daarna wordt t gokken

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:04

Tot leeftijd tussen 10/12 jaar kan je het heel makkelijk gokken en zien. Maar daarna word het lastig.
En luchtzuigers, kribben bijters etc slijt het gebit harder van dus ook lastiger te gokken.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:16

SecretLIN schreef:
mijn tinker heeft haar buitenste snijtanden nog steeds niet door, ze zou nu dus rond 4 zijn schat de tandarts..

paspoort is vaag en inmiddels heeft ze 2 chips.

Een Ierse import Tinker dus...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 23:36

klopt robert had dr gekocht als 3,5 jarige maar naar nu blijkt was ze toen nog geen 2..ik heb dr zelf glukkig niet gereden, weleens opgezeten.. maar de tandarts zegt dat ze nu pas rond de 4jr zal zijn omdat ze de buitenste snijtanden rond 4,5 wel door zijn..

wil nu rustig aan beginnen met dr

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 00:29

Gebit zegt niet alles, had hier een pony die is geboren op 27-05-2014

December 2016: eerste tandartsbezoek, dus 2,5 jaar oud, tandarts vraagt is ie echt 2,5? Dan heeft hij behoorlijke groeiachterstand want aan z'n gebit te zien is hij krap 2 jaar.

Juni 2017: Pony nu net 3 jaar maakt enorme proppen, tandarts laten komen, staat vol verbazing mij met grote ogen aan te kijken en zegt: Dit heb ik nog nooit eerder zo mee gemaakt! Heeft pony ineens alle kiezen zowel boven als onder als links en rechts, die ze pas met 4 jaar horen te krijgen.

Dat was meteen het euvel waarom hij niet kon eten, maar zit dan toch al weer in no time een jaar verschil in.

Met andere pony, verkeerd paspoort gekregen van chipper, pony had nadat wij haar gekocht hadden ineens andere naam op paspoort, pony had Duits papier, gekocht als 4 jarige was ineens 7 in het paspoort. Chipper heeft waarschijnlijk 2 pony's door elkaar gehaald.

Een andere tandarts als bovenstaande zei toen dat het wel klopte aan haar gebit dat ze 7 was, naderhand na veel speurwerk in Duitsland achter haar eerste eigenaar gekomen, en was ze toch wel 3 jaar jonger, toen wisten wij ook zeker dat de papieren verwisseld waren.
Er loopt dus nu een pony rond die 13 jaar oud is ipv 10 , op papier Diana heet en geboren is als Candy.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 09:39

Ik ken een pony die 34 is geworden met haar veulensnijtanden...
Dat is uiteraard een uitzondering.

Maar het zijn mooie richtlijnen voor gemiddelden, een individu kan daar behoorlijk van afwijken.